Modigliani (fotó 1918.-ból)Modigliani (fotó 1918.-ból)

A világ nagy árverésein vagyonokért gazdát cserélő Modigliani-festményeket,  életművének fontos darabjait a Magyar Nemzeti Galériában (C épület) tekinthetjük meg 2016 július-augusztus-szeptember hónapjaiban. Baán László főigazgató a megnyitón a Budapest-Párizs közötti jó kapcsolatokról beszélt: Modigliani és Picasso egyszerre most nálunk, Párizsban pedig a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye vendégszerepel.

 

Modigliani (fotó 1918.-ból)Modigliani (fotó 1918.-ból)

A világ nagy árverésein vagyonokért gazdát cserélő Modigliani-festményeket,  életművének fontos darabjait a Magyar Nemzeti Galériában (C épület) tekinthetjük meg 2016 július-augusztus-szeptember hónapjaiban. Baán László főigazgató a megnyitón a Budapest-Párizs közötti jó kapcsolatokról beszélt: Modigliani és Picasso egyszerre most nálunk, Párizsban pedig a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye vendégszerepel.

 

Fiú arcképFiú arckép

Amadeo Modigliani (1884-1920) livornói szefárd zsidó családban született. Firenze és Velence művészi iskolái után, 1906-ban érkezett Párizsba. A 20. század elejének legnagyobb alkotói éppen akkor gyűltek össze a művészeti élettől pezsgő francia fővárosban. Modigliani a Montmartre-on bérelt lakást, a híres Bateau Lavoire közelében, ahol a modernizmus különböző művelőivel (fauvisták, kubisták, Picasso, Max Jacob, Diego Rivera) találkozhatott és vitatkozott.

1909-ben ismerte meg a Romániából jött Constantin Bråncuşit, valamint az ókori görög, egyiptomi, khmer, afrikai és óceániai művészetek spirituális tárgyait. Elkápráztatta és vonzotta a szobrászat. Megnyúlt, finoman ívelt arcokat faragott az építkezésekről lopott nyers kövekből. Barátnőiről, ismerős hölgyekről először rajzokat, majd szobrokat készített. Kifejezési formáiban teljesen elfordult Rodin túlfűtöttségétől és a bronzszobrászattól. Tüdejének és egészségének azonban megterhelő volt a kemény fizikai munka.

1907 és 1914 között az orvosa, Paul Alexandre támogatásképpen a családjáról portrékat rendelt Modiglianitól. Sokat olvasott, nagy műveltséget szerzett, gyakran látogatta a Louvre, az Őszi Szalon és a Függetlenek kiállításait. 1909-1914 között mintegy harminc szobrot és több száz ceruzavázlatot készített nagy tervéhez, az Emberiség Templomához, amelyből azonban átfogó terv nem maradt ránk. Anna Ahmatova orosz költő többször járt Modiglianival a Louvre-ban. Szerinte majd „megőrült Egyiptomért". Az egyiptomi kánont tekintette a művészet alapjának: visszafogott mosoly, megnyúlt, ovális arc, aszimmetrikus szem, fül, apró száj.

 

Modigliani: Jeanne Hébuterne 1918Modigliani: Jeanne Hébuterne 1918

1915 és 1920 között művészete a portréfestészetben teljesedett ki. Számos szerelmét és élettársát örökítette meg hajlott vonalú, kissé nyújtott, manierista ritmusban. Finom vonalaival jellegzetes afrikai arányokat és testtartásokat követett. Modigliani munkásságában az európai modernizmus egyik legismertebb mestere, soha nem befolyásolták divatos irányzatok, a saját útját járta a klasszikus műfajok kifejezési formáival. A párizsi avantgárd nagy alakjainak portréfestőjeként alkotta meg sajátos stílusát. Belső víziói és modellje egyedi vonásai között egyensúlyt keresett. Ábrázolt alakjainak a testtartása csak Modiglianira jellemző. A kiállítás termeiben feltárulnak előttünk festővé fejlődésének részletei.

A következő teremben a kortárs (1914-1918 közötti) avantgárd művészbarátok fotói sorakoznak (Bråncuşi, Picasso, Jacques Lipchitz, Henri Laurens, Czóbel Béla stb.). Egy nagy falon az említett művésztársak fényképei is segítenek az eligazodásban, köztük Párizsban élő költők (Max Jacob, Jean Cocteau, Paul Guillome) és a háborús menekültek (Diego Rivera, Ossip Zadkine, Viking Eggeling). Moise Kisling, Celso Lagar, Chaïm Soutine pedig egy-egy művével is szerepel a kortársakkal való párhuzam miatt. Modigliani 1915 után már csak a festészettel kötelezte el magát. Cocteau könyvet írt róla, híre ment a sajtóban, szárnyalt a kiállításokon, mégsem volt pénze, sokat ivott, kábítószereket fogyasztott, feladta a küzdelmet a betegséggel szemben. Talán tudatosan akarta megrövidíteni az életét.

 

Modigliani: Lépold ZborowskiModigliani: Lépold Zborowski

1916-17-ben mecénásra talált a lengyel származású költő és amatőr műkereskedő, Léopold Zborowski személyében, aki segítette a tüdőbajos Modiglianit, hogy Dél-Franciaországban alkosson. Ő azonban egy évnyi távollét után sem kedvelte meg a déli országrészt. Zborowski modelleket, műtermet bérelt számára – ez a legfényesebb, leglátványosabb terem az ekkor festett, csodálatos aktokkal. Modigliani a korábbinál derűsebb színekkel teremtett harmóniát. Többször felbukkan egy szépséges vörösbarna hajú, kékszemű lány a képeken. A modellben bizonyára a milói Vénuszt idézte fel, s új műfajt teremtett. A fekvő aktokkal Tiziano és Giorgione klasszikus hagyományait élesztette újjá – avantgárd mintára. 1917-ben egyéni kiállításán a közönség megbotránkozott, hogy aktokat látott a kirakatban.

Barna hajú ülő lányBarna hajú ülő lány

Kiemelt térben van Picasso és Modigliani kapcsolata, amit inkább a kölcsönös tisztelet, mintsem a mély barátság jellemezhetett. Modigliani sokra becsülte Picasso kék korszakát. Picasso műhelyében pedig haláláig ott volt Modigliani Sötét hajú ülő lány című képe – bizonyítja egy fénykép.

Modigliani: AktModigliani: Akt

1918-ban, a világháborús bombázások közepette Zborowski a családját, Soutine-t és Modiglianit az élettársával együtt Délre költöztette. A háború idején a Párizsban maradt művészek szorosan összetartottak, ide vágyott vissza Modigliani is. 1917-ben ismerkedett meg utolsó élettársával, Jeanne Hébuterne festőnővel. 1918-ban megszületett a kislányuk.  

1918-19-ben rossz egészségi állapota miatt több hónapot töltött Nizzában, az ott készült portrék Paul Cézanne hatására mutatnak. Különleges alkotás az életműben az Anyaság című festmény, az anya-gyermek kapcsolat legmélyebb, legszemélyesebb alkotása. Modigliani a halála előtt néhány hónappal festette.

Modigliani 1920-ban gümőkóros agyhártyagyulladásban elhunyt egy párizsi kórházban. Másnap élettársa, Jeanne, szíve alatt a második gyermekükkel, kiugrott magas emeleti lakásuk ablakából. Egyetlen lányukat az anyai nagyszülők nevelték fel.

Jeanne Modigliani (1918-1984) művészettörténészként beszélt apjáról az MNG-ben folyamatosan forgó filmen. 1958-ban könyvet is kiadott róla. Nagyon hasonlított jóképű és szenvedélyes olasz édesapjához.

 

Köszönet a tárlatvezetésért Kovács Anna Zsófiának! A kiállított 80 műből 61 Modigliani alkotása. A műveket kölcsönző múzeumok franciák, továbbá egy finn intézmény is.

 

A Budai Várban járva, ne feledkezzünk meg az A épületben látható Picasso-kiállításról sem! Két ilyen „nagyágyú", ilyen sok művel ritkán szerepel egyszerre a magyar múzeumokban.

 

DOBI ILDIKÓ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük