Szonda Ipsos: A meghasonlott fogyasztó…
A vásárló-kutatási tapasztalataink arról tanúskodnak, hogy a fogyasztó, potenciális vevő inkonzisztens módon nyilatkozik, gondolkozik, s végül dönt egy vásárlási helyzetben, attól függően, hogy környezetéből kiemelten kérdezzük, vagy mint magát az akciót végrehajtó személyt figyeljük meg – hangzott el Nárai Erzsébet, a Szonda Ipsos kvalitatív kutatások igazgatójának előadásában.
A vásárló-kutatási tapasztalataink arról tanúskodnak, hogy a fogyasztó, potenciális vevő inkonzisztens módon nyilatkozik, gondolkozik, s végül dönt egy vásárlási helyzetben, attól függően, hogy környezetéből kiemelten kérdezzük, vagy mint magát az akciót végrehajtó személyt figyeljük meg – hangzott el Nárai Erzsébet, a Szonda Ipsos kvalitatív kutatások igazgatójának előadásában.
A feltevésünk igazolására egy kísérleti helyzetet állítottunk fel a vásárlói döntés konzisztenciájának vizsgálatára – folytatta Nárai Erzsébet a héten tartott Trade konferencián. A kísérlet központjában az a vásárló áll, aki elment egy vásárlási szokásokról szóló fókuszcsoportra, miután párszor már kérdőívvel is megállították. Minden interjúhelyzetben őszintén válaszolt, és legjobb meggyőződése szerint vett részt a csoportmunkában, illetve válaszolt a kérdésekre. Az elmondott vásárlási szokásai és preferenciái azonban messze nem egyeztek meg az adott helyzetben mutatott viselkedésével. A vizsgálat ennek járt utána, megkérdeztük az alanyunk barátnőjét, a bolti eladót, s végül klinikai pszichológust is bevontunk az ellentmondás feloldásába.
A kísérletben az Ipsos csoport új kutatási eljárásának, a Shopper Understanding módszertanának alkalmazásával azt kívánják bizonyítani a Szonda Ipsos kutatói, hogy a fogyasztói-vásárlói viselkedés, vásárlói döntés egy olyan komplex folyamat, amelyet nem elegendő klinikai módon elemezni – például stúdiószobában egyéni, vagy csoportos interjúhelyzetben -, hanem kontextusában is meg kell vizsgálni. Szeretnék felhívni a figyelmet a minél komplexebb – pl. etnográfiai elemeket is tartalmazó – kutatások fontosságára, s hogy a jövő fogyasztójának felvázolása a kívánatos cél.
Hatékony együttműködés és költséghatékony innováció – ezt célozta idén is a 2 in 1 Ütközéspont Konferencia (2007. november 28-29.) gyakorlati ötletek, fejlesztési lehetőségek felvetésével. A több éves múltra visszatekintő Integrált Kommunikációs Konferencia idén kiegészült a Trade Marketing Kommunikációs Konferenciával, amely a kérdéskört kereskedelmi és in-store marketing szemszögből aktualizálta.