– Szevasztok, én is a cégtől vagyok, mennyire van beállítva a gép? Az újságíró számára így kezdődött az autóvadászat egy rendőrautó hátsó ülésén. A kérdés pedig alig egy perces várakozás után érkezett egy szorosan mellénk kanyarodó „civil" rendszámú autóból, de a válasz megnyugtató volt: – Nem sebességet mérünk.

 

– Szevasztok, én is a cégtől vagyok, mennyire van beállítva a gép? Az újságíró számára így kezdődött az autóvadászat egy rendőrautó hátsó ülésén. A kérdés pedig alig egy perces várakozás után érkezett egy szorosan mellénk kanyarodó „civil" rendszámú autóból, de a válasz megnyugtató volt: – Nem sebességet mérünk.

A gyorshajtók kiszűrése már nem is mozdul a média, megelégszik egy-egy rekord közlésével, de az „autóvadászat" sokak érdeklődését felkeltette. A dolog lényege: egy magyar fejlesztésű szoftver, egy kamerában és a laptopban megtestesülve, az elhaladó autók rendszámát értékeli, és néhány másodperc múlva jelzi, ha valami nincs rendben a kocsival, adott esetben a vezetőjével. Így kiszűri a lopott, a bűncselekmény miatt körözött, a forgalomból kivont, de mégis közlekedő járműveket. Ugyancsak jelzi a készülék, ha a rendszámhoz tartozó forgalmi és a zöldkártya lejárt, a kötelező biztosítást nem fizették be, vagy ha a gépkocsi egy körözött személy tulajdonában van. Új keresési szempont a lízingcsalás, vagyis ha valaki a gépkocsit banki kölcsönnel vásárolta, de a részleteket nem fizeti.

 Sánta László, a ZsaruCAR alapítvány kuratóriumi elnök e hat éve kezdeményezte a Pünkösdi autóvadászatot, amelyet a Generali a Biztonságért Alapítvány karolt fel, és nyújt hozzá szervezési és anyagi támogatást. A háromnapos eseményen 181 „problémás" autót találtak, többek között megkerült 18 lopott kocsi, 118 járműről derült ki, hogy már kivonták, vagy kitiltották a forgalomból, 11 vezetéstől eltiltott és 8 körözött személyt is találtak. A 25 vadászegység egész Budapest területén összesen 143 230 autót ellenőrzött kamerákkal. Nem kell hangsúlyozni, hogy a forgalomból kivont, vagy kitiltott, illetve a kötelező biztosítás nélkül közlekedő autók mekkora veszélyt jelentenek a jogkövető autósok pénztárcájára. Ebben az esetben ugyanis egy karambolozó autóért a biztosító nem áll jót, a vétlen autós pedig pereskedhet, a pénzéhez pedig talán csak évek múlva jut hozzá, és akkor még örülhet. Talán ezek a veszélyek hívták fel a román és a kínai hatóságok figyelmét is a rendszerre, és hívták meg Sánta Lászlót az ottani tesztelésre.

A „vadászat" reggel fél kilenctől délután háromig tartott nem kevés izgalommal egy civil számára. Az már a szerencse kérdése volt, hogy a legtöbb forgalomból kitiltott gépkocsit megtaláló, és egyben a fődíjat is megnyerő Vác város csapatának gépkocsijában ülhettem. A szívességet egy három éve a forgalomból kivont áruszállító kiszúrásával viszonoztam, ami két pontot ért. Három óra előtt már értékeltük a napot, amikor jelzett a gép: egy körözött személy tulajdonában lévő gépkocsi haladt el mellettünk. És akkor következett az, amit egy magamfajta csak filmekben lát: villogó lámpa, sziréna, kűrt, „rendőrkanyar", és a kirándulásból hazatérő autórengetegben száguldás a keresett kocsi után. Amihez a szerencse is kellett: a körözött személy vezette a saját autóját. Kezeket az autóra, terpeszállás, motozás. A többi már a kerületiek dolga volt, pár perc múlva már jöttek is érte. Az őrizetbe vett személy gépkocsijával nem kellett foglakozni, ugyanis a vele utazó feleségének is volt jogosítványa, aki egy-két perc várakozás után távozott a helyszínről. Talán csak a napi izgalmak hatására véltem némi megkönnyebbülést az arcán.

 Szacs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük