Krénusz József nézőtéri felügyelő emlékeit Csermák Zoltán tévés újságíró, egykor a Hungaroton vezérigazgatója, beszélgetés-sorozat alapján öntötte formába, és a Holnap Kiadó jelentette meg 2011 nyarán elegáns kemény kötésben, sok képpel.  

Krénusz József nézőtéri felügyelő emlékeit Csermák Zoltán tévés újságíró, egykor a Hungaroton vezérigazgatója, beszélgetés-sorozat alapján öntötte formába, és a Holnap Kiadó jelentette meg 2011 nyarán elegáns kemény kötésben, sok képpel.  

A szép könyvet illő helyen, a Hadik Kávéházban mutatták be az alkotók és a kiadó munkatársai Tallián Mariann hegedűjátékával és Lázár Balázs felolvasásával. A két szerző New Yorkban találkozott először, amikor Csermák Zoltán amerikai ösztöndíjat kapott a Duna tévétől. Természetesen, akinek köze van a zenéhez, nem hagyhatja ki Amerika (vagy talán a világ) leghíresebb operaháza, a Metropolitan látogatását. Aki ebben segítségére volt, Krénusz József, szintén magyar, a Met nézőtéri felügyelőként dolgozó, mindenható tudora. Azután magnóra vették azt a kincset, amit Krénusz megőrzött emlékezetében az opera életéről, valamint a leghíresebb nemzetközi és magyar operacsillagokról. Manapság – a rádiók és a filmfelvételek jóvoltából – 250 millió ember hallgathatja az operacsodát.

 

Krénusz József ma 75 éves. Idejét megosztja New York és Nagyszakácsi között, ahonnan származik. 1935-ben született a kis somogyi faluban. 1956-ig a Szegedi Orvostudományi Egyetemen tanult, amikor október 23-án diáktársaival Budapestre jött, részt vett a forradalomban. November 4-én a harcolóknak legjobb volt, ha elhagyják az országot. Ismét „rögös úton" került először a salzburgi menekülttáborba, és onnan még keleti utazásai során, a magyar diákok további tanulmányaihoz szükséges pénzgyűjtő körútja után jutott el Amerikába. A New York-i jezsuita egyetem ösztöndíjasa lett. Közben persze valamiből élnie is kellett, zeneszeretőként elment jegyszedőnek az akkor még régi helyén lévő Metropolitanba. Krénusz jegyszedőként napi 2 dollár 18 centet keresett, miközben tizenhatezer estén keresztül élvezhette a zenét és a legendás sztárok fellépését. Aztán már nem változtatott állást. Mellesleg diákokat is tanított. Négy évtizedig annak bűvöletében, mintegy álomvilágban érezte magát. 2001-ben búcsúpartit rendeztek tiszteletére, amikor nyugdíjba ment. Jelen volt New York polgármestere, Rudy Giuliani, James Levine, a társulat zeneigazgatója, James Morris, a híres Wagner-basszus és a „Met-család" összes tagja.

Az Újvilág zenei kultúrájáról megállapította, hogy mivel nem sújtották háborúk, békés körülmények között fejlődött, sőt, rengeteg menekültet, énekest és zenekart tudott vonzani. Köztük a szegény Bartók Bélát is.  A könyvben fantasztikus részleteket olvashatunk a világ legjobb énekeseiről. (Csak kevesek tudják, hogy a New York City Operát egy neves karmester, Halász László alapította 1939-ben.) A Metropolitan régi épülete és színpada szűknek bizonyult a nagyszerű előadásokhoz, utána költözött a Lincoln Center új épületébe, és most onnan irányítja az operavilág krémjét. 

Leírásaiból, fotóiból és riportjaiból megtudjuk, mekkora sztárok közelébe került: Joan Sutherland, Franco Corelli, Maria Callas, Lily Pons, Marilyn Horns, Luciano Pavarotti és sokan mások. Krénusz szeretné, ha élete érdekes tapasztalatai nem válnának semmivé. Arra biztatja olvasóit, hogy az általa említett előadóművészek kapható vagy internetről letölthető felvételei igazolnák az emlékei igazságát.

„A magyar arcképcsarnok" című fejezetben találjuk a legfőbb meglepetést, amiről akkor alig vagy egyáltalán nem számoltak be a hazai lapok. Kónya Sándor, Ágay Karola, Földi András, Ernster Dezső, Astrid Varnay, Marton Éva, Sass Sylvia („a bébi Callas"), Hamari Júlia, Takács Klára, Gregor József, Székely Mihály, Carelli Gábor vagy Svéd Sándor. Olyan karmesterek szerepeltek a színpadon, akik Bartók tanítványai voltak: Ormándy Jenő és Solti György, aztán Sebestyén György, Kozma Tibor, Ötvös Gábor. Dohnányi Ernő pedig tanártársa volt budapesti Zeneakadémián. A Met évkönyveiben még ennél is sokkal több név ismerhető meg a régi magyar csillagokról. Az újabbak közül valók: Marton Éva, Tokody Ilona, Gulyás Dénes, Gregor József, Rost Andrea, Komlósi Ildikó.

Szédületes a névjegyzék! Krénusz József a fotókon együtt látható Birgit Nilsson, Franco Carelli, Leonie Rysanek, Placido Domingo, Simándy József (Balatongyörökön), Franco Zeffirelli, Rise Stevens, Maria Callas, Teresa Stratas és a többiek társaságában. Megható Krénusz József gyűjteménye. Ő nemcsak a fotókat gyűjtötte, hanem a jelmezeket is. Mondhatjuk, világhírű jegyszedővel van dolgunk!

Nagyon ajánlom a könyvet azoknak, akik szeretik az opera műfaját, és szívesen látnak bele a nemzetközi operaéletbe, a színpadi legendákba, egy nagy operaház „gyárába", amiből mi a rendszerváltásig szinte teljesen kimaradtunk. Most 158 érdekes oldalon pótolhatjuk ismereteinket erről a különös világról.

Csupán egyetlen kritika a megjelent kiadvánnyal kapcsolatban: igen szerencsétlen a címlap választása. Sötétszürke háttérben a halvány narancssárga betűk nem ígérik azt az élményt, amit a könyv érdekes tartalma nyújtani igyekszik nekünk. A szerkesztő, Nagy Borbála Réka remek, helyesírási hibák nélküli, igényes munkát végzett. A könyv megjelentetése dr. Milkovics Esztert, a Holnap Kiadó igazgatóját dicséri.

 

Csermák Zoltán – Krénusz József:

 

Negyven év a Metropolitan Operában

 

 

Kiadó: HOLNAP KIADÓ KFT.

Szállítás: 1-3 munkanap

Illusztráció: FOTÓKKAL

Oldalak száma: 160

Borító: CÉRNAFŰZÖTT, KEMÉNYTÁBLÁS

Súly: 570 gr

ISBN: 9789633469842

Nyelv: MAGYAR

Kiadás éve: 2011

 

 

DOBI ILDIKÓ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük