A magyar állam bevételeinek egyik legnagyobb tétele az idegenforgalomból – újabb keletű szóval a turizmusból származik. A világon tapasztalható gazdasági válság ezt az ágazatot is érinti, de jó felkészültséggel, kellő előrelátással csökkenteni lehet a károkat. A Magyar Turizmus Zártkörűen Működő Részvénytársaság a saját kutatásai és a Turisztikai Világszervezet legfrissebb adati és előrejelzései segítségével próbál meg válaszokat keresni a helyzet diktálta kérdésekre.

 A magyar állam bevételeinek egyik legnagyobb tétele az idegenforgalomból – újabb keletű szóval a turizmusból származik. A világon tapasztalható gazdasági válság ezt az ágazatot is érinti, de jó felkészültséggel, kellő előrelátással csökkenteni lehet a károkat. A Magyar Turizmus Zártkörűen Működő Részvénytársaság a saját kutatásai és a Turisztikai Világszervezet legfrissebb adati és előrejelzései segítségével próbál meg válaszokat keresni a helyzet diktálta kérdésekre.

 A Magyar Turizmus Zrt. elnöke, dr. Niklai Ákos meggyőződése, hogy felhasználva azoknak a nemzetközi turisztikai szervezeteknek az előrejelzéseit, melyeknek tagjai vagyunk – kiegészítve mindezeket a saját kutatásainkkal – képesek vagyunk a lehető legnagyobb körültekintéssel eljárni. A helyzet nem egyértelmű. Vannak kedvező kilátások. A kihívásokra lehetséges sikeresnek ígérkező válaszokat adni. Az MTZRt. igyekszik együttműködni más minisztériumokkal, hogy a vendégek döntéseit itthon és külföldön a számunkra kedvező módon befolyásolhassák. Jelenleg huszonkét országban huszonnégy képviseletük működik, az esélyek tehát jók. Ebben fontos szerepet játszik az, hogy – szemben az Amerikát ért terrortámadás, illetve a SARS vírus miatt kialakuló válsággal – a jelenlegi krízis kevésbé hat magára az utazás iránti vágyra. A kérdés, amit a turisták most mérlegelnek: megengedhetik-e maguknak az utazást, illetve mennyit kívánnak utazásra költeni a jelenlegi gazdasági helyzetben?

A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, dr. Róna Iván részletesen is kifejtette, hogyan kívánja a nemzeti marketing szervezet – a turisztikai szakmával közösen – csökkenteni a válság hatásait. A 2008-as majdnem rekordév lett. Roppant bíztatóan indult. Egészen a nyolcadik hónap végéig kiemelkedő devizabevételre tett szert az ország. A mutatók csak szeptembertől kezdtek el romlani, de ennek ellenére – a korábbi évhez képest – még nőttek a bevételek. A legfrissebb, 2008. január-novemberi statisztikák szerint a kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek száma továbbra is növekedést (+1,8%) mutatott.

Jelenleg a szakemberek véleménye a világ turizmusát illetően meglehetősen visszafogott. A legfontosabb küldő piacainkon komolyan érezhető a válság, az emberek szabadon felhasználható jövedelme kevesebb. Döntéseik mindinkább az utazást megelőző néhány hétre tevődnek át. Szerencsére a hozzánk legtöbb vendéget küldő Németországban a magyarországi foglalások száma eddig még nem csökkent. Annyi viszont már most is biztosan látszik: a hazai szolgáltatóknak nem szabad árat emelniük! Ugyanakkor viszont a minőséget tartani, ahol lehet még javítani is kell.

A tapasztalatok szerint most inkább az üzleti utakat mondják le a cégek vagy időtartamát igyekeznek korlátozni. A magánemberek az évi első utazást még megtartják, inkább a harmadik – negyediket törlik. Számukra ezért megnő a belföldi és az országhatárhoz lehetőleg közel eső úti célok jelentősége. Magyarország esetében a jó ár – érték arány lehet a megtartó erő. Az érkező utasok kevesebb szolgáltatást fognak vásárolni, de a magas színvonalat elvárják. Nagy szerep jut a vendégszeretetnek, a találékonyságnak.

Az itthon megkérdezettek kétharmada azt mondta: a válság hatással lesz utazási terveire. Az MTZRt. is arra próbálja ösztönözni az embereket; a pénzüket ne külföldön, hanem inkább itthon költsék el. Ez a szolgáltatók között valószínűleg árversenyt eredményez majd. Magyarország itt tud a hátrányból előnyt kovácsolni, az áraink ugyanis már eddig is alacsonyabbak voltak a környező országokban található versenytársakénál.

A hazai marketing szervezet akciókkal is segíti a szakterületen dolgozókat. A már két éve sikeresnek bizonyult Budapest Winter Invitation mintájára Balaton Summer Invitation kidolgozásán munkálkodnak. A válság hatásainak ellensúlyozásában fontos szerep jut a széles körű együttműködésnek a Magyar Turizmus Zrt. hazai és nemzetközi partnereivel, ezért a Zrt. szorosabbra fűzi kapcsolatait az Európai Utazási Bizottsággal (ETC) és a Visegrádi Négyekkel. A szűkülő források koncentrálása érdekében a partnerekkel közös akciókat tervez, folytatja például a Légi Marketing Alap keretében történő munkát, amelynek sikeresen alkalmazott mintájára Buszos Marketing Alapot hoznak létre.

Az „Itthon otthon van" jelmondat tartalma kibővül, ma már inkább azt mondják: „Itthon láss csodát!" Idén, 2009. a Kulturális turizmus éve, jövőre pedig a Fesztiválok éve lesz. A cél a vendégbarát Magyarország kialakítása a hazai és a külföldi utazók körében egyaránt.

A történelmi tapasztalatok azt mutatják, hogy a válságok alkalmat adnak a fejlődésre is, hiszen komoly erőfeszítéseket és összefogást követelnek. Ráadásul a rövid távú válságra adott válaszok összekapcsolhatók a hosszú távú problémák megoldási javaslataival, ami az egész iparági struktúrát megerősítheti.

A Turisztikai Világszervezet üzenete továbbra is az, hogy a turizmus egyike a körülményekhez rugalmasan alkalmazkodó szektoroknak, amely ismét gyors növekedést mutat majd a válság lecsengését követően, és más szektoroknál nagyobb mértékben járul hozzá a szegénység és a klímaváltozás hatásainak mérsékléséhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük