Bár az indulásig, július 14-ig még egy bő hónap van hátra, megtartotta első sajtótájékoztatóját a Magyar Vitorlás Szövetség. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jócskán tartogat érdekességeket. Erre a versenyre ugyanis egész Európa figyel, hagyománya és rangja van.

Bár az indulásig, július 14-ig még egy bő hónap van hátra, megtartotta első sajtótájékoztatóját a Magyar Vitorlás Szövetség. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jócskán tartogat érdekességeket. Erre a versenyre ugyanis egész Európa figyel, hagyománya és rangja van.

A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet. A Kékszalag a nemzetközi mezőnyben is fogalommá vált- állapította meg dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke. Hosszú éveken keresztül csak az egytestű hajók versenye volt. A legelső Kékszalag 21 hajóból álló mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva, a Tihanyi-csövön át tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban 155 km. A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot, tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került.

A tókerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Balatonfürednél. Napjainkra egy sereg dolog megváltozott. Egyre több, igen gyors hajó érkezett a Balatonra, ami elvette az esélyét annak, hogy hagyományos hajóval Kékszalagot lehessen nyerni. Ám az alapítók írásba foglalt szándéka az volt, hogy mindig a legfejlettebb, leggyorsabb hajó nyerje a szalagot és ezen a mostani szervezők sem kívánnak változtatni. Magyarországon ma több mint harmincezer ember él – valamilyen szinten – a vitorlázás lehetőségével és a számuk várhatóan növekedni fog csakúgy, mint ahogy az a balatoni vitorlás kikötőkkel történt.

Tavaly a Magyar Vitorlás Szövetség megállapodást kötött Európa két másik nagy tókerülő versenye, a Genfi-tavi Bol d'Or Mirabaud és a Garda-tavon zajló Centomiglia szervezőivel arról, hogy kölcsönösen segítik egymás vitorlázóinak eljutását ezekre a versenyekre – jelentette be Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. A Kékszalag együtt képviseli a vitorlázó tradíciókat és a legújabb technológiát. Egy pályán versenyezhet az idén a 120 éves Kishamis és a „foil"-ok segítségével víz felett repülő, többtestű, karbonszálas hajók, katamaránok. Ezért most már közel harmincféle hajóosztályban és kategóriában hirdetnek győztest, így a versenyen rengeteg aranyérem talál gazdára. Az abszolút győzelemre mindössze néhány hajónak, a legmodernebbeknek van esélye, ám a többiek is megtalálhatják méltó ellenfelüket a velük azonos vagy hasonló hajókkal vetélkedve. Így lehet valaki a Kékszalag győztese akkor is, ha egyébként a kétszáz – háromszázadik helyen ért célba!

A verseny előtti hétvége szombatján kerül sor a „bemelegítő" regattának is tekinthető Fehér Szalag versenyre, amelyet a legesélyesebb csapatok hajóik beállítására, sebességük felmérésére használnak. A Fehér Szalagon külön versenyt futnak a Balaton legpatinásabb, klasszikus vitorlásai: köztük a több mint ötven éven át a tókerülés időrekordját tartó Nemere II., a Balaton legidősebb, több mint száz éves hajója, a Kishamis és a legtöbb Kékszalagot nyert Tramontana. A Kékszalag rajtja, július 14-én csütörtökön, 9.00 órakor lesz, amikor a Balatonfüred és Zamárdi közötti  mintegy hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot. Minden bizonnyal itt lesz majd a tavalyi győztes svájci Safram csapat is, ők katamaránjukkal szeretnék megvédeni címüket.

A verseny az idén több téren is megújul. Teljesen megváltozott hivatalos arculata. A grafikai terveket Páncsity Lídia, a KREA Kortárs Művészeti Iskola harmadéves tervezőgrafikus hallgatója készítette, aki maga is évek óta vitorlázik. Célkitűzése az volt, hogy a megjelenés legyen méltó a Kékszalag múltjához, rangjához, európai színvonalához, de amelyet a vitorlázók és a közönség is szeretni tud majd. Ugyanakkor közvetítenie kell verseny jellegét. Ezért a klasszikus, háromszög alakú vitorláktól eltérve, a mai versenyvitorlázásban egyre gyakrabban megjelenő, egyedibb formájú vitorlákat helyezte a vizuális középpontba. A tervezési folyamat eredménye elegáns letisztultság lett, a színek helyett a formák kerültek előtérbe. Hozzá igazodnak majd a hazai testvérversenyek szimbólumai is.

A 48. Kékszalag névadó támogatója az Erste Bank új szolgáltatása, az Erste World. Közreműködésükkel a verseny egyik újdonsága lesz, hogy okostelefonon, a magyar fejlesztésű Kwindoo nevű alkalmazás segítségével minden hajó útja folyamatosan nyomon követhető lesz. Az Erste World az alkalmazást kihasználva játékra invitálja a résztvevőket és a Kékszalag iránt érdeklődőket: virtuális értékpontokat lehet majd gyűjteni, s a legjobb eredményt elérő játékosok eljuthatnak a világ egyik legizgalmasabb vitorlás versenye, az Extreme Sailing Series őszi versenyére, Portugáliába. Az alkalmazás óriási, új lehetőségeket nyit meg. A szoftver PC-ken és telefonon egyaránt elérhető, követhető általa a verseny lefutása és sok más, helyszíni esemény. A versenyzők is üzeneteket küldhetnek vele egymásnak. Minden olyan hajó, amelyik használja, a megtett kilométerrel arányos támogatást kap az Erste World-től és ezt a vitorlázás-utánpótlás nevelésére fordíthatják.

http://www.kekszalag.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük