A hazai idegenforgalom élénkülését szolgáló két sikeres akcióról számoltak be a sajtó képviselőinek a Magyar Turizmus Zrt. vezetői. A „Torkos Csütörtök" olyanokat is becsábított az éttermekbe, akik talán máskor nem mentek volna, a Winter Invasion pedig a külföldi vendégeink számát növelte meg.

 

A hazai idegenforgalom élénkülését szolgáló két sikeres akcióról számoltak be a sajtó képviselőinek a Magyar Turizmus Zrt. vezetői. A „Torkos Csütörtök" olyanokat is becsábított az éttermekbe, akik talán máskor nem mentek volna, a Winter Invasion pedig a külföldi vendégeink számát növelte meg.

 Mindkét szervezésre büszkék lehetünk – kezdte a tájékoztatót dr. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke. Két évvel ezelőtt a Kempinski szálloda igazgatójának kezdeményezésére ültek le beszélgetni szállodai vezetők, idegenforgalmi szakemberek, hogyan lehetne jobban kihasználni a téli időszakban üres szállodai szobákat? Így jött létre a Budapest Winter Invasion ötlete és az idei akció már komoly összefogás eredménye. Mintegy nyolcvan szolgáltató, köztük ötven szálloda vesz rész a kampányban, melynek pillanatnyi állása – egy hónappal a befejezés előtt – szép eredményekkel bíztat. A honlap látogatóinak száma megnégyszereződött, mivel nemcsak azt hirdették meg, hogy 3 = 4, tehát három kifizetett éjszaka után egy negyedikre is maradhat a vendég, hanem programot, szórakozási ajánlatot is adtak. Ennek következtében megnőtt a szállodai foglalások száma, az előző évekhez képest száz százalékkal (!) nőtt a forgalom. A nemzetközi láncokba tartozó szállodák a saját hálózatukon keresztül is informálták a piacot, a MALÉV pedig a Oneworld hálózaton keresztül szinte az egész világot tájékoztatta a lehetőségről. Hatékonyan mutatta be Budapestet olyan közönség előtt, amelyik egyébként is utazik. A CNN, a BBC és több hasonló, nagy TV-társaság is gyakran adott róla jelzést.

 A farsang lezárultával, Hamvazószerda után a nagyböjt kezdődik, de sok nép hagyományai között szerepel, hogy az utolsó nap, a „farsang farka" még lehetőség a lakmározásra. A Magyar Turizmus Zrt. 2006-ban elevenítette fel ezt a szokást – mondta el dr. Róna Iván vezérigazgató. A kedvező fogadtatást követően a Magyar Turizmus Zrt. szervezésében 2008. február 7-én ismét volt Torkos Csütörtök, amelyhez rekordszámú vendéglátóhely csatlakozott. A médiában és önálló internetes honlapon is népszerűsített, mindössze egy napig tartó akció a magyar gasztronómia bemutatásának igen hatékony eszköze. Míg az első évben 400, 2007-ben 700, idén csaknem 1100 étterem csatlakozott országszerte, másfélszer annyi, mint tavaly. Ez a mutató önmagában is jelzi, hogy egyre több vendéglátóhely gondolja úgy, a Torkos Csütörtök jó alkalom a figyelemfelkeltésre. Az akció hatékonyságának pontosabb megismerése érdekében azonban a vendéglátóhelyekre és a fogyasztókra egyaránt kiterjedő felmérést végzett a Magyar Turizmus Zrt..

Az éttermek jelentős része már korábban is csatlakozott az akcióhoz: a 39,3%-uk 2006-ban, 55,8% 2007-ben is meghirdette a Torkos Csütörtököt. Több mint egyharmaduk (35,7%), mindhárom évben részt vett az akcióban, szintén egyharmaduk (36,5%) pedig most először vett részt az eseményen. A Torkos Csütörtökön étterembe betérő vendégek 86,3%-a tudott előzetesen az akcióról. A vendégek 86%-a előre foglalt asztalt. 2008. február 7-én, a Torkos Csütörtökön az éttermek 83,9%-ában jóval kedvezőbben, 14,9%-ában kedvezőbben alakult a vendégforgalom, mint egy átlagos február eleji napon. Az akció népszerűségét jelzi, hogy sok helyen teltházzal működtek az éttermek. A bevételek – az akció természetéből adódóan – kevésbé kedvező, de még mindig igen pozitív képet mutattak: a vendéglátóhelyek 53,4%-ában jóval kedvezőbben, 39,5%-ában kedvezőbben alakultak, mint egy átlagos februári napon. Ezek az arányok is javulást mutattak 2007-hez képest.

Az akció eredményeképp a vendéglátóhelyek jelentős része várt forgalomnövekedést a Torkos Csütörtököt követő napokon, hosszabb távon pedig több, mint háromnegyedük (77,4%) számít a vendégkör bővülésére. A Torkos Csütörtök sikerességét jelzi, hogy a válaszadó éttermek 94,7%-a szívesen részt venne hasonló akciókban később is. A megkérdezett vendégek is kimondottan elégedettek voltak: 92%-uk szeretne visszatérni az étterembe egy-két hónapon belül, és 98%-uk ajánlaná az éttermet barátainak. A válaszadók leginkább a szabályok betartásával voltak elégedettek, ennek átlaga az ötös elégedettségi skálán 4,89. Az ételek és italok minősége 4,78-as, az éttermek hangulata átlagosan 4,71-es értékelést érdemelt.

A szabályok betartását, a nyitva tartást stb. a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketingigazgatóságainak és regionális turisztikai projekt irodáinak munkatársai is ellenőrizték: összesen 92 éttermet kerestek fel, és pozitív tapasztalatokról számoltak be.

A becslések szerint ezen a napon mintegy 180 ezer vendég járt az éttermekben, közülük mindössze harminchárman számoltak be valamilyen panaszról. A Magyar Turizmus Zrt. ezt is komolyan veszi, ezért a jövő évi hasonló kampányban a jogos panaszokat „kiérdemlő" éttermek nem vehetnek részt. A Torkos Csütörtök 2009-ben február 26-án lesz, amikor feltétel lesz az is, hogy az éttermek kötelesek lesznek ezen a napon is a február hónapban korábban használt étlappal dolgozni.