Az elmúlt napok eseményei jól mutatják, hogy egyes légitársaságok nem állnak a helyzet magaslatán, amikor utasaik jogairól, kárenyhítéséről vagy kártérítéséről van szó. Az utasjogok online érvényesítésére létrejött flight-refund.eu a napokban múlt egy éves. Az első év tapasztalataiból kiderül: különösen a régióban aktív fapados légitársaságok és charter-szolgáltatók utasai nem számíthatnak sok jóra, ha önállóan kívánják jogaikat érvényesíteni.

 

Az elmúlt napok eseményei jól mutatják, hogy egyes légitársaságok nem állnak a helyzet magaslatán, amikor utasaik jogairól, kárenyhítéséről vagy kártérítéséről van szó. Az utasjogok online érvényesítésére létrejött flight-refund.eu a napokban múlt egy éves. Az első év tapasztalataiból kiderül: különösen a régióban aktív fapados légitársaságok és charter-szolgáltatók utasai nem számíthatnak sok jóra, ha önállóan kívánják jogaikat érvényesíteni.

 

A flight-refund.eu növekvő népszerűsége, sikeres igényérvényesítéseinek mennyisége mostanra a fapados légitársaságok figyelmét is felkeltette, amelyek mindent megtesznek annak érdekében, hogy ellehetetlenítsék utasaik kártérítéshez jutását. Az elmúlt egy év során összegyűlt tapasztalatok szerint, ne számítson könnyű önálló érdekérvényesítésre az, aki a régióban aktív fapados légitársaságoktól és charter szolgáltatóktól repülőjegyet vásárol az esetben, ha a gépe akár késik, váratlanul törlik, esetleg visszautasítják a beszállását. Nem lesz könnyebb helyzetben az utas akkor sem, ha vis maior esemény esetén a kártérítési igényt a késés vagy törlés miatt nem lehet érvényesíteni, bár elvárná, hogy kárát a légitársaság enyhítse. Jól látszott ez a múlt hétvégén sűrű köd miatt a környező reptereken rekedt közel 700 utas esetében is. Ezen utaztatók látszólag nem vesznek tudomást az érvényben lévő jogszabályról és utasaik jogairól.

 

Az elmúlt év károsultjai közül a legtöbben a légitársaságtól kapott első visszautasító levél után fordultak a flight-refund.eu-hoz – akkor, amikor az utasok első önálló kárérvényesítő szándéka falba ütközött. Voltak már olyan extrém esetek is, amelyekben másfél-két éves folyamatos levelezés után kerültek megoldandó ügyek a jogi utaskísérőhöz. Mindezeket követően a flight-refund.eu már sikeresen segítette új ügyfeleit jogaik érvényesítésében – egy olyan Európai Uniós jogszabály alapján, amely minden légi utasnak Európai Uniós kötődésű légi járaton jogi védelmet biztosít jelentős késés, járattörlés vagy visszautasított beszállás esetén. 

 

A kártérítésre kötelezhető légitársaságok egyelőre úgy tűnik, ellenállnak. Igyekeznek minden lehetséges körülményről azt bizonyítani, hogy hatáskörükön kívül esik, s ezzel lezártnak tekintik az ügyet. Az alábbiakban idézünk elmúlt egy év működésének két legemlékezetesebb légitársasági kifogásaiból:

 

  • Egy charter gép 6 órás késését követően azzal védekezett, hogy az utas nyaralása a késés ellenére is tartalmas lehetett: "….felperesek igen csekély késedelmet szenvedtek, különös tekintettel arra, hogy alperes charter járatokat üzemeltet, amelyek egy hetes külföldi tartózkodásra, illetve azokról visszautaztatták az utasokat, így az utasok nyaralása egy hét viszonylatában érdemben semmivel sem lett rövidebb…."

 

  • Egy másik, fapados járat a mintegy 4 órás késését rágcsálók garázdálkodására fogta: "…az indulást megelőző takarítás során rágcsáló jelenlétére utaló nyomokat találtunk a gépen…" (a bizonyítási eljárás során a rágcsálóirtási jegyzőkönyv még csak nem is a kérdéses járat napjára szólt)

 

 

A flight-refund.eu mindezen nehézségek ellenére továbbra is legfontosabb feladatának tekinti, hogy változtasson ezen a kultúrán és érvényre segítse az utasok jogait.