Bár a cím olvastán esetleg sokaknak eszébe jut, most mégsem a régi magyar televíziós műsor felújításáról van szó. Egy érdekes új szórakoztatóipari lehetőség megvalósulásának lehetünk tanúi.

 

Bár a cím olvastán esetleg sokaknak eszébe jut, most mégsem a régi magyar televíziós műsor felújításáról van szó. Egy érdekes új szórakoztatóipari lehetőség megvalósulásának lehetünk tanúi.

 A magyar televíziós és rádiós műsorszórás területén élen járó Antenna Hungária, a T-Mobile és a Vodafone mobiltelevíziós kísérletet folytat. A teszt az Antenna Hungária és a T-Mobile által közösen, 2007 tavaszán elindított kísérlet folytatása, a Nokia-Siemens cég bevonásával, Nokia mobiltelefonok használatával. A mobiltelevíziós kísérlet két mobiltársaság – a T-Mobile és a Vodafone – valamint a Nokia-Siemens és az Antenna Hungária között létrejött megállapodás értelmében 2008. január végéig folytatódik és egy technikai tesztből, valamint a közös felhasználói (ún. „friendly user") tesztből áll.

 A DVB-H alapú mobiltelevíziós programszórási kísérlet technikai tesztje során a Nokia Siemens Networks berendezéseit illesztik az Antenna Hungária műsorszóró hálózatához, illetve a tesztben részt vevő mobiltársaságok hálózatához. A DVB-H (Digital Video Broadcasting – Handheld), Az EU digitális egységes, földi sugárzású szabványa, jelenleg a világ vezető nyílt szabványa, ami lehetővé teszi, hogy az otthon megszokott minőségben nézhessük az adásokat.

A kísérlethez jelenleg két mobiltelefon típus áll rendelkezésre, Nokia N92-es és Nokia N77-es készülékek, melyekkel az ORTT és a tartalomszolgáltatók által engedélyezett műsorok vehetők. A korábbi teszthez képest több, összesen 11 televíziós csatorna műsora tekinthető meg, ezek között szerepelnek hírcsatornák, sport és zenei adók. A televíziós műsorok mellett interaktív szolgáltatások is kipróbálhatók a kísérlet során. A technikai tesztet követő felhasználói (ún. „friendly user") tesztben a kiválasztott 200-300 felhasználó e televíziós tartalmakat nézheti, a szolgáltatók pedig a tényleges igényekről, a várható fogyasztói szokásokról valamint a lefedettségi viszonyokról szerezhetnek értékes információkat.

Jean-Francois Fenech - az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója A mobiltelevíziózásra valós vásárlói igény van – mondta el a bemutatón Jean-Francois Fenech – az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója. A technikai szereplők között is megvan a szükséges együttműködés és a kísérletek során bebizonyosodott, hogy a működés kiterjesztése előtt nincs akadály. A szolgáltatás várhatóan még az év vége előtt megkezdődhet. Óriási lehetősége lenne a rendszert az olimpia kezdetére beindítani. A játékok közvetítésére a Magyar Televízó már jogot szerzett és jelenleg is részt vesz a mobil műsorszolgáltatásban.

Winkler János, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese Bízunk a DVB-H sikerében, erősítette meg Winkler János, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese. A mai kor emberének életében egyre nagyobb szerepet játszik három képernyő; a TV, a mobiltelefon és a notebook. A mobiltelefonon már most is lehet széles sávon internetezni, a kísérlet pedig bebizonyította, hogy elképesztően jó minőségű tv-műsor is fogható rajta. A telefonon vagy egy gomb, azt megnyomva máris TV lesz belőle, csak a csatornákat kell váltani. Látható – többek között – az M1, az M2, a DunaTV, a Cool és két sportcsatorna, megtekinthető a digitális műsorújság is. Valószínűleg az árak miatt sem kell aggódnunk, bár a nemzetközi mezőny igen változatos. Albániában például ingyenes, Olaszországban havi 19 euró az előfizetési díj. Magyarországon valószínűleg ennél olcsóbb díj várható.

 Podhorányi László, a Vodafone vezérigazgató-helyettese bejelentette: még ebben az évben több európai országban is bevezetik ezt a szolgáltatást. Olaszországban annak idején a foci-VB volt a „nyitány". Azóta többféle üzleti modell is elképzelhető, a legfontosabb, hogy „előfizető-barát" legyen. A kérdés most az: tud-e a mobiltelevíziózás olyan élményt adni, amit az emberek a maguk számára hasznosnak ítélnek? Meg kell tanulni jól csinálni és akkor olyan népszerű lehet, mint a mobiltelefonon folytatott internetezés.

 A DVB-H-n alapuló mobiltelevíziós programszórási megoldás a legrövidebb üzembe állítási idő mellett a legszélesebb körű interoperabilitást nyújtja. A Nokia Siemens Networks képes arra, hogy olyan megoldást szállítson ügyfeleinek, mellyel a lehető legjobban meg tudnak felelni a piac elvárásainak – hangsúlyozta a cég ügyvezető igazgatója, Ésik Róbert. Már minden földrészen telepítettek DVB-H tesztrendszert, a megoldást számos kereskedelmi hálózat is használja, többek között a VTC (Vietnam), a Doordashan (India), az Umobile (Malajzia), a Smart & 360 Media (Fülöp-szigetek) és a Digita (Finnország). A cég 2007 áprilisában jött létre a legmodernebb technológiák megvalósítására. Nyolcszáz alkalmazottjából négyszáz kutatással és fejlesztéssel foglalkozik. Amint a szolgáltatás megkezdődik, több készülék is forgalomba kerül majd Magyarországon. Áruk várhatóan 3-400 euró körül lesz, de az idő előrehaladtával biztosan csökkenni fog. A telefon más, kényelmi szolgáltatásra is képes lesz. Emlékeztetőt küld az előre kiválasztott műsor kezdete előtt, a videoklip zenéje is letölthető csengőhangnak. A szolgáltatást valószínűleg utazás közben fogják sokan igénybe venni. Vonaton, autóbuszon, sőt még a metrón is tévézhetünk majd. Autóban viszont legyünk vele nagyon óvatosak. A vezetőre vonatkozó telefonálási tilalom bizonyára erre az esetre is kiterjed.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük