Rudolf  Diesel az NSZK 1958-ban kiadott emlékbélyegénRudolf Diesel az NSZK 1958-ban kiadott emlékbélyegénNegyven liter gázolajat töltsön be legyen szíves, mondjuk a benzinkútnál. Természetesnek tartjuk, hogy kocsinkban Diesel-motort építettek be. A névadó-feltaláló forradalmasította az autógyártást.

Rudolf  Diesel az NSZK 1958-ban kiadott emlékbélyegénRudolf Diesel az NSZK 1958-ban kiadott emlékbélyegénNegyven liter gázolajat töltsön be legyen szíves, mondjuk a benzinkútnál. Természetesnek tartjuk, hogy kocsinkban Diesel-motort építettek be. A névadó-feltaláló forradalmasította az autógyártást.

   A kiváló technikai érzékkel rendelkező Rudolf  Dieselt tizenhét esztendősen, korengedménnyel vették fel a müncheni Technische Hochschule hallgatói közé 1875-ben. Folyékonyan beszélt franciul és angolul, tandíját és ellátását nyelvtanítással fedezte, 1880-ban kitűnő eredménnyel végzett, az iskola legjobb diákjaként.

   Pályakezdőként a MAN-cégnél helyezkedett el, három év múlva már a nürnbergi óriásvállalat párizsi irodájának igazgatójává nevezték ki. A Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) feliratot most is láthatjuk teherautókon, kamionokon, autóbuszokon.

   Egy tonna kőolaj lepárlásából a minőségtől és a technológiától függően 170-200 liter benzin és 370-400 liter gázolaj keletkezik. A XIX. század utolsó évtizedéig a gázolajat fűtésre használták. Diesel felismerte a korszakalkotó lehetőséget és kísérletezni kezdett a gázolaj motorikus célú felhasználásával. Célja volt, hogy a nagy nyomás által felhevített, zárt légtérbe fecskendezett üzemanyag szikra (gyújtás) nélkül, magától gyulladjon meg, robbanjon.

   Kísérleteit a MAN-cég finanszírozta. Próbálkozásai sikeresnek bizonyultak,1897-ben elkezdték a Diesel-motorok gyártását, gépkocsihoz, hajókhoz. Diesel a világ leggazdagabb emberei közé tartozhatott volna, de későn szabadalmaztatta eljárását. Elkezdték az akkor még olajmotornak elnevezett gépet világ számos országában gyártani.

   Majd kitört az első világháború, ekkor már Németországban nem csak gépjárművekben, hanem csapatszállító teherautóban, harckocsiban, hajókban, áramfejlesztésre is használták a Diesel-motort.

   Diesel sokat utazott a találmányát felhasználó országok között. 1913. szeptember 30-án Antwerpenben szállt tengerre. Amikor Harwichbe érkezett a menetrend szerint járó hajó, Diesel nem volt rajta. Nyilvánvalóan az Északi-tengerbe esett. Találgatások indultak, mint minden ilyen esetben. Öngyilkosság (semmi oka nem volt rá), betegség (nem igaz), részeg volt (soha nem ivott), konkurens olajcégek tették el láb alól (képtelenség), a német titkosszolgálat lökte le a fedélzetről, hogy ne segíthesse tudásával az Antanttal (Anglia, Franciaország, Oroszország) hadban álló Központi Hatalmakat (Németország, Osztrák-Magyar Monarchia Olaszország). Ez utóbbit semmi nem támasztja alá.

   Valószínűleg túl mélyen hajolt át a hajó korlátján. Halála a műszaki tudomány nagy vesztesége.

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük