A Magyar Posta exkluzív alkalmi bélyegblokkot bocsát ki a Titanic és dr. Lengyel Árpád, a Titanic segítségére elsőként siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa emlékére. A filatéliai különlegesség főmotívuma a jéghegy felé tartó Titanic, a bélyegképekre a hajó részletei kerültek. A keretrajz jobb felső részén Dr. Lengyel Árpád portréja és a Carpathia gőzös körvonalai tűnnek elő.

A Magyar Posta exkluzív alkalmi bélyegblokkot bocsát ki a Titanic és dr. Lengyel Árpád, a Titanic segítségére elsőként siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa emlékére. A filatéliai különlegesség főmotívuma a jéghegy felé tartó Titanic, a bélyegképekre a hajó részletei kerültek. A keretrajz jobb felső részén Dr. Lengyel Árpád portréja és a Carpathia gőzös körvonalai tűnnek elő.

A kiadvány különlegessége, hogy az ofszet és dombornyomtatás kiegészült a biztonsági termékek gyártásánál alkalmazott ún. iridescens lakk szitanyomással, így felületén elszórtan jegesen csillogó részeket találunk. A bélyeghez tartozó alkalmi borítékon Dr. Lengyel Árpád portréja, az alkalmi bélyegzőn pedig egy mentőcsónak sziluettje látható. A bélyegblokk Feke Arnold grafikusművész tervei szerint a Pénzjegynyomdában készült, negyvenezer példányban.

 

A Titanicot a Harland and Wolff hajógyárban építették az észak-írországi Belfastban, és elsüllyedésének időpontjában a világ legnagyobb utasszállító gőzhajója volt. 1912. április 10-én délben indult el Southampton kikötőjéből, fedélzetén 2207 utassal. A katasztrófa előestéjén több jégjelentést is kapott, de a távírászok túlterheltsége miatt ezek egy része el sem jutott a hídra. Ugyan a legnagyobb és a legelegánsabb hajó volt az Atlanti óceánt átszelő útvonalon, de nem a leggyorsabb, ami veszélyeztette a tervezett 1912. április 16-i new york-i érkezést. Emiatt sem volt lehetősége a lassításra, vagy a jégveszélyes terület elkerülésére. Április 14-én 23.40-kor az őrszem úszó jéghegyet vett észre. A szolgálatos tiszt utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolására. A hatalmas Titanicnak hosszú időbe telt, míg megkezdte a lassú fordulást, így a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát, ami végzetes sérülést okozott a hajótesten. A kapitány utasítására S. O. S. jeleket küldtek, valamint megkezdték a mentés előkészületeit. A Carpathia nevű gőzös fogta a jeleket, de túl messze volt az azonnali segítségnyújtáshoz. Április 15-én 2.20-kor a Titanic elsüllyedt. A mentőcsónakokban lévő embereket kb. 75 perc múlva vette fel a Carpathia. A Titanic magyar utasai közül néhányan túlélték a tragédiát, például Reischl Mátyás, az egyik első osztályú étterem pincére, a hajón utazó magyar kivándorlók közül pedig Hoffer Lujza, Kisik Antal és a felesége. A Titanic segítségére siető brit Carpathia gőzös hajóorvosa dr. Lengyel Árpád volt, aki mindent megtett a kihűlés határán lévők túlélők megmentéséért. Tőlük hálából emlékérmet kapott. Sírja a budapesti Kerepesi Temetőben van. (Forrás: hu.wikipedia.org)

 

Megjelenési időpont: 2012. április 13.

Névérték: 1600 Ft

Példányszám: 40.000

A bélyegek perforálási mérete: 40×30 mm

A blokk külső vágási mérete: 140×65 mm

Gyártó: Pénzjegynyomda

Tervező: Feke Arnold

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük