Reklámok és NEMek
3 perc olvasásReklámok. Mindenütt ott vannak. A televíziót, rádiót lekapcsolhatjuk, az újságot sem kötelezõ megnéznünk, de mi van a közterekkel? Mindenhol reklámba, plakátokba ütközünk. Rajta gyönyörûnek titulált nõk, férfiak, különbözõ helyzetképek. Idealizált emberek, helyzetek ezek? Ilyennek kellene nekünk is lennünk? Így kéne nekünk is viselkednünk?
Reklámok. Mindenütt ott vannak. A televíziót, rádiót lekapcsolhatjuk, az újságot sem kötelezõ megnéznünk, de mi van a közterekkel? Mindenhol reklámba, plakátokba ütközünk. Rajta gyönyörûnek titulált nõk, férfiak, különbözõ helyzetképek. Idealizált emberek, helyzetek ezek? Ilyennek kellene nekünk is lennünk? Így kéne nekünk is viselkednünk?
Július 8.-ig láthatjuk még a Gödör Klubban azt a kiállítást, mely a Reklámok és Nemek projekt része, s a szexista reklámokkal foglalkozik.
A Tûsarok.org, valamint a FIONA (Fiatal Nõkért Alapítvány) szervezte azt a projektet, mely a szexista reklámokkal, szexista sztereotípiákkal foglalkozik. A rendezvénynek több ismert partnere, támogatója is van. A projekt egyik része a Reklámok és Nemek kiállítás, melyet júniustól láthatunk, még egészen július 8.-ig, a Gödör Klub Erzsébet téri Kulturális Központban, Budapest belvárosában. A kiállítás minden nap 12 és 24 óra között, ingyenesen megtekinthetõ.
A szexizmus egyik vagy másik nem alacsonyabb rendûnek tekintése, pusztán nem miatti diszkriminációját jelenti.
Szexista reklám:
– olyan reklám, amely nemeket a hagyományos, mára már korszerûtlenné vált nemi szerepekben ábrázolja, illetve mely a két nem közül az egyiket alárendeltként, kisebb értékûnek ábrázolja.
– a nõ vagy a férfi testrészét tárgyként használja a hirdetéshez, mikor a termék fajtája ezt nem teszi indokolttá.
Ezek a reklámok erõsíthetik a nemi sztereotípiákat, a nõk és férfiak közti egyenlõtlen helyzetet, s felerõsíthetik a társadalom elvárásait, hogy milyennek kellene lennie, vagy hogy kellene viselkednie egy nõnek, férfinak. A kiállításon olvasható tájékoztató szerint, a túlzott elvárások hozzájárulhatnak a testképzavarok kialakulásához, erõsödéséhez, közvetett úton talán egy anorexia, bulémia megjelenéséhez is. .
A fotókiállításon lengyel, szlovák, cseh és magyar plakátok láthatók, hisz a tapasztalatok alapján úgy tûnik, hogy a nõi test, nemi sztereotípiák használata a reklámokban, fõleg a közép-európai országokban gyakoriak.
A kiállítást megrendezték már 2005-ben Prágában ?In our faces" címmel, s Wroclawban (Lengyelország) 2006. júniusában ?Before our eyes" elnevezéssel.
A Prágai kiállításról egy fotóalbum is megjelent, a lengyel kiállításon pedig a jelen projekt egyik szervezõje is elõadást tartott ?Szexista reklámok Magyarországon" címmel.
A szervezõk azért is tartották különösen fontosnak a kiállítás megrendezését, hogy rávilágítsanak ezen reklámok hátterére, ?titkos" üzeneteire, a sugallt idealizációkra. Az Európai Unio is fel kíván lépni a médiában megjelenõ nemi sztereotípiák ellen, hisz a 2006-2010 közötti idõszakra vonatkozó cselekvési tervében (Roadmap) a hat beavatkozási terület közül az egyik, a nemekhez kötõdõ sztereotípiák felszámolása úgy a munkaerõpiacon, oktatásban, mint a médiában is.
A project szervezõi tervezik, hogy a honlapukat a kiállítás után is elérhetõvé teszik, bõvítik azt, hogy az tanítási segédletként, vagy kutatási alapanyagként funkcionálhasson tovább.
Németh Krisztina