Tartósnak mutatkozik a fellendülés a flottafinanszírozásban, hiszen a szegmens forgalma 30 százalékot lépett előre, míg a lakossági gépjármű-finanszírozás piaca 2010-hez képest 12 százalékkal zsugorodott. Számottevő, 25 százalékos bővülés figyelhető meg a kishaszongépjármű-eladások terén, míg a kihelyezések a fuvar- és tehergépjárművek esetében 46 százalékkal, a mezőgazdasági gépek piacán pedig 78 százalékkal emelkedtek. Mindez jól mutatja, hogy az év első felében az előző évhez képest a lízingpiac növekedése az üzleti szférában már jól érzékelhető, a lakosság hitelfelvételi hajlandóságában azonban nem történt érdemi elmozdulás.

Tartósnak mutatkozik a fellendülés a flottafinanszírozásban, hiszen a szegmens forgalma 30 százalékot lépett előre, míg a lakossági gépjármű-finanszírozás piaca 2010-hez képest 12 százalékkal zsugorodott. Számottevő, 25 százalékos bővülés figyelhető meg a kishaszongépjármű-eladások terén, míg a kihelyezések a fuvar- és tehergépjárművek esetében 46 százalékkal, a mezőgazdasági gépek piacán pedig 78 százalékkal emelkedtek. Mindez jól mutatja, hogy az év első felében az előző évhez képest a lízingpiac növekedése az üzleti szférában már jól érzékelhető, a lakosság hitelfelvételi hajlandóságában azonban nem történt érdemi elmozdulás.

2011 első hat hónapjában az értékesített új személygépjárművek száma az előző év hasonló időszakához képest enyhén, 7 százalékkal nőtt. Az értékesített darabszámok alakulása viszont 2011-ben érdekes kiegyensúlyozottságot mutat: az év első két negyedévében nagyjából azonos mennyiségű gépjármű talált gazdára. Míg a magánszemélyek gépjárművásárlási kedve továbbra is nagyon alacsony, az üzleti szféra élénkülő keresletét jelzi az értékesített kishaszonjárművek növekvő darabszáma, mely az előző évhez képest 25 százalékot meghaladó mértékben emelkedett. „Az üzleti szférában megfigyelhető növekedés a mai piaci környezetben már számottevőnek tekinthető" – emelte ki Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese. „A jelenlegi piaci tendenciákat teljes mértékben alátámasztják a Lombard tapasztalatai, hiszen továbbra is a céges vásárlók adják a piac mintegy 70 százalékát".

A lakossági gépjármű-finanszírozási piac azonban továbbra is nagyon szűk, sőt, 2011 első hat hónapjában a tavalyi év hasonló időszakának rendkívül alacsony bázisértékeihez viszonyítva is további 12 százalékot esett. A lakosság hitelfelvételi kedvében érdemi elmozdulást láthatóan ez az időszak sem hozott. „Némi pozitívumot jelent, hogy 2011 második negyedévében az előző három hónaphoz képest a finanszírozott gépjárművek értékében 10 százalékot meghaladó növekedés érzékelhető" – értékelte a helyzetet a vezérigazgató-helyettes. „Meglátásunk szerint azonban a 230 forint feletti svájci frank miatt június végén kialakult árfolyamsokk még befolyásolhatja ezt a tendenciát".

A várakozásoknak megfelelően, tartósnak mutatkozik a fellendülés a flottafinanszírozásban: a tavalyi év azonos időszakához képest 30 százalékkal nagyobb forgalmat realizáltak a piaci szereplők. A növekedéssel a flottafinanszírozás immár 40 százalékos részaránnyal bír a teljes új gépjármű-finanszírozáson belül.

A nemzetközi fuvarozás dinamikus fejlődése, illetve az elmúlt években visszafogott eszközpark-cserék miatt a tehergépjármű értékesítési piac továbbra is imponáló növekedést mutat. Ezt támasztja alá az is, hogy amíg 2010 első félévében mindössze alig 900 új tehergépjárművet értékesítettek, addig 2011 azonos időszakában ez a szám már megközelíti az 1900-at, ami több mint 108 százalékos növekedést jelent. Eközben a fuvarpiacra és a tehergépjármű-beruházási kedvre negatív hatást gyakorolnak a rendkívül magas, továbbra is emelkedő tendenciát mutató üzemanyagárak.

A pozitív fuvar- és tehergépjármű-piaci trendek továbbra is kedvezően hatnak a lízingpiacra. Bár a növekedés üteme lassult 2011 első negyedévéhez képest, 2011 első félévében a tehergépjármű szegmensben a kihelyezések továbbra is több mint 46 százalékkal növekedtek 2010 azonos időszakához viszonyítva. Anderle Ádám szerint a Lombard idei növekedését sikerrel alapozta meg budapesti értékesítési kompetenciájának bővítése, valamint szorosabb együttműködése a piac szereplőivel, így a csoport a fuvar- és tehergépjárművek szegmensében mára közel 8,2 százalékos piaci részesedést ért el.

A mezőgazdasági gépek piacán a terményárakban tapasztalható kedvező kilátások pozitívan hatnak a beruházási hajlandóságra. A traktorpiac szinte megduplázódott, és kombájnból is lényegesen többet adtak el az idén, mint egy évvel korábban. A gépeladások élénkülése kedvezően hat a lízingpiacra: a kihelyezések 78 százalékkal magasabbak a tavaly félévi adatokhoz képest.

Az építőipari és útépítési beruházások elmaradása és a bizonytalan állami és uniós támogatások miatt az építőgép szegmensre továbbra sem jellemző a fellendülés. Piaci információk szerint az építőgép-értékesítések tovább csökkennek 2010-hez képest. „A lízingpiac teljesítménye 2011 első félévében ugyan kicsit több mint 7 százalékkal növekedett 2010 azonos időszakához képest, azonban ez a szegmens még így is igen szűknek nevezhető a 2007, 2008, sőt, még a 2009 évi teljesítményekhez képest is" – véli a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese. „Ezzel együtt, a Lombard továbbra is stabil és aktív szereplője az építőgép szegmensnek; piaci részünk 2011 első félévét tekintve 6,2 százalék".

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük