Sikeres évet tudhat maga mögött a fővárosi turisztikai szakma. A statisztikák azt mutatják, hogy 2007 augusztusától dinamikus emelkedésnek indult a Budapestre látogatók és az itt eltöltött vendégéjszakák száma. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes és Fekete László, a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. ügyvezetője közös sajtótájékoztatón ismertették a tavalyi turisztikai szezon legfontosabb eredményeit és tapasztalatait, valamint az idei terveket és intézkedéseket.

 

 Sikeres évet tudhat maga mögött a fővárosi turisztikai szakma. A statisztikák azt mutatják, hogy 2007 augusztusától dinamikus emelkedésnek indult a Budapestre látogatók és az itt eltöltött vendégéjszakák száma. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes és Fekete László, a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. ügyvezetője közös sajtótájékoztatón ismertették a tavalyi turisztikai szezon legfontosabb eredményeit és tapasztalatait, valamint az idei terveket és intézkedéseket.

 Budapestet nemcsak látni, ismerni, de szeretni is lehet. Sikeres volt az elmúlt év és ez a Turisztikai Hivatal számára az idén jelentős forrásbővülést eredményez – jelentette be Ikvai-Szabó Imre, városfejlesztési, gazdálkodási és szociálpolitikai főpolgármester-helyettes. A turisztikai főszezon mutatói – különösen a nyár végi adatok – már felülmúlják a tavalyiakat, nem beszélve az év végi minden korábbi várakozást felül múló eredményekről. A Fővárosi Önkormányzat idegenforgalmi adóbevételei az elmúlt években folyamatosan emelkedtek. A turizmus jelentős gazdasági szerepét támasztja alá az a tény is, hogy Budapesten több mint 100.000 munkahelyet, valamint a GDP 8-8,5%-át adja, a turizmusból származó iparűzési adóbevétel pedig 16-18 milliárd forintra becsülhető. Jogos a remény, hogy 2008. akár az áttörés éve is lehet.

Ahhoz, hogy Budapest a jövőben is tovább erősítse vezető szerepét, elengedhetetlen a pezsgő városi élet és a vonzó környezet fenntartása a turistáknak, valamint a kiegyensúlyozott, biztos háttér a turisztikai vállalkozások számára. Ennek érdekében már tavaly elkezdődött a turisztikai koncepció megújítása, amely kiemelten kezeli a főváros bel- és külföldi arculatépítésének finanszírozását, és kiszámíthatóbbá teszi a turisztikai szempontból is jelentős, nemzetközi színvonalú nagyrendezvények támogatását.

A budapesti városarculat megújulhat. A közterületeken megtisztítják a plakátoktól elrondított falakat, nem kímélve a pártok „vadplakátjait" sem! Az idei év végéig a „Partraszállás" program keretében számba veszik, mit adhat a Duna? Újravizsgálják a kikötésre alkalmas helyeket, sor kerülhet a nemzetközi hajókikötő helyének kijelölésére. Átszabják a fővárosi nagyrendezvények logikai és gazdasági kereteit. Több évre előre garantálják a Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál anyagi bázisát és a többi nagyrendezvény költségeinek egy részét, ezáltal bank- és piacképessé téve őket. A főváros tavaly 1,4 milliárd forintot költött turizmusra, de közvetve számtalan beruházás is Budapest vonzerejének a növelését szolgálja. Tavaly nyáron született eredmény a ferencvárosi Közraktárak tenderén – a város egyik legértékesebb Duna-parti ingatlanán mintegy 8 milliárd forintos beruházás eredményeként 2010-re elkészülhet a főváros „Covent Garden"-je, az új kulturális és közösségi központ. 2007 februárjában fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a belváros műemléki és közterületi megújítását célzó Budapest Szíve Programot, ami hosszú távon radikális forgalomcsillapítással a mai sokszorosára növelheti a városközpont gyalogos- és kerékpár-útvonalainak hosszát. Állami beruházásban 10 milliárdos támogatás jut a Budavári Palota és a Liszt Ferenc Zeneakadémia rekonstrukciójára, 3,1 milliárd a Szépművészeti Múzeum bővítésére és 2 milliárd forint a Szentendrei Skanzen megújítására. A következő pályázati körökben már tervezhetik a műemlékfürdők (Gellért, Lukács, Széchenyi), valamint a városligeti Műjégpálya felújítását és átalakítását.

A Fővárosi Önkormányzat kezdeményezésére tavaly megalakult a Fővárosi Turisztikai Érdekegyeztető Tanács (TÉT). A közigazgatás állami, valamint fővárosi és kerületi önkormányzati képviselői mellett szakmai szervezeteket tömörítő grémium konzultációt folytat, véleményez és ajánlásokat fogalmaz meg, egyebek mellett a turisztikai szakma egészét érintő, a város turizmusát alapvetően meghatározó kérdésekkel, a turisztikai szolgáltatások bővítésével és minőségük javításával, valamint a turizmus ösztönzését szolgáló tervekkel és a támogatási források felhasználásával kapcsolatosan. A cél, hogy Budapestet Európa turisztikai térképén a jól megérdemelt, magas pozícióban tartsák. Az most tapasztalt 14%-os bevétel-növekedés az idén várhatóan tovább emelkedik és ehhez a város még több pénzt, nagyobb támogatást ad.

 Fekete László igazgató arról számolt be, hogy vendégéjszakák száma augusztusban 2,6%, szeptemberben 3%, októberben 5,9%, novemberben 15,7%, decemberben pedig 11,1% növekedést mutatott. Az egész évre vetítve 2007-ben a 14 %-os volt a bevétel-bővülés a megelőző évhez képest. Soha nem látott magasságba emelkedtek Budapest külföldi szállásdíj-bevételei. A fővárosban minden 100 forint bevételből 91-et a külföldiek költenek el, országosan viszont minden100 forint bevételből 71 Budapesten keletkezik. Ez a két adat pontosan mutatja a város jelentőségét az ország idegenforgalmában. Új turisztikai arculattal mutatkozunk be 2008-tól, amely a BTH Kht. már megjelent éves kiadványain túl a teljes marketing-eszközrendszerét és minden megjelenését érinti. Az idei Utazás kiállítás és a külföldi vásárok látogatói, a fővárosi Tourinform-irodákba betérő turisták, valamint az egyes kampányok célközönsége már ezzel találkozik. Külföldön a 2008-as év három kiemelt célországa Spanyolország, Oroszország és Kína. Régóta ismert, hogy aki jelen van Spanyolországban, az jelen van Latin-Amerikában is. Szinte külön ágazatnak tekinthető a „városlátogató" turizmus és ebben sokat jelent, hogy egyre többen érkeznek hozzánk Oroszországból. Az olimpiára készülő Peking központjában pedig – egyetlen európai városként – köztéri bemutatkozási lehetőséget kaptunk. Folytatódik a hét európai nagyváros (Budapest, Bécs, Prága, Berlin, München, Drezda, Salzburg) évek óta sikerrel működő közös kampánya, a Seven Stars of Central-Europe, amellyel 2008-ban az Egyesült Államok nagyvárosait veszik célba. A Budapestet népszerűsítő road show-ra és prezentáció-sorozatra most februárban, Dallasban, Atlantában, Houstonban és Tampában kerül sor.

A BTH Kht. tevékenységét az idén könyvkiadással bővíti, valamint megkezdi az évi közel 2 millió látogatót regisztráló http://www.budapestinfo.hu/ honlap hirdetési felületeinek kialakítását és értékesítését. A Kht. kezelésében lévő budapesti Tourinform irodák bővülő szolgáltatáskínálattal várják a hazai és külföldi érdeklődőket. A Sütő utcai Tourinformban – ahol egy nyári napon 2500 turista is megfordul – megkezdődik a térítés ellenében igénybe vehető Internet-terminálok, valamint egy modern ajándékbolt kialakítása. A ferihegyi irodában a megszokott turisztikai információs szolgáltatásokon, Budapest Kártya és MÁV menetjegy-értékesítésen túl utasbiztosítással is foglalkoznak majd. A turisztikai főszezonra a Teréz körút 40. szám alatt új információs pontot és valutaváltót nyit várhatóan a BTH Kht.

Kérdésekre válaszolva az államtitkár és az igazgató elmondta: az arculati munka fontos része lesz az utcanév-táblák pótlása, kihelyezése. Mivel ez a kerületek hatásköre, erre a célra az önkormányzatoknak külön pénzt adnak. Az idén kezdi meg munkáját egy központi részleg, melynek kizárólag az aluljárók gondozása, tisztán tartása lesz a feladta. Együttműködési megállapodás készül a BKV és a Kht. között, melyben a BKV ellenőrök civilizáltabb fellépése is önálló szempontként szerepel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük