Vajon az álmok beteljesülése vagy a sok pénz ígérete jelenti-e a legfőbb motivációt egy kezdő vállalkozó számára? Egy biztos, a növekedésorientált kis- és középvállalkozások a gazdaság motorjai lehetnek, de az igazi sikerhez többre van szükség egy jó ötletnél – derült ki az ACCA legfrissebb nemzetközi tanulmányából.(A tanulmány angolul letölthető a cikk végén lévő linkről!)

Vajon az álmok beteljesülése vagy a sok pénz ígérete jelenti-e a legfőbb motivációt egy kezdő vállalkozó számára? Egy biztos, a növekedésorientált kis- és középvállalkozások a gazdaság motorjai lehetnek, de az igazi sikerhez többre van szükség egy jó ötletnél – derült ki az ACCA legfrissebb nemzetközi tanulmányából.(A tanulmány angolul letölthető a cikk végén lévő linkről!)

A legtöbb sikeres kezdő vállalkozó az álmait követi, felismeri a kínálkozó lehetőséget, a maga ura akar lenni, és azért a pénz sem hagyja teljesen hidegen. Alapvetően ezt a négy fő motivációs tényezőt emelte ki válaszaiban az a 2200 nemzetközi vállalkozó, akik részt vettek az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ vezető pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítő szakmai szervezetének globális kutatásában.

A 2012 harmadik negyedévében végzett felmérés olyan szakemberek megkérdezésén alapul, akik kevesebb, mint 10 éve alapították saját vállalkozásukat és bevételük már a második üzleti év után meghaladta a 300 000 dollárt. A felmérés célja az induló kis- és középvállalkozások gazdaságra gyakorolt hatásának vizsgálata volt és a nyugat-európai ill. a BRICSA (Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság) régiók vállalkozóit vizsgálta.

„Az úgynevezett növekedésorientált kis- és közepes vállalkozások jelentős mértékben járulhatnak hozzá a gazdaság fellendüléséhez, elindulásukhoz azonban különleges feltételekre van szükség" – összegezte a kutatás legfontosabb megállapítását Katka Benesova, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója.

„Egy jó ötlet megléte továbbra is elengedhetetlen, de megfelelő motiváció, elegendő tőke és releváns tapasztalat nélkül kevés az esély a tartós sikerre. A legnagyobb felelősség mégis a kormányzatok vállát nyomja, nekik kell ugyanis biztosítani a megfelelő jogi és gazdasági környezetet " – mondta Benesova.

De vajon mik a leginkább motiváló tényezők egy vállalkozás elindításához? A kutatás szerint négy olyan kiváltó ok van, mely minden sikeres kezdő vállalkozóra igaz:

„Soha ne mondj le az álmaidról"

A legfontosabb és a leginkább ösztönző szempont. Az összes válaszadó 68 százaléka szerint nagy hatással volt életükre egy régóta dédelgetett álom, melyet mindig is meg akartak valósítani és végül belevágtak a saját üzletbe. Oroszország kivételével – ahol mindössze a harmadik legfontosabb befolyásoló tényezőként említették – majd minden országban első vagy második helyen jelölték meg.

 

 

„Légy résen"

A második legmotiválóbb tényező a piaci lehetőségek időben történő felismerése és kiaknázása. A megfelelő helyzetfelismerés az összes válaszadó 67 százaléka számára adta meg a kezdő lökést az üzlet beindításához, de a legopportunistább tagok egyértelműen az USA, Kína, a Dél-afrikai Köztársaság és Németország válaszadói közül kerültek ki, ahol több mint háromnegyedük (76 %) lépett a tettek mezejére a megfelelő alkalom felismerésekor.

„Légy a magad ura"

Komoly pszichés tényezőnek bizonyult saját malmunkra hajtani a vizet valaki másé helyett. 66 százalékkal legalábbis a harmadik leggyakrabban említett ok arra enged következtetni, hogy sok vállalkozó korábban teljes foglalkoztatottságban állt, de megunta, hogy nem rendelkezik a saját idejével és tudásával.

„Keress sok pénzt"

Talán a leglogikusabb indoknak tűnik egy saját vállalkozás beindításakor, mégis lecsúszott a képzeletbeli dobogóról a sok pénz keresetének lehetősége. Mindössze az összes válaszadó fele említette ugyanis ösztönző hatásként. Igaz, árnyalja a statisztikát, hogy míg az amerikai, kínai és brazil válaszadók több mint 70 százaléka gondolkozik színtiszta profitban, addig a spanyolok mindössze 18, az olaszok pedig csak alig 3 százaléka kezdett bele az üzletbe a hirtelen meggazdagodás reményében.  

 

A kutatás további érdekes megfigyelései:

  1. Nemzetközi piacokra lépés: A külföldi piacok felé történő terjeszkedés elsősorban Európában jellemző, ahol a vizsgált kkv-k háromötöde tekintett már a saját piacain is túlra. Ezzel szemben a BRICSA országok mindössze kevesebb, mint fele, az amerikai cégek pedig alig háromötöde gondolkozik külföldi terjeszkedésben. Ennek oka vélhetően a piacok méretében tapasztalható különbségek miatt alakult ki, a kutatásból ugyanakkor kiderül, hogy a külföldi piacokon is aktív cégek alapvetően gyorsabb ütemben növekednek.
  2. Növekedési elvárások: A vizsgált cégeknek szerény elvárásaik vannak a jövővel kapcsolatban. A legoptimistább kkv-k Brazíliából kerültek ki, ahol a bevételek megduplázását várják a következő három évben, Kínában pedig 75 százalékos növekedést jósolnak. A leginkább borúlátóbbak a nyugat-európai vállalkozók, főleg a németek, akik mindössze 25 százalékos növekedésben reménykednek.  
  3. Finanszírozáshoz való hozzáférés: A felmérésben részt vevő vállalkozók jelentős hányada (60-80 százalék) az induláshoz szükséges tőkét saját maga biztosította korábbi megtakarításaiból vagy egyéb kölcsönökből, például a családjuk, illetve barátok támogatásából. Az eurozónában ez a tendencia különösen magas arányt mutat: a belga válaszadók 97 százaléka, a franciák 89 százaléka és a németek 90 százaléka gazdálkodott a korábban félretett pénzéből (is). A másik jellemző megoldás, hogy külső forrásokra támaszkodtak, jellemzően vállalkozói hitelek vagy pályázati pénzek formájában. Szembeötlő azonban, hogy a legtöbb válaszadó szerint a bankok nem igazán rendelkeznek kidolgozott stratégiával a startupok finanszírozására, ami hosszútávon jelentősen csökkentheti a versenyképesség javítását.
  4. Kor és nem szerinti megoszlás: Arányaiban a legkevesebb női vállalkozó Spanyolországban (9%), míg a legtöbb Kínában figyelhető meg (26%). Európa többi országában jellemzően 20 százalék körüli volt a női válaszadók aránya, valamivel emancipáltabb ugyanakkor az USA a maga 22 százalékos mutatójával. Az átlagéletkort tekintve Kínában már 35 éves kortól a maguk lábára állnak a vállalkozók, ezzel szemben a britek, a franciák és a németek kivárnak és átlagosan csak 46 évesen mernek belevágni álmaik megvalósításába.
  5. Gátló tényezők: A legfőbb gátló tényezőként a kutatásban résztvevők egyértelműen a makrogazdasági helyzetet jelölték meg. Az adózás kérdése is sok fejtőrést okoz a vállalatvezetőknek, egyedül az indiai válaszadók értékelték pozitívnak adózási rendszerüket, minden más országban inkább csak hátrányként élik meg.  Szintén jelentős problémának tartják a megfelelő szakemberek megtalálását és megtartását, a nyugat-európai országok 40 százaléka küszködik szakember hiánnyal.

A kutatásból készült tanulmány elérhető az alábbi linken: http://www.accaglobal.com/en/research-insights/policy/high-growth-sme.html

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük