TAROL A ROBOTPORSZÍVÓ KÍNÁBÓL RENDELŐ MAGYAROK KÖRÉBEN
3 perc olvasásOkoskütyük, robotporszívó és vezeték nélküli fejhallgató voltak a tavalyi év legnépszerűbb termékei a kínai webáruházakból vásárló magyarok körében – derült ki a Rendeljkínait.hu platformcsalád felméréséből. Ha kínai termékek online vásárlásáról van szó, a 30 évesnél idősebb férfiak a leglelkesebbek, akik átlagosan 10.000 és 100.000 forint között költenek egy évben a különböző távol-keleti webáruházakban. A vásárlás igen ritkán impulzív, a legtöbben tudatosan választanak, teszteket és értékeléseket is olvasnak a kiszemelt termékről, mielőtt annak megrendelése mellett döntenének. A válaszadók alapvetően elégedettek a kínai gyártótól rendelt, jellemzően elektronikai eszközökkel, szerintük azok ma már legalább olyan minőségűek, mint európai és amerikai versenytársaik.
A kifejezetten a kínai termékeket webshopokon keresztül rendelőket kérdező felmérésben a Rendeljkínait.hu szerkesztői elsősorban a vásárlási szokásokra voltak kíváncsiak. Ennek alapján a Kínából rendszeresen rendelők több mint kétharmada 29 évesnél idősebb férfi, az online áruházakat látogatók mindössze 6 százaléka nő. A válaszadók több mint fele általában havonta néhány alkalommal vásárol Kínából, de vannak extrém esetek is. „Még minket is meglepett, hogy néhány lelkes válaszadó saját bevallása szerint napi rendszerességgel rendel valamilyen kínai terméket online. Ezek jellemzően kisebb értékű – átszámolva alig párszáz forintba kerülő – apróságok” – mondta Bicsérdy Gergő, a Rendelkínait.hu platformcsalád alapító-tulajdonosa.
A túlköltekezés nem jellemző a csoport tagjaira, átlagosan 1500 és 9000 forint közötti értékben vásárolnak, éves költéseiket pedig 10 000 és 100 000 forint közé becsülik a válaszadók. A kérdőívet kitöltők közül 100 emberből 19 mélyebben is belenyúl a zsebébe, akár 100 000 forint feletti összeget is elköltenek egy évben, 0,8 százalék pedig éves szinten még 500 000 forint felett is szívesen rendel kínai terméket online.
A legtöbben általában nem hirtelen felindulásból választanak egy kínai terméket, a válaszadók fele szükséglet alapján, alapos utánajárás után rendel csak online. Impulzusvásárlónak csak 9 százalék tartja magát, 100 emberből 17 pedig a kuponok és akciók hatására rendel kínai online áruházból. A többi válaszadó is igyekszik alaposan tájékozódni egy termék megrendelése előtt. A válaszadók 55 százaléka keres valamilyen tesztet, mielőtt leadja rendelését, emellett a többi vásárló értékelése, véleménye is mérvadó a döntéshozatalnál.
A rendelési adatok alapján a tavalyi év slágerterméke egyértelműen a robotporszívó volt. Ezt követik az okostelefonok, bluetooth hangszórók és az okosórák. Idén januárban pedig az akciókamerák és a projektorok is felzárkóztak a sorba. „A kínai termékeket rendelők köre folyamatosan bővül. Ez nem meglepő különösen annak fényében, hogy a kérdőív kitöltőinek 78 százaléka elégedettnek vallja magát a kínai termékek minőségével kapcsolatban, szerintük az árucikkek vannak ugyanolyan jók, mint európai, vagy amerikai konkurenseik. Mindemellett a válaszadók nem tartanak anyagi kockázatoktól, a legtöbben egyetértenek abban, hogy biztonságos Kínából rendelni akár drágább eszközöket is” – fűzte hozzá Bicsérdy Gergő.