Családomnak pillanatnyilag nincs autója. Restellem, de így van. Pedig olyan szépen meneteltünk a ranglétrán. Polski Fiat, Zastava, Suzuki-1300. De most nincs. Okát egy évre titkosítottam. Viszont ha már így adódott, utána néztem a márkanevek születésének. Úgy is mondhatnám, eredet vizsgálatot tartottam. Persze az összes márkát áttekinteni lehetetlen, ezért csak tallóztam. Lássuk az eredményt.

Családomnak pillanatnyilag nincs autója. Restellem, de így van. Pedig olyan szépen meneteltünk a ranglétrán. Polski Fiat, Zastava, Suzuki-1300. De most nincs. Okát egy évre titkosítottam. Viszont ha már így adódott, utána néztem a márkanevek születésének. Úgy is mondhatnám, eredet vizsgálatot tartottam. Persze az összes márkát áttekinteni lehetetlen, ezért csak tallóztam. Lássuk az eredményt.

   A németekkel kezdem. A BMV viszonylag egyszerű, Bayerische Motoren Werk. Az autógyártás Eisenachban indult. Bizony Türingiában, ahol később a Wartburg kezdte el diadalútját. MERCEDES. A világ legrégebbi autómárkája. Emil Jellinek autókereskedő 1900-ban állapodott meg a Daimler autógyárral gépkocsijuk árusításáról. Azzal a feltétellel, hogy kislánya nevét viselje a típus. Így is történt. A VOLKSWAGEN magyarul népautót jelent, eredetileg olcsó, könnyen kezelhető jármű volt, Ma már konszern, cégcsoport, sok autógyárat egyesít, többek között a PORSCHE üzemet, amelyet Ferdinand Porsche tervező mérnökről neveztek el. Az AUDI elnevezés August Horchtól ered. Horch jelentése magyarul: hallgass! Latinul: audi!

   Lépjünk át Franciaországba. Louis RENAULT gyáros igazán megérdemelte, hogy róla nevezzenek el autót. A kocsi már 1906-ban megnyerte a Grand Prix versenyt. Az I. világháborúban tankot és repülőgépet is gyártott. Armand PEUGEOT először kerékpárokat készített, majd motoros triciklit, 1890-ben pedig gázolajjal működő autót, mégpedig évi 500 darabos szériában. André CITROËN 1919-ben fogott hozzá az autógyártáshoz, a márka a mai napig sikeres.

   Nem kevésbé sikeres az angol gépjárműgyártás. Természetesen elsőnek a ROLLS ROYCE márka jut eszünkbe. Szerencsés találkozása volt Charles Stewart Rolls és Frederick Henry Royce uraknak, akik a gyárat alapították Essexben. Száz éve világmárka. De nem marad el tőle ROVER sem. A cserkészmozgalom három korosztályából (farkaskölyök, cserkész, rover) válogathattak az urak, a rover öregcserkészt, de kószálót, kalandozót, csatangolót is jelenthet.

   És hát az olaszok, a világhírű autógyártók. A FIAT licence alapján a világ sok országában gyártják a Fabbrica Italiana Automobili Torino gépkocsijait. Találó a mozaikszó, jelentése: oké! legyen! Megbízhatóságban, árban nehéz versenyezni velük. Mostohagyerekük a Lada, a Polski Fiat, a Zastava és még sok más, Olaszországon kívül gyártott kocsi. Büszke lehetett művére Ettore BUGATTI is, gyönyörű hangú mesterműveit az egész világon ismerik. Miután Nicola Romeo megvásárolt egy csődbe ment olasz autógyárat, kerek emblémájába az ALFA ROMEO Milano került. És maradt is ott a mai napig.

   Menjünk tovább a tengeren túlra. FORD. Társaival együtt 28.000 dollárból alapította a céget Henry Ford. A T-modellt 1908-ban, a Ford Galaxyt nem is olyan régen gyártották, ma már a T-modell értékesebb. Ford találta fel a mozgó szerelőszalagot is. A CHEVROLET gyár Detroit büszkesége. Louis Chevrolet gépészmérnök is. A CADILLAC márka névadója a francia felfedező és nemes, Antoine de Cadillac, fegyvermester és mérnök.

   Ne feledjük a japánokat sem. 1936-ban Soichiro Honda japán üzletember dugattyúgyűrűket gyártott, később eladta cégét egy nagyvállalkozónak. Ezután HONDA Motor Company néven bővítették a gyárat, ma évi 8 millió motorkerékpárt és 3 millió személygépkocsit gyártanak. A TOYOTA története a XIX. század végén kezdődött, amikor Sakichi Toyota feltalálta Japán első elektromos szövőszékét, amely később forradalmasította az ország textiliparát. Később amerikai tanulmányutat tett, ahol felkeltette figyelmét az autóipar. Hazatérve alapította meg autógyárát, amely ma évi 9 millió gépkocsit gyárt. Toshio SUZUKI urat nem kell bemutatnom.

   A VOLVO a luxus kocsik szinonimája. Eredetileg az SKF golyóscsapágy gyártó világcéghez tartozott, innen a név, latinból fordítva: „gördülök". A SAAB eredetét nem sikerült felkutatnom, mindössze egy hírt találtam róla, a gyárat rövidesen felszámolják.

 

*

Felhívom az új autókat értékesítő kereskedők figyelmét, egyelőre rám ne számítsanak. Addig, ha muszáj, taxival járok. A TAXI a lati taksa szóból származik, eredeti jelentése adó, díjszabás.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük