Bár annak látszik, ez nem felszólítás – inkább szójáték. Annak a Cseh Színházi Fesztiválnak a címe, ami két évvel ezelőtt már nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten. Most ismét visszatér május 15-17. között a Katona József Színházba és programjában három előadást, két felolvasószínházi előadást és egy színházi témájú fotókiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők.

Bár annak látszik, ez nem felszólítás – inkább szójáték. Annak a Cseh Színházi Fesztiválnak a címe, ami két évvel ezelőtt már nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten. Most ismét visszatér május 15-17. között a Katona József Színházba és programjában három előadást, két felolvasószínházi előadást és egy színházi témájú fotókiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők.

A fesztivál rendezője, egyben a budapesti Cseh Centrum igazgatója, Lucie Málková, korábban maga is színházi rendező volt, így pontosan tudja, milyen értékeket hoznak a vendégművészek erre a három napra. A fesztivál a Kladnói Városi Színház, Bel Ami című előadásával indul, amely Guy de Maupassant, A szépfiú című klasszikus francia regényének adaptációja. Rendezője a prágai Nemzeti Színház prózai tagozatának új vezetője, Daniel Špinar. Ahogy már megszokhattuk tőle, nagyon szabadon dolgozik a klasszikus anyagokkal, keresi az aktuális párhuzamokat a korabeli és napjaink történései között. Vitathatatlan tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 35 évesen az első számú cseh színház vezetője lett. A Csekkold! fesztivál keretében első alkalommal találkozhatunk vele Magyarországon.

Ki ne ismerné a francia naturalizmus klasszikus regényét, George Duroy történetét, akinek szexuális vonzereje, feltűnő jellemtelensége, de legfőképpen a befolyásos nők rokonszenve hozta meg a képzelt dicsőséget? A kladnói színház előadása időfeletti – a média hatását hangsúlyozza a személyi kultusz, illetve az új idolok kialakulásában. A darab rendezőjét Daniel Špinar-t, némi túlzással a cseh Alföldinek is nevezhetnénk. Sajátos stílusára jellemző az expresszivitásra való fogékonyság, a klasszikus művek szokatlan interpretációja és nem utolsó sorban a színészekkel való elmélyült munka. Špinar szépfiúja az első pillanatban egészen kedves, ártatlan ifjúnak tűnik, így annál drámaibb megfigyelni telhetetlenségét a felfelé vezető úton. Nála, ahogy a szólás is mondja: evés közben jön meg az étvágy. Az előadást – csakúgy, mint a pénteken, szombaton és vasárnap 19 órakor kezdődőket – cseh nyelven, angol és magyar feliratozással láthatják a nézők.

Az első „Csekkold!" fesztivál rendkívül fontos volt számunkra és a tapasztalatai megerősítettek bennünket abban, hogy másodszor is befogadjuk a Csekkoldot – jelentette ki a fesztiválról szóló tájékoztatón Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója. A cseh színházkultúra mindig is nagyon izgalmas volt, évtizedek óta mértékadónak számít a színházművészek körében. Magyarországi vendégjátékaikat nagy várakozás előzte meg. A Katona első külföldi útjai is – annak idején – Csehszlovákiába vezettek. A most szombaton színre kerülő V(oskovec) + W(erich), avagy amiről a levelek vallanak című előadás rendezője Jan Mikulášek. A darab a cseh színháztörténet kultikus alkotópárosát mutatja be: Színvonalát jól jelzi, hogy a előadást bemutató „Színház a Korláton" (Divadlo Na zábradlí) sikeres évet zárt 2014-ben, hiszen az összes kategóriában elnyerte a Színikritikusok Díját, beleértve Az Év Színháza díjat is.

Jiří Voskovec és Jan Werich már a gimnáziumban osztálytársak voltak. Később, 1927-ben az egyik neves prágai avantgárd színpad – a legendás Felszabadult Színház (Osvobozené divadlo) – sztárjai lettek. Két híres alkotó, akik humorral harcoltak a fasizmus térnyerése ellen, akiknek „A szamár árnyéka", illetve „Hóhér és bolond" című politikai szatírája előbb a Felszabadult Színház cenzúrázását, majd 1938 novemberében a bezárását váltotta ki. Két jóbarát, akiknek útjait szétválasztották a huszadik század történelmi eseményei. Jiří Voskovec 1948-ban a kommunisták elől Amerikába emigrált, ahol később Hollywoodban színészként ért el sikereket. Jan Werich Csehszlovákiában maradt, és annak ellenére, hogy tovább játszott és forgatott, munkája már sosem érte el a háború előtti színvonalat, nyomot hagyott rajta a szabadság hiánya és a rendszer diktátuma.

Az utolsó, harmadik nap a cseh dráma jegyében zajlik. Délután a Sufniban két sikeres kortárs drámát mutatnak be felolvasószínházi keretek között, a Katona színészeinek és rendezőinek közreműködésével – magyarul. Petr Zelenka Mindhalálig szinkron (Dabbing Street) című munkája az alkoholizmus és a kultúra hanyatlásának témáját járja körül, a szerzőre jellemző humorral. A másik darab, az Áramszünet (Blackout), egy apokaliptikus groteszk vízió. A fesztivált a libereci F. X. Šalda Színház Szigorúan titkos, avagy vaskosan erkölcstelen (A. T. bűnös élete) című előadása zárja, amely Alan Turing élettörténetének szabad feldolgozása. A szerzői darab témája a neves angol matematikus mássága és zsenialitása, akit homoszexualitása miatt hormonkezelésre ítéltek. Rávilágít, hogy napjainkban a homoszexualitás ugyan már nem számít bűncselekménynek, ennek ellenére a mai társadalom részéről is tanúi lehetünk a kisebbségekkel szemben megnyilvánuló türelem és tolerancia hiányának.

A fesztivál keretén belül látható lesz a neves cseh színházi fotográfus, Viktor Kronbauer kiállítása, mely cseh szerzők színrevitt darabjainak fotógyűjteményét mutatja be az elmúlt tíz évből. Az alkotó a legjelentősebb cseh színházi fotóművészek közé tartozik, több mint 30 éve folytatja tevékenységét. Néhány éve, 2005 óta; felhagyott az ún. klasszikus filmes fotózással és áttért a digitális technikára. A műfajokon keresztül teljes változatosságában nyújt áttekintést a mai cseh színházról és a kiállítás talán ezért is a szimbolikus RE:START címet kapta. Fotói nem csupán dokumentálják a színpadi történéseket, hanem magas színvonalú művészi értékükkel megragadják és egyéni poétikájuknak, belső drámai feszültségüknek köszönhetően eredeti műalkotássá emelik a színházi fotózást.

A kiállítást a prágai Institut uméní – Divadelní ústav (Művészeti Intézet – Színházi Intézet) a budapesti Cseh Centrummal együttműködve rendezte. Kivitelezője, Barbora Dolezalová kiemelte: Kronbauer a nemzetközi művészeti életben is fontos személyiség, hosszabb ideig külföldön is dolgozott a drezdai Semper Oper és a bécsi Staatsoper számára. Évekig volt a Prágai Német Nyelvű Színházi Fesztivál és a Pilzeni Színház Nemzetközi Színházi Fesztiváljának főfotósa, ahol Josef Ptácekkel közösen színházi fotós szemináriumot vezet a FAMU diákjainak részvételével. Több díj – többek közt a szerbiai Újvidék, Színház a Fotóművészetben Triennáléjának egy ezüst (2002) és két aranyérmének (2005) tulajdonosa. Színházi fotósként 2005-ben elsőként nyerte el a FIAP (Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség) aranyérmét.

http://katonajozsefszinhaz.hu                http://budapest.czechcentres.cz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük