Az Andy Vajna filmipari kormánybiztos vezetése alatt álló Filmalap idén 5 milliárd forintot költhet játékfilmre, ennyi pénz az MMA fennállása alatt sosem jutott játékfilmekre. Emellett a Filmalap átvette, vagy éppen átvenni készül több produceri cég adósságát a bankoktól, és a jelek szerint kedvező -vissza nem térítendő támogatásokra vonatkozó – törlesztési konstrukciót ígér az érintetteknek.

 

Az Andy Vajna filmipari kormánybiztos vezetése alatt álló Filmalap idén 5 milliárd forintot költhet játékfilmre, ennyi pénz az MMA fennállása alatt sosem jutott játékfilmekre. Emellett a Filmalap átvette, vagy éppen átvenni készül több produceri cég adósságát a bankoktól, és a jelek szerint kedvező -vissza nem térítendő támogatásokra vonatkozó – törlesztési konstrukciót ígér az érintetteknek.

 

A játékfilm gyártás kormányokon átívelően kiemelt kormányzati támogatásban részesült, és úgy tűnik, ezen a tényen a válság sem változtat. Az Andy Vajna kormánybiztos által vezetett Filmalap idén 5 milliárd forintot fordíthat játékfilmekre, míg a Magyar Mozgókép Alapítványnak fénykorában is csak ennek mintegy felét fordíthatta ilyen produkciók támogatására, vagyis miközben az állami takarékoskodás a legtöbb területen szűkebbre húzta a nadrágszíjat, addig a játékfilm támogatásra fordítható keret nőtt.

 A bal- és jobboldali kormányok támogatását érthetővé teszi, ha tudjuk, hogy a filmgyártás az egyik leginkább élőmunka igényes ágazat, ahol a magas szakmai követelményeknek maradéktalanul megfelelő magyar munkaerő rendelkezésre áll. A magyar filmes szakemberek képzése hagyományosan magas színvonalú, ezért a gyártásvezetőtől a szinkronon át, a világosítókig minden poszton található nemzetközi szinten teljesítő szakember. Ez pedig adóbevételt jelent az államnak, nem is keveset, egy-egy Magyarországon forgatott szuperprodukció milliárdokat hozhat a költségvetésnek. Nem véletlen, hogy 2000-es évek elején a magyar, a cseh, a román és a bolgár állam adókedvezményekkel és állami támogatásokkal valóságos versenyfutást rendezett a nagy stúdiók elcsábításáért. Ilyen környezetben épült föl a Demján Sándor nevével fémjelzett etyeki Korda stúdió is.

 Az állami támogatás elosztásának elveit sok kritika éri a szakmában, de vannak, akik elfogadják, hogy a támogatásért cserébe a támogató bele akar látni a készülő produkcióba. „A fejlett világban mindenütt az átláthatóság az állami támogatások feltétele, legyen szó mezőgazdasági nagyüzemről, vagy filmtámogatásról, ez egyre megy – mondja ezzel kapcsolatban Bodzsár István, a sikeres filmeket gyártó Unio Film vezetője. A producer szerint a pénzügyi fegyelem a zsáner és a szerzői filmek esetében is megkerülhetetlen elvárás, a különbség legfeljebb annyi, hogy az utóbbi esetben nagyobb teret engednek az alkotói szabadságnak, az utolsó vágás joga ezen a téren természetesen a rendezőé – mondja Bodzsár István. Ugyancsak az átláthatóságot és az adózási fegyelem növelését szolgálja a Filmalap elvárása, hogy minden támogatott projektre külön projektcéget alapítson a producer. „Ezzel megszűnik a filmek közti keresztfinanszírozás lehetősége, amivel sokan éltünk korábban, de be kell látni, hogy ez is jogos elvárás a Filmalap részéről" – mondja a producer.

 A Filmalap a támogatási összeg megemelése mellett más úton is támogatja a producereket. A Gazdaság.hu értesülése szerint az alap mintegy 50 producer cég hitelét vásárolta meg a bankoktól, ennek fedezetét pedig megkapta az államtól ,tehát el is engedi a producereknek. A Filmalap a producerekkel való tárgyalások során igyekszik rendezni a visszatérítendő, de vissza nem fizetett támogatások ügyét is. A Vajna vezette Filmalap erre nem kapott állami forrást, viszont realizálta, hogy a producereknek nincs pénzük ezek visszafizetésére. Ezért régi és új filmjeik jogai értékesítéséből kívánja rendezni az adósságot.

 Egy 1350 forintos mozijegy árából jelenleg 800 forint marad a moziban, a többi kölcsönzési díj címén a forgalmazóé. Ebből a maradék 550 forintból részesül a filmelőállító kb. 300 forinttal. Százezres nézőszámú – tehát korántsem szokványos – magyar játékfilm esetében 30 milliós -vissza nem térítendő – múltbéli támogatása rendezhető. A Filmalap több – régi és új – film jogainak engedményezését kérheti a producertől, hogy az új filmek jegyár bevétele mellett a DVD és televíziós forgalmazás jogaiból térüljön meg a támogatás. Az Unio Film vezetője szerint a Filmalap a tervek fejlesztése során a sikeres nemzetközi megmérettetés és a hazai közönség igényeinek kielégítése érdekében hatékony szakmai támogatást nyújt, hiszen számára ez jelenti a garanciát a bevételre.

 A gazdaság.hu információi szerint az Alap által banki hitelek terhe alól felszabadított producerek többnyire nem tiltakoznak a jogok egy részének engedményezése ellen, bár sokan reménykedtek abban, hogy a visszatérítendő támogatások jóváírásra kerülnek, ahogy arra az MMKA idejében jó néhány alkalommal volt is példa.

 

Máté Dániel

 

www.gazdasag.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük