Először készült magyar film a „végtelen emlékezetről". TV Premier: 2016. október 15. 21.35 Duna közszolgálati csatorna. Tasnádi István író, rendező első filmjét, a MEMO-t október 15-én láthatják a nézők Lengyel Tamás, Molnár Áron és Haumann Péter főszereplésével. A film egy felejteni képtelen ember gyógyulásért való küzdelméről szól, melynek pszichológiai szakértője Dr. Racsmány Mihály, a BME Kognitív Tudományok Tanszékének egyetemi docense.

 

Először készült magyar film a „végtelen emlékezetről". TV Premier: 2016. október 15. 21.35 Duna közszolgálati csatorna. Tasnádi István író, rendező első filmjét, a MEMO-t október 15-én láthatják a nézők Lengyel Tamás, Molnár Áron és Haumann Péter főszereplésével. A film egy felejteni képtelen ember gyógyulásért való küzdelméről szól, melynek pszichológiai szakértője Dr. Racsmány Mihály, a BME Kognitív Tudományok Tanszékének egyetemi docense.

 

2016. július 17-22 között, elsőként tartottak Nemzetközi Memória konferenciát Budapesten. Az emlékezet működésével foglalkozó kutatók legnagyobb tudományos találkozójának témái között szerepelt a hipermnézia is, melyről Tasnádi István író, rendező „MEMO" címmel készített filmet. A MEMO című filmet, 2015-ben mindössze 19 nap alatt forgatták.

 

Először készült magyar film a hipermnéziáról, azaz a végtelen emlékezetről, melynek pszichológiai szakértője Dr. Racsmány Mihály, a BME Kognitív Tudományok Tanszékének egyetemi docense, az emlékezet-kutatás elismert nemzetközi szaktekintélye volt, aki egyben az ICOM 6 (International Conference on Memory), az emlékezet működésével foglalkozó kutatók legnagyobb, – csak minden ötödik évben megrendezett – nemzetközi seregszemléjének magyarországi szervezője volt.

 

A konferencia, valamint a film szakértői háttérfeladatai kapcsán Dr. Racsmány Mihállyal beszélgettek: (a júliusi konferencia előtt)

 

• Mit jelent az ICOM 6?

Az ICOM 6 (International Conference on Memory) az emlékezet működésével foglalkozó kutatók legnagyobb, csak minden ötödik évben megrendezett, nemzetközi seregszemléje, amelynek ezúttal Budapest ad otthont. Az ICOM 6 Budapest-en több, mint ezer prezentáción keresztül mindent meg lehet tudni arról, amit a tudomány jelenleg mondani tud az emlékezet működéséről. Öt napon keresztül, párhuzamosan nyolc szekcióban zajlanak az előadások, amelyet időnként megszakít egy-egy nemzetközi szinten is jelentős kutató kulcselőadása. Ezeket az úgynevezett Keynote prezentációkat olyan, a magyar közönség számára is ismert nevek tartanak, mint Daniel L. Schacter (Az emlékezet hét bűne, 2001; Emlékeink nyomában, 1996) a Harvard Egyetem professzora. Honlap: http://www.icom2016.com)

 

•  Milyen témákkal foglalkozik pontosan a konferencia?

A konferencia legfontosabb témái között szerepel:

– az egészséges és patológiás emlékezeti működés hátterében feltárható idegrendszeri

   folyamatok;

– a különleges emlékezeti képességek vizsgálata;

– az önéletrajzi emlékezet működése;

– az emlékezeti és tanulási mechanizmusok fejlődés és hanyatlása;

– a trauma és emlékezet viszonya;

– az önéletrajzi emlékezet működése;

– valamint a felejtés faktorai; szemtanú vallomás stb.

 

Egyben megpróbálunk válaszokat találni a jelenleg ismert és legelfogadottabb ismeretek függvényében, a modern memóriakutatás legfontosabb kérdéseire is.  Olyanokra gondolok, mint például hogy 'miért felejtünk, hogyan tárolja agyunk emlékeinket', 'mi a viszony a tanulás és az emlékezet között', 'hogyan emlékszünk traumatikus eseményekre', 'hogyan változik meg emlékezeti működésünk az életkor előrehaladtával és különböző, az idegrendszert ért károsodások hatására'.

 

A film egy különleges emberi drámát dolgoz fel, tudományos hűséggel, érzelmekkel telítetten és szórakoztatóan. Az alkotásról, koncepcióról és forgatásról Tasnádi Istvánt író-rendezőt kérdezték.

 

• Miről szól a MEMO című film, amely októberben kerül a Duna közszolgálati csatorna képernyőjére?

Számomra főképp az előítéleteket meghaladó barátságok története, melynek főszereplője egy ambiciózus pszichiáter, aki egy ritka mentális jelenség, a hipermnézia (végtelen emlékezet) jellemzőit kutatja.

 

• Miképp jött a film témájának ötlete? Régóta foglalkoztatja a téma?

Tizenhárom éve írtam meg a forgatókönyv első változatát. Dr. Racsmány Mihály, akivel még az egyetemről ismertük egymást, adott egy régi szovjet pszichológiai esetleírást, ami a kiindulást jelentette. A történet teljesen fikció, ám a gyógyítás folyamatát szerettem volna pontosan bemutatni. Akármilyen elképesztő a film végén a fordulat, orvosi értelemben valóban az jelentette a megoldást.

 

• Mit lehet tudni a film előkészületeiről és forgatásról?

A forgatás tavaly novemberben és decemberben zajlott, majd a film végét – a szükséges évszakváltás miatt – csak idén tavasszal vettük fel. Nagy szerencsénk volt az idővel, csodálatos őszi képeket tudtunk felvenni. Márciusban pedig két napra nyár lett, így emlékezetes alkonyi záróképet tudtunk rögzíteni a Duna-parton. Számomra hatalmas élményt jelentett életem első forgatása.

 

• Kiknek ajánlja a filmet?

Mindenkinek, aki kedveli az orvos-páciens típusú történeteket, szeret nevetni és nem fél az érzelmektől.

 

Tasnádi István: MEMO

Premier: 2016. október 15.

Duna közszolgálati csatorna

 

„A boldogsághoz elengedhetetlen a rossz memória"

 

Egy ambiciózus pszichiáter (Lónyai Péter) egy különös és ritka mentális jelenség, a hipermnézia jellemzőit kutatja, nem utolsósorban azért, hogy segítsen emlékezetvesztéssel küzdő édesapján. Mikor a pszichiátriai intézetben rábukkan egy hipermnéziás ápoltra, vizsgálni kezdi a férfit. Kiderül, hogy olyan erős nyugtatókkal kezelik, ami hosszú távon teljes szellemi leépülést okoz, ezért a saját felelősségére kihozza az elmegyógyintézetből, hogy tanulmányozza. Lónyai megszállottan dolgozik, meg akarja tanítani az apját emlékezni, a pácienst pedig felejteni, de mindezzel csak veszélybe sodorja őket, karrierjét és házasságát. A MEMO egy különleges emberi drámát dolgoz fel, tudományos hűséggel, érzelmekkel telítetten és szórakoztatóan.

 

Rendezői koncepció

A történet egy orvos-páciens zsánerű kamaradráma, ezért a rendezés alapvetően a főszereplők viszonyváltására koncentrál. Az elsőszámú nézőpont a pszichiáteré, Lónyai doktoré, aki háborús amnéziában szenvedő apját akarja gyógyítani, ezért keres megszállottan egy hipermnéziást, akin kísérletezhet. A páciens, Seress Ervin kezdetben csak egy kísérleti alany, akinek „végtelen emlékezete" illetve annak működési mechanizmusának megértése segítséget nyújthat az apa gyógyításában.  Lónyai azonban fokról-fokra megismeri Seresst, a kísérleti alanyban meglátja a szenvedő embert, így a kapcsolatuk – végletes konfliktusokon keresztül – barátsággá mélyül. „A MEMO számomra mindenekelőtt az előítéleteket meghaladó barátságok története. Mert a Lónyai – Seress páros mellett ott van az Apa és Seress groteszk kettőse, mikor az amnéziás és a hipermnéziás (az emlékezni képtelen és a felejteni képtelen) próbál kulcsot találni a másik merőben ismeretlen világához. A két véglet találkozása nem vezet tragédiához, de még valódi összecsapáshoz sem, inkább a komikum kimeríthetetlen forrása. Az Apa figurájában a szerethető esendőséget szerettem volna kiemelni, örök kedélye mintha a film tételmondatának eleven igazolása lenne: „A boldogsághoz elengedhetetlen a rossz memória".  Az Apa életvidámságával és humorával jól ellensúlyozza Seress szenvedéstörténetének komorabb tónusát." – mesélte Tasnádi István rendező.

 

https://www.facebook.com/events/1141433482578244

https://www.youtube.com/watch?v=2llswkFYXhI

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük