Mobilkonferencia 2010
10 perc olvasás2010. május 6-án zajlott a budapesti Szépművészeti Múzeumban az idei Mobilkonferencia, ahol az amerikai comScore média elemző-felmérő cég mobil részlegének munkatársa, Alistar Hill tartott előadást az európai média-piacok forgalmi trendjeiről.
2010. május 6-án zajlott a budapesti Szépművészeti Múzeumban az idei Mobilkonferencia, ahol az amerikai comScore média elemző-felmérő cég mobil részlegének munkatársa, Alistar Hill tartott előadást az európai média-piacok forgalmi trendjeiről.
Az 1999-ben alapított, 550 munkatárssal működő, Reston központú comScore cég irodát tart fenn Londonban, Párizsban, Düsseldorfban, Madridban, Milánóban, Tel Avivban, Tókióban, New Yorkban, Chicagoban, San Franciscoban, Seattleben és Torontóban.
A comScore a digitális mérések világában élenjáró vállalat, a digitális marketing-intelligencia elismert forrásának számít, különös tekintettel a gyorsan fejlődő világhálóra és a mobil területekre. A vállalat összefogott, ügyfél-igényre szabott megoldásokat nyújt online célcsoportos látogatottság-mérésre, e-kereskedelemre, hirdetési tevékenységre, adatkeresésre, videora és mobilra, valamint dedikált elemzéseket biztosít a digitális marketing és a vertikális megközelítésekre specializált ipari gyakorlat számára. Ügyfelei között találhatók hirdetési ügynökségek, kiadók, piac- és pénzügyi elemzők, akik a comScore sikerre vezető digitális, marketing, értékesítési és termék fejlesztési, valamint kereskedelmi stratégiáját használják.
A világszerte 1.550 ügyfelet kiszolgáló comScore fenti tevékenységéhez 2008 májusában vásárolta fel az 1995-ben alapított Media Metrix-et. A comScore tevékenységét 700 szerver támogatja, mintegy 1.000 TB tárolókapacitással. A cég felmérő-paneljeinek 2 millió résztvevője van, a felmérések 170 országra terjedtek ki, ezekből már 41 jelentés készült, jelenleg Törökország számára dolgoznak, s további érdeklődők is jelentkeztek.
A comScore Media Metrix Core ReportsTM a piac legtöbbször használt online látogatottság-mérő és média-tervező megoldása, vezető kiadók és hirdetési ügynökségek használják és továbbítják legfontosabb ügyfélkörük felé a Media Metrix riportok adatait. A Media Metrix Core Reports a Media Metrix 360TM elnevezésű, felmérő-panelekre épülő hibrid megoldáson alapul. Az egyedülálló digitális látogatottság-mérő megoldás egyesíti a panelekre épülő és a szerver-alapú megközelítést, így nyújt 100%-os biztonságot a site látogatottságának kiértékelésében.
A mobil trendek és az ügyfelek viselkedésének megértését szolgálja a comScore MobiLens megoldása, vizsgálva a mobil webes keresések, alkalmazás-használat, közösségi nethasználat, azonnali üzenetküldés és multimédia témakörét európai és amerikai viszonylatokban. Összefüggéseket keres a mobil ügyfélkör demográfiai megoszlásában és médi-viselkedésében.
Az elemző cég fenti eszközökkel végzett felmérései:
Az európai és az amerikai mobil-piac összehasonlítása
-Az EU5-ök (Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország és Spanyolország) mobiltelefon tulajdonosainak 30%-a, az amerikaiak 37%-a szörföl a mobil interneten, használ rajta alkalmazásokat, vagy tölt le tartalmat (ők az un. mobil média használók, Mobile Media Users).
-Az Egyesült Államokban a kizárólagosan hang-szolgáltatást igénybe vevők száma az elmúlt évben 9%-al csökkent,
az EU5-ök országaiban 15%-al.
-Az európai mobil média használók száma 19%-al nő évente, csaknem 5 millióval gyarapodott 2009 novembere és 2010 februárja között. Az amerikai mobil médiások száma 8%-al nő évente.
-A mobil piacra döntő hatással bíró kulcstényezők, az okos-telefonok és a 3D eszközök gyarapodása egyértelműen folytatódik. A legfontosabb, korlátlan adat-elérést igénylő platformok még viszonylag csekély eléréssel, 6%-al részesednek ugyan, de előfizetőik száma az elmúlt évben 62%-al nőtt.
Összehasonlításként; az amerikai mobil használók 23%-a fizet elő korlátlan adat-elérésre – jól jellemezve az amerikai és az EU5 országok előrehaladási különbségeit.
-Az EU5 országokban a mobil média használók átlag-életkora 33 év, közöttük a nők 40%-al részesednek.
A fiatalabb generációk saját csengő-hangot készítenek, használják a közösségi hálózatok szolgáltatásait és zenét hallgatnak a web2 típusú szolgáltatásokon.
A mobil internet szolgáltatások (keresés, alkalmazások és e-mail) felhasználóinak nemek szerinti megoszlása kiegyenlítetlen; 60-70%-uk férfi.
-Az OEM eszközgyártók piacát (original equipment manufacturer) a készülék-tulajdonosok és a mobil média használók körében, csekély különbséggel a kettő között, egyaránt a Nokia vezeti. Az iPhone körüli nagy felhajtás ellenére, a megoldás az EU5 mobil-tulajdonosok teljes létszámát tekintve, csak 4%-uknál népszerű, az összes mobil média használók körében ez a szám 11%. Az EU5 körben a Nokia 5800 XpressMusic vezeti a mobil média készülékek népszerűségi listáját.
Az OEM piac-megoszlási lista:
Nokia: 37% (teljes tulajdonosi kör) – 32% (mobil média használók)
Samsung: 20% – 18%
Sony Ericsson: 13-13%
LG: 7% – 8%
Motorola: 6% – 3%
Apple: 4%- 11%
RIM: 2% – 4%
Sagem: 2% – 1%
Siemens: 2% – 1%
A mobil internet szolgáltatások felfutása
Az EU5-ök körében 2009 márciusa és 2010 február közötti időszakban 14 millió új mobil-internet használó jelentkezett, ez a szám az USA vonatkoztatva is 14 millió.
A legnagyobb növekedés a közösségi hálózatok használói körében mutatkozott ebben az időszakban; 83% az EU5-öknél és 75% az USA-ban.
Az Egyesült Királyságban (UK) a Facebook a legnépszerűbb internetes oldal.
További sorrend:
Google oldalak, Vodafon csoport, Orange szolgáltató oldalai, Telefonica Mobile Networks, Yahoo oldalak,
a BBC oldalai, Apple, Microsoft oldalak, Nokia.
A comScore ebben az országban februárban indította GSMA Mobile Media Metrix (MMM) szolgáltatását, amely jelenleg névtelen felmérési adatokat szolgáltat a mobil szolgáltatóknak. A közösségi hálózatokon szörfölők 36%-a használja a mobil internetet, ahol idejük 47%-át töltik.
A tartalmak népszerűségi listáján a sport az ötödik helyre került. A mobil internetes tevékenységben a keresés 39%-al áll az élen, utána következnek 34%-al a közösségi hálózatok, 31%-al a hírek, 30%-al az időjárás,
27-al a sport, 27%-al a bulvár hírek, 19%-al a térképoldalak és 18%-al a műszaki újdonságok.
Megállapítható, hogy mobilon a keresés kevésbé népszerű, mint PC-n, 3,2 millió felhasználó játék alkalmazásokat futtat a platformon.
A közösségi hálózatok vonatkozásában az EU5 országokban a Facebook vezeti a piacot, de a Twitter és a Tuenti csillaga emelkedőben van. A mobil internetes közösségi használók körében tehát a Facebook dominál, a Twitter 517%-os kiugró növekedést produkált, a Tuenti gyors előretörése pedig különösen Dél-Európában jelentős, a Myspace egyenletes növekedést produkál. Meglepő módon, a Facebook használata nagyobb a mobilosok körében, mint PC-n; a mobil használók napi 45 percet töltenek rajta, havonta 45 alkalommal, szemben a PC használókkal, akik 32 percet töltenek 35 alkalommal.
Az átlagos PC-s internet-szörfölő havonta 30 órát tölt a neten, a mobil használó csak kevéssel tölt többet 3 óránál, a különbség tízszeres! Amennyiben azonban az egyes platformok használóit vizsgáljuk, megállapítható, a Symbian és az Android használók sokkal hosszabban időznek online, az Androidosok pl. közel 10 órát töltenek el.
Mobil-tv és mobil video trendek
Az igény szerinti (on demand) mobil video nézők száma 2009 áprilisa óta 55%-al nőtt, a mobil tv adások nézőié 42%-al. Az EU5 országok iPhone és Android használóinak több mint 20%-a néz fizetős video-szolgáltatást.
Fizetős mobil szolgáltatások vételére smartphone (okos-telefon) tulajdonosoknak van lehetősége, a nem smart-phone tulajdonosoknak csak 1%-a használja a szolgáltatást.
A mobil kereskedelmi multimédia értékesítés megoszlása okostelefonoknál:
Apple 22%
Google 20%
Smartphone 8%
Symbian 8%
Microsoft 7%
RIM 3%
nem-okostelefon 1%
Mobil tartalom-trendek
A csengőhang, visszahívás-jelzőhang és a grafikák népszerűsége évről évre csökken. A jelenlegi jelentés szerint a mobil-tartalom szektor legkevésbé favorizált trendjei itt mutatkoznak, új eszközök feltűnésével azonban ünnepnapokon mutatkozik némi emelkedés.
Az alkalmazás-használók száma tovább nő. Az amerikai mobil tulajdonosok csaknem 30%-a használ egy alkalmazást (nem számítva ide az alap-játékokat), az EU5-ben ez a szám 23%. 2009 márciusa óta az EU5 használók száma 23%-al, az amerikaiaké 20%-al nőtt.
Az alkalmazás-használói piac megoszlása
Bár az Apple-nek sikerült nagy nyilvánosságot teremtenie saját alkalmazás tároló piaca számára, más OEM versenytársak előtt ennél nagyobb lehetőségek állanak. Az Apple szinte kényszerhelyzetbe hozta a fejlesztőket, hogy újabb és újabb, izgalmas alkalmazásokat hozzanak létre. Az operációs rendszer egyszerűsége, a kompakt kialakítású eszköz, a kiemelkedő használhatóság és az egyszerű üzleti modell megteszi a magáét.
A felmérés adatai azonban azt mutatják, hogy létezik a másfajta készüléket használókból álló, ennél sokkal nagyobb célcsoport is. Az alkalmazás-használóknak 7%-a birtokol iPhone-t, a többiek nélkülözik ezt a készüléket.
Az iTunes alkalmazás-letöltők közül mintegy 65% vásárol meg egy alkalmazást, az összes alkalmazás letöltő körében ez a szám 13%.
Az EU-ban a Facebook számít élenjárónak az iTunes alkalmazásoknál. Az iPhone és iPod Touch alkalmazások letöltőinek 44%-a töltötte le a Facebookot, az alkalmazásért átlagosan 2,42 eurót fizettek.
Az euro-zónában a Doodle Jump iTunes játékot értékesítették legsikeresebben. A fenti alkalmazások letöltőinek
42%-a vásárolt meg egy játékot, az összes vásárló pedig átlagban 4,6 játékot vásárolt meg, átlagosan
2,19 euróért.
A mobil játékok vásárlói két nagy csoportra oszthatók;
-olyan alkalomszerű játékokat, mint a kirakó és a kártya, egyenlő arányban vásárolnak nők és férfiak,
-nehezebb, akciós és sport-játékokat fiatalok vásárolnak, többnyire fiatal férfiak csoportjai.
A lehetséges vásárlók megközelítése interaktív módon – UK felmérés
A szolgáltató cégek többféle módon indíthatnak dialógust a lehetséges ügyfelekkel a mobil eszközök használatával.
-A piaci értékesítő egy 5-6 digitből álló kód használatával késztethetik az ügyfelet hogy kérjen több információt/ vegyen részt egy versenyben. A mobil tulajdonosok 82%-a használ SMS-t.
-Amikor egy cégnél összegyűlt egy adatbázis a rövid SMS-re válaszolók adataiból, vagy azok köréből, akik valami más módon közreadták mobil hívószámukat, akkor további SMS kommunikációt lehet ezekkel a lehetséges vásárlókkal kezdeményezni. A piacon levők 44%-a kap SMS-t havonta.
-Lehetőség van bannerek és szöveges üzenetek küldésére mobil internetes oldalakra és alkalmazásokra. A piac 25%-a használ olyan mobil médiát, ahol ezek elhelyezhetők.
-Kialakíthatók céges saját alkalmazások, a piac 24%-a használ ilyet.
iPhone alkalmazások:
Néhány élenjáró céges interaktív alkalmazás az Egyesült Királyságban:
Facebook 58,1%
Paper Toss 38%
Google Earth 35,4%
iPint 33%
stb.
Megállapítások:
A mobil hirdetési összeállítások az ügyfelek teljes korosztályi körét megcélozzák, 18-tól 34 éves korig.
A korosztályba tartozó férfiak 40%-a szörföl a mobil interneten.
A mobil hirdetések az egyes eszközökre szabhatók. Az Apple és a Nokia eszközök tulajdonosai idősebbek, s többnyire férfiak, a Samsungosok fiatalabbak és nem szerint megosztottabbak. A Blackberrysek idősebbek.
A Yahoo a vezető mobil hirdető az Egyesült Királyságban.
A Brand Matrix szerint, sok esetben a mobil hirdetés eredményesebb, mint a PC-s.
A mobil a leggyorsabban növekvő hirdetési médium az Egyesült Királyságban, 2009-ben 37,6 miilló fontot tett ki.
Összehasonlításként; az internet hirdetések 3,5 millióra rúgtak, a hirdetések egyre inkább digitális formák felé tartanak. Az átlagos PC-s internet szörfölő több mint 90 font bevételt generál évente, a mobilos 2,9-et.
Egy felhasználóra jutó átlagos internet használat naponta:
-PC internet: 86,3
-mobil internet: 29,8
A mobil internet-kereskedelem (m-Commerce) kulcs-jelentőséggel bír a mobil hirdetések fejlesztésében.
http://wirelessfederation.com/news/date/2010/03/
http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-2537.php
http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-pictures-2537.php
http://www.youtube.com/watch?v=tP3YNcSOMlg
Harmat Lajos