Mondhatnánk úgy is: nagy túra egy kis országban, ám az állítás csak félig igaz. Bár Svájc területe még a felét sem éri el Magyarországénak – vízszintesen, függőlegesen egészen más a kép. Négyezer méternél magasabb hegycsúcsból több tucat is van itt. Egy kirándulás errefelé tehát valóban nagy túrának tekinthető.

Mondhatnánk úgy is: nagy túra egy kis országban, ám az állítás csak félig igaz. Bár Svájc területe még a felét sem éri el Magyarországénak – vízszintesen, függőlegesen egészen más a kép. Négyezer méternél magasabb hegycsúcsból több tucat is van itt. Egy kirándulás errefelé tehát valóban nagy túrának tekinthető.

Azért van egy kis gond Svájccal! No, nem a magas svájci frank árfolyam – bár az már maguknak a svájciaknak sem jó – árulta el Urs Weber, a Svájci Idegenforgalmi Hivatal ausztriai és magyarországi kapcsolatokért felelős igazgatója. A probléma Svájccal a sokszínűsége. Négy nyelvet használnak, itt vannak Európa legmagasabb hegyei, közöttük mély tavak, vadregényes tájak, szép, öreg városok – hogyan lehet mindezt közös nevezőre hozni? A megoldást csak most sikerült megtalálni: összeállították, kidolgozták a Svájci Nagy Túra ajánlatát. Ez az út 1600 kilométeren át kanyarog 44 látványos helyszínt és vonzó kirándulási célpontot köt össze Svájc leglenyűgözőbb útvonalai mentén. A négy kulturális tájon át a túrázó vagy önállóan halad rajta, vagy szervezett utazáson vesz részt. Persze a túra „svájci módon" van megszervezve. Van elegendő térkép, on-line és of-line információ, szeptemberig már azt is megoldják, hogy mindenhol jól láthatóan kitáblázzák az útvonalát.

A kiindulási pont lehet Bázel, ahol a Rajna még fiatal, bár már elég széles. Úszóversenyeket is rendeznek benne, minden nyáron. Sokan tudják, hogy Bázel iparváros, de ugyanúgy a múzeumok városa is. Nos, megkezdve a túrát, keljünk át a Jura hegységen, a tavak mellett, egészen Lavaux-ig, ahol a Világörökség részét képező szőlőhegyek vannak és megérkezünk St. Maurice-ba. Itt van Európa legrégibb – 515-ben alapított – még mindig használatban lévő, lakott kolostora. Közvetlenül a pápa irányítása alá tartozik. Kincstára híres. Továbbutazva a Rhone völgyében igazán magas csúcsok közé jutunk. Európában 82 olyan hegy van, ami négyezer méternél magasabb, ezekből itt negyvenötöt találunk. De van izgalmasabb látványosság is, mert itt van Európában a legnagyobb mozgó jég, az Aletsch gleccser. Hossza 23 kilométer, vastagsága a Jungfrau-hágónal 29 méter.

Az út további része átvezet az olasz Svájcba, Asconába. Szép, színes kisváros, bár inkább csak egy halászfalu, de nagyon híres emberek laktak benne. A szabadgondolkodó Hermann Hesse vagy a „Nyugaton a helyzet változatlan" világhírű írója, Erich Maria Remarque. Bármily meglepő is, a Lago Maggiore partján pálmafák nőnek és erőt vesz rajtunk a „dolce far niente" az édes semmittevés érzése. A hagyományos „grotto" éttermekben az ízletes, házi készítésű tészták mellé, a sűrű, sötét Merlot-t töltik a poharakba. Ha pedig már az irodalmi emlékeknél tartunk, a következő állomás lehet a Silser tó. Néhány legfontosabb munkáját itt írta Friedrich Nietzsche. A levegő errefelé rendkívül tiszta, évente háromszáz napon süt a Nap, a látvány csodálatos. Egy körút hajóval a tavon negyven percig tart, de – úgy mondják – negyven évig fogunk rá emlékezni!

Folytatva az utat Appenzell-be, az azonos nevű kanton fővárosába érkezünk. Festői vidék, hatezer ember és huszonkétezer – kizárólag legeltetett vagy szénával etetett – tehén lakja. Van még egy „nevezetessége": a nők itt csak 1991-ben kaptak először szavazati jogot! Erre kevésbé, a sajtjukra, melynek – az érleléskor kívül felkent kocsonyás – fűszerkeveréke nagy titok, annál inkább büszkék. No meg a sörfőzdéjükre, ahol a sört csakis teliholdkor főzik! Appenzelltől már csak egy ugrás a Bodeni-tó, melyen Németországgal és Ausztriával osztozik Svájc. A németek azt mondják, náluk szebb a tó – és igazuk is van, mert a német oldalról látszik Svájc! A következő állomás lehet Schaffhausen, ahol a Rajna vízesése van és Winterthur-on át Zürichbe érkezünk. Svájci mértékkel mérve igazi nagyváros, lakossága kb. fele akkora, mint Miskolc. Hangulatos kis utcáiban boltok rengetege húzódik meg. Az ékszerboltok tájékára a turistáknak a feleségeket nem tanácsos beengedni!

Innen délfelé folytatva az utat Silenenbe érkezünk. A külföldiek közül jószerint senki sem ismeri, de innen indul egy elég régi, ám biztonságos kis hegyi vasút, ami lélegzetelállító tájakon vezet keresztül. Engelbergben majd kötélpályára, „lanovkára" szállunk. Ez sem közönséges felvonó, a kabinok útközben lassan körbeforognak, tökéletes kilátást nyújtva a hegyekre és a közöttük megbújó Nordsee tükrére. A túra következő állomásáról, Luzernről már többen hallottak. Egyik híressége Európa legöregebb fedett fahídja, a XIV. században épült, 215 méter hosszú Kappelbrücke. Következzék Bern, majd Emmental – mindenki ismeri az innen származó sajtokat – rövidesen pedig elérjük a nyelvi határt. Friburg/Fribourg félig német, félig francia város, ahol ellentétben a korábbi régi fahíddal egy 851 méter hosszú, abszolút modern másikat látunk átívelni a város fölött. Innen továbbutazva érjük el az ugyancsak kétnyelvű, Neuchâtel városát.

A Grand Tour of Switzerland kényelmes végigjárásához számos segítséget kínál a Switzerland Travel Centre (STC). Az általuk ajánlott szállodák egyike sem lehet húszpercnyi távolságnál messzebb a kijelölt útvonaltól. Az okostelefonokra is letölthető egy pontos navigációs rendszer. Nyárra elkészül a magyar nyelvű útikalauz is a Hibernia Kiadó gondozásában. Azok számára, akik nem kívánnak autót vezetni a kanyargós hegyi utakon, kidolgozták a Grand Train Tour programját. A Voralpen Express a Bodeni-tótól Luzernig megy. A Csokoládé expresszen kávét, süteményt szolgálnak fel. A Glacier Express St. Moritz-tól Zermattig 8 óra alatt teszi meg az utat. Ez a világ leglassúbb gyorsvonata, mert 291 hídon és 91 alagúton megy át. Ahol az útja véget ér, ott kezdődik a nagyon meredek vonalon közlekedő Bernina Expresszé.

  A Wilhem Tell Express használatakor hajózni is kell, viszont mindent látunk, ami Svájc; hegyeket, tavakat, völgyeket. Csak 1. osztályú kocsikkal közlekedik és a jegy árában étkezés is van. Az utazáshoz legjobb a Swiss Pass, ennek neve most már Swiss Travel Pass lett. Több különböző időtartamra vásárolható. Ha család veszi meg, úgy a gyerekek 16 éves korukig ingyen utazhatnak. Érvényes minden vonatra, autóbuszra, hajóra, 74 városban 480 múzeumba jogosít belépésre és a kötélpályás vasutakon is 50 % kedvezményt ad. Ez utóbbiak közül a legérdekesebb az idén április 1-én megnyílt Pilatus, amelyik Luzernből vezet fel 2132 méterre a Pilatus hegy csúcsára. Ugyancsak a korszerűsítéshez tartozik a jövőre megnyíló, 57 km. hosszú Gotthard alagút, melynek használatával a Milánó – Zürich távolság három órára rövidül! A Nagy Túráról minden tájékoztatás elérhető a www.MySwitzerland.com/grandtour oldalon

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük