Robert Langdon, a Harward Egyetem professzora nem valódi személy, regényhős. Dan Brown bestseller könyveinek (a da Vinci-kód, stb.) főszereplője, szakterülete a szimbólumkutatás. De hogy valójában mivel foglalkozik az emberiség megmentésén kívül, miféle szimbólumokat kutat és egyáltalán mit értünk szimbólum alatt, arról Dan Brown egy sort sem ír. Ezt a hiányt szeretném pótolni.

Robert Langdon, a Harward Egyetem professzora nem valódi személy, regényhős. Dan Brown bestseller könyveinek (a da Vinci-kód, stb.) főszereplője, szakterülete a szimbólumkutatás. De hogy valójában mivel foglalkozik az emberiség megmentésén kívül, miféle szimbólumokat kutat és egyáltalán mit értünk szimbólum alatt, arról Dan Brown egy sort sem ír. Ezt a hiányt szeretném pótolni.

   Szimbólum lehet egy ország címere, zászlója, himnusza. Egy mozgalomnak jelszava: Szabadság! Egyenlőség! Testvériség! Sportegyesület jelvénye. Van olyan szimbólum, amely rémületet kelthet. Például az önkényuralmi jelképek. De mi a szimbólum maga? Eredete a görög szimballo szó, a szim jelentése: össze, a ballein jelentése: dobni. Összedobni? Hogy is van ez? Két dolgot társít össze, az egyik egy elvont fogalom, mint például becsület, dicsőség, áldozat, örökkévalóság, szerelem. A másik egy konkrét kép ábrázolása. A kettő homogén egysége a szimbólum. Egyszerűsítve: a szimbólum egy jel, amelyhez egy jelentés kapcsolódik.

   A metafora, analógia, parabola, allegória szintén két dolgot kapcsol össze, de a szimbólumtól eltérően megmarad a beszéd, írás tárgykörében. Az ilyen szavak használatakor a tárgy nem kapcsolódik össze elválaszthatatlanul a képpel. Nanon Gardin francia történész szerint minden valódi szimbólumban egy társadalmi szerződés tükröződik. A szimbólum közkincs, kulturális örökség. Fő forrása a mitológia és a vallás.

   Minkét esetben a közösség tagjainak összetartása a cél. Függetlenül attól, hogy tényekről, vagy hiedelmekről van szó. A katolikus vallásban az áldozati kenyér és bor átváltozik Krisztus testévé és vérévé. A muzulmán közösségben a fátyol Allah parancsára a nemek megkülönböztetésére szolgál.

   A magyar nemzeti gondolat- és érzésvilág a Reformkorban kezdett kiformálódni, és 1848-49-ben vált tömeges érzelmi realitássá. A magyar nemzet, a magyar haza is szimbólum. Kölcsey Ferenc 1823-ban írott Himnuszában Isten áldását a magyarra kéri. Vörösmarty Mihály 1836-ban írt Szózatában a nemzetről beszél. A Hősök terén álló Ezredévi Emlékmű is szimbólum, a nemzet nagyságát és dicsőségét jelképezi.

   Még egy szín is lehet szimbólum, ha érzelmet párosítunk hozzá. Mifelénk a fekete köztudottan a gyász színe. A zöld üzenete is egyértelmű, a remény jele. A piros: nem vitás, a szenvedély és a szerelem színe. A sárga az irigységé, a szürke az unalomé.

   Az Interneten gyógyító szimbólumokat is hirdetnek. Hogy milyen betegségre jók, azt nem sikerült megfejtenem, de a gyógyításon kívül párkapcsolati problémák, munkahelyi konfliktusok és anyagi gondok megoldására is alkalmas (ál)szimbólumokat vehetünk. Csak hinni kell bennük.

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük