A Bosnyák tér rendezésére hosszú évek óta készül a kerület vezetése. 2006-ban elkezdődött a konkrét tervezés – akkor bemutatták a látványterveket – még léghajóról is megnézhették az újságírók, fotósok, hogy miként képzelhetjük el a megújult arculatot. A sajtótájékoztatón a zuglói polgármester és a főváros vezetése is jelen volt, Demszky Gábor főpolgármester úrral az élen. Akkoriban a 4-es metró építésének Bosnyák térig való eljutása közelinek tünt, sajnos mára jelentősen lelassult a metróépítés. A határidők is a távolság ködébe burkolóztak.

 

A Bosnyák tér rendezésére hosszú évek óta készül a kerület vezetése. 2006-ban elkezdődött a konkrét tervezés – akkor bemutatták a látványterveket – még léghajóról is megnézhették az újságírók, fotósok, hogy miként képzelhetjük el a megújult arculatot. A sajtótájékoztatón a zuglói polgármester és a főváros vezetése is jelen volt, Demszky Gábor főpolgármester úrral az élen. Akkoriban a 4-es metró építésének Bosnyák térig való eljutása közelinek tünt, sajnos mára jelentősen lelassult a metróépítés. A határidők is a távolság ködébe burkolóztak.

Ma újabb látványterveket nézhettünk meg, fotókon és filmeken, de kerületi és fővárosi elöljáróink távol maradtak erről a mai programról. Eleinte nem értettük, hogy miért, de később világossá vált.

A lengyel Echo Investmentnek ez a projekt lesz az első magyarországi munkája. Lengyelországban szállodákat, üzletközpontokat és lakásokat építettek eddig.

Magyar partnerként Hartvig Lajos építészt választották. A bemutatott ábrák ismerősnek látszottak, aztán kiderült, hogy ez az építész és munkatársai tervezték a kormányzati negyedet (ami végül is nem épült fel).

Hartvig Lajos úr elmondta a megjelenteknek, hogy ők egy városközpontot szeretnének Zugló lakosságának átadni, ehhez a tervben 65.000 m2 kereskedelmi terület és 30.000 m2 irodaház tervezésével indítottak. Kultúra, sportközpont, rekreáció, szórakozás is lesz a „városközpont"-ban – mondta az építész.

A sportcentrumnak hiába örültünk, mert azt majd a kerületi önkormányzat fogja megépíteni valamikor, és a Rákospatakon túl – ahol most is sportpálya van – az építkezés azonban ugyancsak egy sportpálya területét alakítja át plázává.

A környék lakói által kedvelt Bosnyák téri piac valamivel kisebb lesz – a jelenleginek 80 %-a – de azt nem tudta megválaszolni az építész, hogy a teljes piac területének 80 %-a, vagy a körbeépített piacrésznek. Egyébként hét végén még így is nagyon nagy a zsúfoltság, tehát csökkenteni a területet bizony nem jó ötlet! Az őstermelők a piac mögötti szabad területen árusítanak asztalaikon, és egy un. „korszerű" vásárcsarnok helypénzét valószínűleg kevesen tudnák megfizetni. Mi, zuglóiak pedig elbúcsúzhatnánk a hazai, egészséges zöldségektől, gyümölcsökkől.

Az sem vígasztalja a zuglói vásárlót, hogy a Spar üzletlánccal már megállapodtak, hogy bérelni fog az új üzletközpontban egy jó nagy területet. Minden tiszteletem ellenére is, én ragaszkodnék a magyar árukhoz, és nem a világ különféle tájairól a hypermarketek polcaira összehordott ízetlen vackokat szeretnénk megvásárolni!

A családi programokra különleges hangsúlyt helyez a tervező: mozik, vendéglátó egységek, kaszino, bárok és klubok várják a zuglói családokat.

Még szerencse, hogy a katolikus templom megmarad, ahol imádkozhatunk, hogy ez a rettenetes terv ne valósuljon meg!

A zuglóiak véleményét érdemes lett volna megkérdezni, hogy milyen elfoglaltságokat szeretnénk egy nekünk épülő un. „városközpontban". Biztos, hogy az uszoda, a játszóház, esetleg a fedett korcsolyapálya előbb eszünkbe jutott volna, mint a kaszino.

A piacunkat ugyancsak féltjük ettől a megalománnak látszó tervtől, amely ismét olyasmit szeretne ránk tukmálni, ami számunkra elfogadhatatlan.

A Zöld Zugló kifejezés paródiájaként olyan hálószerű épületborításokat mutatott Hartvig úr, amelyhez hasonlót álcázásnak használnak harci területeken.

A tényleges zöld növények telepítéséről annyit mondott, hogy telepítenek fákat, még többet is, mint az előírás… A látványterv ennek ellentmondani látszik, mert egyik oldalon még jelöl fasort, de ha másik irányból nézzük ugyanezt az oldalt, ott bizony hiányzik.

A tervezett autóparkolók száma semmiképpen nem felel meg a P+R-nek, hiszen előbb-utóbb mégiscsak elkészül a 4-es metró, akkor pedig itt rengeteg gépkocsi várakozna…

Összegezve a látottakat, hallottakat, zuglói lakosként nagyon elkeserítőnek tartom, hogy ezt a projektet hamarosan elkezdik megépíteni nekünk, de ellenünk!

Most már világos, hogy miért maradtak távol a döntéshozók erről a sajtótájékoztatóról, hiszen így is rengeteg kérdést intéztünk a beruházókhoz, de kerületünk és fővárosunk vezetőihez szintén lett volna jó néhány kérdésünk. Talán még most is tartana az esemény, mire minden kérdés megválaszolásra kerül…

 Lenhardt Ibolya

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük