A turizmus és a gasztronómia erőteljesebb összefonódását és közös népszerűsítését célozza az az újabb történelmi jelentőségű megállapodás, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Turizmus Zrt., valamint 17 szakmai szervezet írt alá március 24-én, Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

A turizmus és a gasztronómia erőteljesebb összefonódását és közös népszerűsítését célozza az az újabb történelmi jelentőségű megállapodás, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Turizmus Zrt., valamint 17 szakmai szervezet írt alá március 24-én, Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A nemzeti marketingszervezet kezdeményezésére megszületett „Deklaráció a magyar gasztronómiáról" többek között azokat a közös alapelveket és célokat rögzíti, amelyek szem előtt tartásával és követésével a magyar gasztronómia hatékonyabban járulhat hozzá az országkép formálásához, a turisztikai kínálat bővítéséhez, valamint a helyi és regionális keresletélénkítéshez.

Az esemény alkalmával debütál a Gasztroélmények Éve 2016 hivatalos honlapja, a www.gasztroelmeny.hu is. Az oldalon található Magyarország legteljesebb gasztronómiai eseménynaptára, amely lehetővé teszi, hogy gyorsan és egyszerűen lehessen szemezgetni a több száz esemény között egészen a tematikus év végéig.

Gasztroélmények Éve 2016

A gasztronómiai turizmus mára a turizmus egyik legdinamikusabban fejlődő és legkreatívabb szegmensévé vált, a Turisztikai Világszervezet szerint is egyre inkább a gasztronómia válik az utazási élmény központi elemévé. Dr. Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára elmondta: a belföldi turizmus kiegyensúlyozottan fejlődött 2015-ben. A turizmusban dolgozók 76%-a vidéki szolgáltatónál tevékenykedő munkavállaló, a növekedés az ő árbevételeikben erőteljesen megmutatkozik. A kedvező tendencia megőrzése érdekében elengedhetetlen a SZÉP-kártya fenntartása és további fejlesztése, amely hangsúlyosan vidéken gyakorol pozitív hatást – emelte ki a helyettes államtitkár. Dr. Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: ételeink és italaink fogyasztása olyan egyedi élményt nyújt, amely meghatározó Magyarország turisztikai kínálata szempontjából.

A vezérigazgató kiemelte: mindezt figyelembe véve a Magyar Turizmus Zrt. az idei évet a magyar gasztronómiának szenteli: 2016 a Gasztroélmények Éve. A nemzeti marketingszervezet azonban jóval többet tűzött ki célul, mint az emblematikus magyar ételek és italok népszerűsítése: a gasztronómiai vonatkozású keresletélénkítés mellett a SZÉP kártya használatának ösztönzése; a vendégéjszakaszám növelése; a turisták költésének növelése; a falusi turizmus népszerűsítése, illetve a trendi vidéki helyszínek hangsúlyozása is fontos szempont. A „Gasztroélmények Éve 2016" egy ernyőkampány, melynek valamennyi kommunikációs csatornáját felhasználva, egészen december végéig népszerűsítik a magyar gasztronómiát, az év gasztroeseményeit határokon innen, és határokon túl egyaránt.

Deklaráció a magyar gasztronómiáról

Közös deklarációt írt alá a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Turizmus Zrt. és a magyar gasztronómia ügyét képviselő 17 szakmai szervezet, annak érdekében, hogy összehangoltan tevékenykedjenek tovább a magyar gasztronómia jövőjéért, illetve egységes magyar gasztronómia-brand kidolgozása érdekében. A Nemzetgazdasági Minisztérium részéről dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár, a Magyar Turizmus Zrt. részéről pedig dr. Faragó Péter vezérigazgató látta el kézjegyével a dokumentumot.

A deklarációban leszögezik:

A jelenkori magyar gasztronómia ereje az évezredes hagyományok, a legendás magyar vendégszeretet, a kiváló minőségű helyi alapanyagok és a korszerű, egészségtudatos trendek találkozásában rejlik. Ételeink és italaink elkészítésekor kiemelt jelentőséggel bír emellett az a kreativitás és ötletgazdagság is, amelyet világszerte Magyarországhoz, a magyar szellemi és tárgyi örökséghez, találmányokhoz társítanak. Emellett a gasztronómia szorosan kapcsolódik a magyar csúcsteljesítmények (hungarikumok) általános nemzeti kampányához. A gasztronómiához köthető hungarikumok ugyanis kiválóan alkalmasak arra, hogy a magyar gasztronómia jó hírét vigyék a világba.

Dr. Faragó Péter hangsúlyozta: a kormányzat és a szakmai szövetségek a jövőben még szorosabban együtt kívánnak működni annak érdekében, hogy a magyar gasztronómia ismertsége és nemzetközi elismertsége tovább növekedjen. A Magyar Turizmus Zrt. mint a Gasztroélmények Éve 2016 főszervezője vállalja, hogy a jelen deklarációt aláíró szervezeteket hagyományteremtő szándékkal a deklarációban foglalt üzenetek továbbgondolása céljából évente egyszer összehívja, fórumot biztosítva a magyar gasztronómia hosszú távú jövőképének kialakítására.

A deklarációban megfogalmazott célok (kivonat):

ü     Célunk Magyarország gasztronómiával kapcsolatos kül- és belföldi megjelenéseinek egységesítése, az üzenetek összhangjának fokozása, és ennek révén a pozitív imázs erősítése határokon innen, és túl.

ü     Célunk, hogy a szezonalitás, és az ezen alapuló változatosság és friss alapanyagok az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kapjanak a hazai kínálatban.

ü     Célunk a termelő, a szolgáltató és a vendég közötti bizalom erősítése, a tudatosság fokozása mind a termelési, mind az elkészítési fázisban, mind a fogyasztás során.

ü     Célunk, hogy növeljük a fogyasztók körében a hazai élelmiszertermékek (hagyományos és kézműves termékek), valamint a kapcsolódó hungarikumok ismertségét és kedveltségét, segítsük a tudatos fogyasztói magatartás erősödését, az egészséges táplálkozás elterjesztését, környezettudatos magatartásformák kialakulását. Erősíteni kívánjuk az ágazaton belüli együttműködési hajlandóságot, a közösségi marketing hasznának mind szélesebb körben történő felismerését, és a benne való aktív részvételt és közreműködést.

ü     Magyarország megjelent az európai csúcsgasztronómia térképén. Célunk, hogy ezt a helyét a magyar gasztronómia megőrizze, megerősítse, az ország egészére kiterjessze, és erről mind többen szerezzenek tudomást belföldön és külföldön egyaránt.

Ezen célok elérése érdekében a deklarációt aláíró szervezetek vállalják a szakmai együttműködést, és a fentiekben megfogalmazott gondolatokat tolmácsolják tagságuk felé is. Vállalják továbbá, hogy kommunikációjukban helyet adnak a deklarációban foglalt alapelveknek és üzeneteknek.

Indul a Gasztroélmények Éve weboldal

Ahogy azt a Gasztroélmények Éve indításakor hangsúlyozták a szervezők, korszerű online hátteret kívánnak biztosítani a tematikus évnek, hogy minél szélesebb közönséget elérhessen. A tervek szerint elkészült és március 24-én elindult a Gasztroélmények Éve weblapja.

A háromnyelvű, dinamikus és interaktív Gasztroelmeny.hu weboldalon érhető el Magyarország legteljesebb gasztronómiai eseménynaptára. A portálon egészen december végéig nyomon követhetjük az év gasztroeseményeit, emellett vonatkozó híreket, gasztrobloggerek csak itt olvasható írásait, recepteket, kiadványokat találhatunk. Az oldal vonzó arculattal, trendi, jól áttekinthető és felhasználóbarát formában segíti az események közötti eligazodást és arra ösztönöz mindenkit, hogy induljon útnak, legyen részese ezeknek a különleges gasztronómiai élményeknek.

2016 legteljesebb gasztronómiai eseménynaptárában minden hétre találhatunk egy-egy izgalmas gasztronómiai fesztivált. Napi bontásban láthatók a közeli események, míg a keresővel tetszés szerinti kritériumok alapján, egyszerűen és kényelmesen szemezgethetünk az ízlésünknek megfelelő fesztiválok között. 

A kereső mellett a „Gasztroélmények Éve ajánlásával" kiemelt események között is lehet böngészni, amelyeket a Magyar Turizmus Zrt. a Magyar Fesztiválszövetséggel közösen választott ki. Amelyik gasztroeseményen felfedezhető a Gasztroélmények Éve 2016 logó, az minőségi garanciát jelent az érdeklődőknek. Emellett a Magyar Turizmus Zrt. jól ismert szív alakú logója jelöli azokat az eseményeket, ahol szervezőként, vagy egyéb módon tevékenyen részt vállal a társaság.

Az eseménynaptár mellett a Gasztroelmeny.hu számos újdonságot, blogbejegyzést, fesztivál toplistát ajánl, akár a magyar gasztronómia legújabb trendjeiről, akár a tradicionális konyháról, borvidékekről van szó. A társaság online gasztrokiadványai és cikkei révén a klasszikus, tájjellegű receptek is könnyen elsajátíthatók lesznek.

A Gasztroelmeny.hu hivatalos bloggere Bezselics Ildikó lett, akinek – csak a honlapon olvasható – írásai és képriportjai az egész tematikus évet végigkísérik egészen december végéig. A közismert gasztroblogger úgy fogalmazott: „közös célunk, hogy Magyarország egy termálvízen úszó gasztronómiai kánaán legyen, egyesítve turisztikai és gasztronómiai erősségeinket. Hogy ez megvalósulhasson, ismernünk és szeretnünk kell értékeinket – hogy ezentúl minden év a Gasztroélmények Éve legyen!" Vajda Pierre ételkritikus szintén üdvözlendőnek tartja, hogy a Magyar Turizmus Zrt. a gasztroélményeket helyezte 2016-os tevékenysége középpontjába. Elmondta: az igazi kulináris élmény az, ami a hagyomány és haladás sajátos ötvözeteként jön létre a tányéron: frissesség, textúrák, innováció, tálalás, fúziók, ízek harmóniája, kreativitás.

A honlap – nyelv- és küldőpiac-specikusan, eltérő tartalommal – angolul és németül is elérhető a gastro.gotohungary.com, illetve a gastrolandungarn.com oldalakon. A Gasztroelmeny.hu honlap hangsúlyosan támaszkodik a Magyar Turizmus Zrt. által üzemeltetett közösségi felületekre, az Élmény itthon Facebook oldalra, valamint az Itthon.hu portálrendszerre, amely már hosszú évek óta minden belföldi utazás kiindulópontja.

Egy regisztrációs adatlap kitöltésével bárki számára nyitott a lehetőség, hogy megjelenítse saját szervezésű, magyarországi gasztronómiai eseményét a naptárban, és egyben Magyarország legnagyobb turisztikai adatbázisában, az MT Zrt. kezelésében lévő NETÁ-ban (Nemzeti Turisztikai Adatbázis).


 

A magyar gasztronómiáról szóló deklaráció aláírói:

ü     Biokontroll Hungária Non-profit Kft.

ü     Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége

ü     Falusi Vendégasztal Szolgáltatók Egyesülete

ü     Juh és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet

ü     Kisüsti Pálinkafőzők Országos Egyesülete

ü     Magyar Biokultúra Szövetség

ü     Magyar Bor Akadémia

ü     Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete

ü     Magyar Fesztivál Szövetség

ü     Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség

ü     Magyar Nemzeti Kereskedőház

ü     Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége

ü     Magyar Vendéglátók Ipartestülete

ü     Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal*

ü     Országos Fűszerpaprika Terméktanács

ü     Stílusos Vidéki Éttermiség

ü     Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége

*A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal is csatlakozott az aláírókhoz, de az ünnepélyes aláíráson nem tudott jelen lenni.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük