A Bosnyák tér rendezésére hosszú évek óta készül a kerület vezetése. 2006-ban elkezdődött a konkrét tervezés – akkor bemutatták a látványterveket – még léghajóról is megnézhették az újságírók, fotósok, hogy miként képzelhetjük el a megújult arculatot. A sajtótájékoztatón a zuglói polgármester és a főváros vezetése is jelen volt, Demszky Gábor főpolgármester úrral az élen. Akkoriban a 4-es metró építésének Bosnyák térig való eljutása közelinek tünt, sajnos mára jelentősen lelassult a metróépítés. A határidők is a távolság ködébe burkolóztak.

 

A Bosnyák tér rendezésére hosszú évek óta készül a kerület vezetése. 2006-ban elkezdődött a konkrét tervezés – akkor bemutatták a látványterveket – még léghajóról is megnézhették az újságírók, fotósok, hogy miként képzelhetjük el a megújult arculatot. A sajtótájékoztatón a zuglói polgármester és a főváros vezetése is jelen volt, Demszky Gábor főpolgármester úrral az élen. Akkoriban a 4-es metró építésének Bosnyák térig való eljutása közelinek tünt, sajnos mára jelentősen lelassult a metróépítés. A határidők is a távolság ködébe burkolóztak.

Ma újabb látványterveket nézhettünk meg, fotókon és filmeken, de kerületi és fővárosi elöljáróink távol maradtak erről a mai programról. Eleinte nem értettük, hogy miért, de később világossá vált.

A lengyel Echo Investmentnek ez a projekt lesz az első magyarországi munkája. Lengyelországban szállodákat, üzletközpontokat és lakásokat építettek eddig.

Magyar partnerként Hartvig Lajos építészt választották. A bemutatott ábrák ismerősnek látszottak, aztán kiderült, hogy ez az építész és munkatársai tervezték a kormányzati negyedet (ami végül is nem épült fel).

Hartvig Lajos úr elmondta a megjelenteknek, hogy ők egy városközpontot szeretnének Zugló lakosságának átadni, ehhez a tervben 65.000 m2 kereskedelmi terület és 30.000 m2 irodaház tervezésével indítottak. Kultúra, sportközpont, rekreáció, szórakozás is lesz a „városközpont"-ban – mondta az építész.

A sportcentrumnak hiába örültünk, mert azt majd a kerületi önkormányzat fogja megépíteni valamikor, és a Rákospatakon túl – ahol most is sportpálya van – az építkezés azonban ugyancsak egy sportpálya területét alakítja át plázává.

A környék lakói által kedvelt Bosnyák téri piac valamivel kisebb lesz – a jelenleginek 80 %-a – de azt nem tudta megválaszolni az építész, hogy a teljes piac területének 80 %-a, vagy a körbeépített piacrésznek. Egyébként hét végén még így is nagyon nagy a zsúfoltság, tehát csökkenteni a területet bizony nem jó ötlet! Az őstermelők a piac mögötti szabad területen árusítanak asztalaikon, és egy un. „korszerű" vásárcsarnok helypénzét valószínűleg kevesen tudnák megfizetni. Mi, zuglóiak pedig elbúcsúzhatnánk a hazai, egészséges zöldségektől, gyümölcsökkől.

Az sem vígasztalja a zuglói vásárlót, hogy a Spar üzletlánccal már megállapodtak, hogy bérelni fog az új üzletközpontban egy jó nagy területet. Minden tiszteletem ellenére is, én ragaszkodnék a magyar árukhoz, és nem a világ különféle tájairól a hypermarketek polcaira összehordott ízetlen vackokat szeretnénk megvásárolni!

A családi programokra különleges hangsúlyt helyez a tervező: mozik, vendéglátó egységek, kaszino, bárok és klubok várják a zuglói családokat.

Még szerencse, hogy a katolikus templom megmarad, ahol imádkozhatunk, hogy ez a rettenetes terv ne valósuljon meg!

A zuglóiak véleményét érdemes lett volna megkérdezni, hogy milyen elfoglaltságokat szeretnénk egy nekünk épülő un. „városközpontban". Biztos, hogy az uszoda, a játszóház, esetleg a fedett korcsolyapálya előbb eszünkbe jutott volna, mint a kaszino.

A piacunkat ugyancsak féltjük ettől a megalománnak látszó tervtől, amely ismét olyasmit szeretne ránk tukmálni, ami számunkra elfogadhatatlan.

A Zöld Zugló kifejezés paródiájaként olyan hálószerű épületborításokat mutatott Hartvig úr, amelyhez hasonlót álcázásnak használnak harci területeken.

A tényleges zöld növények telepítéséről annyit mondott, hogy telepítenek fákat, még többet is, mint az előírás… A látványterv ennek ellentmondani látszik, mert egyik oldalon még jelöl fasort, de ha másik irányból nézzük ugyanezt az oldalt, ott bizony hiányzik.

A tervezett autóparkolók száma semmiképpen nem felel meg a P+R-nek, hiszen előbb-utóbb mégiscsak elkészül a 4-es metró, akkor pedig itt rengeteg gépkocsi várakozna…

Összegezve a látottakat, hallottakat, zuglói lakosként nagyon elkeserítőnek tartom, hogy ezt a projektet hamarosan elkezdik megépíteni nekünk, de ellenünk!

Most már világos, hogy miért maradtak távol a döntéshozók erről a sajtótájékoztatóról, hiszen így is rengeteg kérdést intéztünk a beruházókhoz, de kerületünk és fővárosunk vezetőihez szintén lett volna jó néhány kérdésünk. Talán még most is tartana az esemény, mire minden kérdés megválaszolásra kerül…

 Lenhardt Ibolya

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük