http://www.goodyear.hu/http://www.goodyear.hu/ A hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok felett maradni látszik, ezért ideje nyári gumikra váltani. A látszat kétségtelenül azt mutatja, hogy télen sokkal veszélyesebb közlekedni. Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári, kellemesebb körülmények között is. Ez azonban egyáltalán nincs így.

http://www.goodyear.hu/http://www.goodyear.hu/ A hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok felett maradni látszik, ezért ideje nyári gumikra váltani. A látszat kétségtelenül azt mutatja, hogy télen sokkal veszélyesebb közlekedni. Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári, kellemesebb körülmények között is. Ez azonban egyáltalán nincs így.

 

   A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A világ egyik legnagyobb gumiabroncs gyártója, a Goodyear mérései szerint száraz úton új téli gumikkal a fékút akár duplájára is növekedhet az új nyári garnitúrához képest – nem is beszélve a tavasszal már rendszerint jócskán elhasznált téli készlet „teljesítményéről".

Nyári gumiabroncsokra akkor érdemes áttérni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik. Ez az a határ ameddig a gumikeverék sajátosságai miatt a téli abroncsokkal biztonságosan lehet közlekedni.

A leggyakoribb tavaszi kérdések közé tartozik, hogy érdemes-e új garnitúrát venni, vagy elegendő felszerelni a tavalyi készletet. A Goodyear szakemberei szerint a nyári gumiabroncsoknál akkor ajánlott a csere, ha a minimális mintaárokmélység nem éri el a 2 millimétert. A mintaárok mélységét a kopásjelző rendszerrel állapíthatjuk meg.

Ha nem teljes garnitúrát vásárolunk, akkor érdemes az új gumiabroncsokat a hátsó kerekekre szerelni. Ha az első kerekek elveszítik a kapcsolatot az úttesttel, a gépkocsi irányíthatatlan lesz ugyan, de megtartja a haladási irányát. Amennyiben viszont a hátsó keréknél szakad meg a kapcsolat, az autó hátulja „kitör". Ez – különösen a tapasztalatlan sofőrök számára – sokkal nehezebben kezelhető, mint az átmeneti kormányozhatatlanság.

A gumiabroncsok cseréjével együtt mindképpen érdemes megvizsgálni a szelepek állapotát. Cseréjük az új gumiabroncsok ára mellett elhanyagolható kiadást jelent, sokan mégis elhanyagolják.

A Goodyear felmérései szerint az európai autóvezetőknek évente átlagosan 141 napot kell vezetniük nedves utakon. Az összes gyártó egybehangzó véleménye szerint a legveszélyesebb jelenség az ún. vízenfutás (aquaplaning), melynek balesetmentes kezelése a tapasztalt sofőröknek is komoly kihívás. Olyan nyári gumiabroncsot érdemes tehát választani, mely – amellett, hogy árban és vezetési stílusban igazodik az igényeinkhez – egy kiadós nyári zápor közepette is biztonságosan helytáll.

Mikor kell a gumiabroncsokat lecserélni?
A gumiabroncsok a használattól függően előbb-utóbb elkopnak. Akkor érdemes új nyári gumiabroncsot venni, ha a futófelületi mintaárok mélysége nem éri el a 2 millimétert. Ennél kisebb árokmélységnél a gumiabroncs már balesetveszélyes, mert számos paramétere (fékút, tapadás, stb.) jelentősen romlik.

A gyártók a gumiabroncsokat kopásjelző rendszerrel (TWI – Tread Wear Indicator) szerelik fel, mely a mintaárokba vulkanizált kis kitüremkedésekből áll. Ezek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. Elhelyezkedésüket a Goodyear gumiabroncsokon a vállrészen található háromszög jelzés, más gyártóknál a TWI felirat vagy márkajel mutatja.

Miért érdemes a gumiabronccsal együtt a szelepet is cserélni?
A gumiszelepeknek hatalmas centrifugális erőhatást kell elviselniük, ezért idővel eldeformálódnak, megdőlnek. Ha a szelepszög 25 foknál jobban eltér a gyári értéktől, a Goodyear mérnökei szerint mindenképpen indokolt a csere. A gumiszelepek emellett öregednek is, a hajszálrepedéseken pedig nagy mennyiségű levegő szivároghat el. A szelepek cseréje néhány száz forintos kiadást jelent, nem érdemes tehát elhanyagolni.

Kinek lehet jó választás a négy évszakos gumiabroncs?
A négy évszakos, tehát nyári és téli viszonyok között egyaránt használható gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolni, akik keveset használják az autójukat, és zordabb teleken szívesebben választanak más közlekedési eszközt. A négy évszakos gumik speciális mintázattal rendelkeznek és különleges összetételű gumikeverékből készülnek. Ennek megfelelően a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége megtakarítható.

Milyen nyári gumit vegyünk, ha fel akarunk készülni a nedves utakra is?
A SmartWear Technológiával felszerelt Goodyear OptiGrip abroncs megkapta a Luxemburgi Üzleti Társaság Innovációs Díját. A Goodyear OptiGrip abroncsát 21 pályázó közül választotta a legjobbnak a zsűri, mely elismerte, hogy az OptiGrip SmartWear Technológia fontos áttörés a gumiiparban az autógumik élettartamának növelése terén.

A SmartWear technológia lényege egy új összetevő és olyan bordázat felfedezése, melynek segítségével akkor is megmarad az aquaplaning- (vízenfutás) ellenállás és a kiváló tapadás nedves felületen, amikor a gumi felszíni mintázata elhasználódik. Az új OptiGrip abroncsokat széles körű vizsgálatoknak vetették alá a cég saját tesztlaboratóriumában és közutakon.

A Goodyear 150 szimulációs és több mint 2000 vezetési tesztet végzett Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és a Goodyear saját tesztpályáján, Luxemburgban. A tesztek szerint az OptiGrip 20.000 km futás után is jobb aquaplaning ellenállást nyújt, mint két versenytárs vadonatúj terméke. 30.000 km felett a Goodyear OptiGrip messze maga mögé utasítja a versenytársakat a nedves körülmények között végzett kormányozhatósági és fékezési teszteken.

Milyen nyári gumit vegyünk, ha üzemanyag-takarékosan és környezetbarátan gondolkodunk?
A Goodyear az EfficientGrip abroncsok különleges üzemanyag-megtakarítási technológiájukkal elősegítik a környezetbarát közlekedést. Az új gumik a különleges technológiának köszönhetően kevesebb széndioxid-kibocsátást eredményeznek és üzemanyagot spórolnak, mindemellett kiváló menetstabilitással és megnövelt teljesítménnyel is bírnak.

A Goodyear tesztjei kimutatták, hogy az EfficientGrip abroncsok 15%-kal jobb menetstabilitással, 3%-kal rövidebb féktávval rendelkeznek nedves utakon, 3%-kal jobban kezelhetőek csúszós burkolaton, továbbá a megnövelt teljesítménynek köszönhetően az új EfficientGrip autógumik 25%-kal több kilométert tudnak megtenni, mint a hagyományos autógumik.

Az autógumi igazi különlegessége azonban a forradalmian új üzemanyag-megtakarítási technológiának köszönhető, mely több olyan újítást tartalmaz, ami közvetlenül a menetteljesítményre van hatással. Ilyen technológia a speciális könnyűsúlyú gumiszerkezet, a speciális borítás: a CoolCushion réteg, illetve a különleges alkotóanyagokból készült abroncs.

Milyen nyári gumit vegyünk ha a legjobb ár-érték arányt keressük?
A Sava új, nagy teljesítményű Sava intensa hp nyári gumiabroncs nagyobb futásteljesítményű, jobban irányítható nedves utakon és rövidebb fékútra van szüksége nedves felületen, az ár-érték arány iránt érzékeny autóvezetőknek készült, akik alacsonyabb áron keresnek megbízható, hosszan tartó minőségű abroncsot. A jó teljesítményt a független tesztek eredményei is bizonyítják: a TÜV SÜD Automotive független minőségellenőrző intézet kimerítő tesztelést követően támogatta az új Sava intensa hp abroncsot.

Az abroncs teljesítményét három ázsiai és két európai versenytárs termékkel hasonlították össze kategóriáján belül. A Sava intensa hp nedves aszfalton 80 km/órás sebességről vészfékezve 10,1 méterrel rövidebb fékutat produkált, mint a legjobban teljesítő európai, és 8,3 méterrel rövidebbet, mint a legjobb ázsiai versenytárs.

http://www.goodyear.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük