Révay András: Vonattal Ferihegyre
6 perc olvasás
Július 16-án, Ferihegy megálló ünnepélyes átadásával megindult a vasúti közlekedés a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi Repülõtér (Budapest Airport) 1-es terminálja között. Az új megállóban a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonalon közlekedõ személyvonatok többsége megáll.
Július 16-án, Ferihegy megálló ünnepélyes átadásával megindult a vasúti közlekedés a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi Repülõtér (Budapest Airport) 1-es terminálja között. Az új megállóban a Budapest-Cegléd-Szolnok vasútvonalon közlekedõ személyvonatok többsége megáll.
A Budapest – Szolnok vonalon 1847. szeptember 1-én indult meg a vasúti közlekedés- emlékeztetett rá Kóka János miniszter. Százhárom évre rá, 1950-ben adták át a forgalomnak a – mai nevén – Ferihegy-1 repülõteret. Ettõl számítva már csak 57 évet kellett várni, hogy a vonatok meg is álljanak a repülõtérnél! A további fejlõdés ennél lényegesen gyorsabb lesz. Nemzetközi példák igazolják, átlagosan minden negyedik utas vonattal szeretne eljutni a repülõtérre vagy onnan be a városba. Budapesten ez eddig lehetetlen volt! Most felújított vonalon zajlik a közlekedés. A vonatok menetideje – vonattípustól függõen – mindössze 22-25 perc. A jelenleg érvényes díjtáblázat alapján egy teljesárú menetjegy egy útra, Budapest-Nyugati pályaudvar – Ferihegy között 300 forintért váltható, a szociálpolitikai utazási kedvezménnyel megváltott menetjegyek is érvényesek. Az új megállóhely üzembe helyezésével a Budapesti Közlekedési Szövetség közigazgatási határa Szemeretelep megállóból kitolódott Ferihegy megállóig, így az út a Budapesti Egyesített Bérlettel is igénybe vehetõ. A két repülõtér utasforgalma ma 8 millió körül van. Ha eléri a 10 milliót, gyorsvasútat is építenek ide, ami kimegy egészen Ferihegy-2-ig. Erre nem is kell olyan sokat várni, mert ez az egyik legígéretesebben fejlõdõ területünk. Az elõrejelzések szerint a 10 millió néhány éven belül, 2015-re pedig már 20 millió utas várható évente. A fejlesztési tervek is ennek megfelelõek. A Budapest Airport a privatizációkor 60 milliárd forint értékû beruházást vállalt. Tíz éven belül tehát Közép-Kelet-Európa legsikeresebb repülõtere lehet a miénk.
Mindennek a lakosság is haszonélvezõje lehet. A Kormány tudatában van a felelõsségének és igyekezett a megálló átadásával egyidõben a zajvédelemrõl is intézkedni. A terveket az érintett terültek önkormányzatai sora megfellebbezték, ezért nincs még hatásos zajvédelem. Üllõ és Vecsés környékén az éjszakai repülések korlátozását szorgalmazzák, de be kell látni, nincs olyan repülõtér a világon, ahol tilos lenne az éjszakai repülés. Ezért minden érintett összefogására, megegyezési készségére van szükség.
A ferihegyi utasforgalom évente 5-6 százalékkal növekszik – hívta fel a figyelmet Demszky Gábor fõpolgármester. Már jelenleg is mintegy 800 ezer ember élete, jövedelme függ a turizmustól, ezért fontos a közlekedés fejlesztése. A következõ lépés Ferihegy-2 és 3 bekapcsolása lesz a tömegközlekedésbe, ám ebben a beruházásban a Ferihegy Airport és a légitársaságok már közösen vesznek részt. A Budapest-Vecsés-Szolnok-Békéscsaba-Lõkösháza vonal felújítása keretében az Európai Unió támogatásával átépül a Ferencváros-Vecsés vonalszakasz. A korszerûsítés egyik fázisaként épült meg Ferihegy megálló. Itt az akadálymentes közlekedés érdekében személyfelvonóval kiegészített gyalogos felüljáró kialakítására került sor. A BKV sûríti a 200-as busz járatait ezzel is megkönnyítve a két repülõtér közötti utasforgalmat.
Sándor László, XVIII. kerületi alpolgármester szerint ez a megálló több, mint egy közlekedési lehetõség Ferihegyre. Sokezer pestlõrinci és környékbeli ember számára könnyíti meg a belváros elérést és az is bizonyos, hogy az ide vezetõ utakon is csökkenteni fogja a csúcsforgalomban eddig tapasztalható dugókat. Életeket is ment, mert ezen a környéken a közelmúltban két halálos baleset is történt.
A Budapest Airport igazgatója, Reinhardt Kalenda, az ünnepélyes átadás kapcsán a tervekrõl szólt. A megálló csak az elsõ lépés volt – mondta – a szolgáltatási színvonal javításával és a hatékonyság növelésével Ferihegyet Európa egyik legsikeresebb repterévé kívánják tenni, minél több légitársaságot és utast vonzva ide. Ennek érdekében 2011-ig 61 millió eurót költenek el itt. Elõször a két terminál bõvítése az A és a B összeépítése kerül sorra és 2009-re be is fejezõdik. Önálló Airport City-t alakítanak ki, annak minden létezõ szolgáltatásával együtt. Üzleteket, szállodát, konferencia központot építenek, ez rengeteg munkahelyet is teremt majd. A terminál befogadó képességét 2010-re a kétszeresére kívánják növelni.
A MÁV-Start Zrt. elnök-vezérigazgatója, Mosóczy László, bejelentette: a vasúttársaság a pályarekonstrukció kivitelezési munkáira – ezen belül az új megállóhely kialakítására – közbeszerzési tendert írt ki, a nyertes kivitelezõ a Colas Dunántúl Zrt. vezette konzorcium. A rekonstrukció szerzõdéses költsége 21,3 millió euró. Hatására megújul a vasúti pálya, a biztosítóberendezések, az állomási térvilágítás, a felsõvezeték-rendszer, valamint Pestszentlõrinc mûemléki jellegû állomásépülete is. A felújított vasúti pályán a vonatok kisebb zajjal közlekednek, emellett a vasúttársaság Pestszentlõrinc állomáson, valamint Szemeretelep és a lakott terület határa között 2007. második felében zajvédõ falat is épít, az utastájékoztató hangszórók hanghatásának árnyékolása és a beszûrõdõ menetzaj csökkentése érdekében.
Magyarország lakosságának 30 százaléka ebben a régióban lakik! A MÁV-Start itt tizenegy elõvárosi vonalat mûködtet és ezt egységes rendszerbe foglalják. Három éven belül itt csak új vagy felújított szerelvények fognak közlekedni. A vasúti menetjegy megvásárlásának könnyebbé tétele érdekében jegyértékesítési pontot nyitottak Ferihegy-1 központi csarnokában. A jegyértékesítést a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. végzi irodájában, ahol belföldi vasúti menetjegyek, hely- és pótjegyek is megvásárolhatók, valamint a menetrenddel kapcsolatos információk is hozzáférhetõk. A pénztár naponta 9 órától 22 óráig tart nyitva. A nyitvatartási idõn kívüli utazáshoz menetjegy a vonaton a jegyvizsgálónál pótdíj felszámítása nélkül vásárolható meg. Ferihegy 1 terminálon tájékoztató táblák irányítják az utasokat a jegyértékesítési ponthoz, illetve Ferihegy megállóhoz. A pályaépítési munkálatok miatti vágányzár feloldása után – várhatóan õsztõl – az ezen a vonalon közlekedõ InterCity vonatok is megállnak Ferihegy megállóban.
Az újonnan átadott megálló nemcsak a közvetlen környezet, hanem szinte a fél ország számára nagy jelentõségû. Ezentúl ugyanis nem kell bemenni Budapestre annak, aki a kelti országrészbõl érkezik vagy a repülõrõl leszállva oda kíván eljutni.