Tessék mondani: Jó hülyének lenni? Dinox altatógázt loptak Miskolcon
4 perc olvasásAz egész sajtót bejárta a hír: hat palack Dinox altatógázt loptak Miskolcon. Milyen veszélyes, kábitószer juj de nagyon. Mint mindig most is részigazságot írtak – mondtak a szagértõk, hülyének véve a magyar polgárt. A lapok természetesen kritika nélkül átvették anélkül, hogy utananéznének.
Az egész sajtót bejárta a hír: hat palack Dinox altatógázt loptak Miskolcon. Milyen veszélyes, kábitószer juj de nagyon. Mint mindig most is részigazságot írtak – mondtak a szagértõk, hülyének véve a magyar polgárt. A lapok természetesen kritika nélkül átvették anélkül, hogy utananéznének.
Akkor lássuk a tényeket:
A Dinox, vagy régebben közismert nevén Dinitrogén-Oxidul valóban altatásra (is)használt gáz a KÓRHÁZAKBAN. Éppen kábító hatása miatt – ehhez nem kell nagy palackot lopni, jó a habszifon meg a patronja is – nagyobb kiszerelésben Magyarországon nehéz legálisan hozzájutni. A csomagolóiparban húsok és egyéb oxidációra érzékeny készítmények, például a tejszinhabok, habpótlók védõ és nyomógázaként is alkalmazzák.
Pedig van egy olyan terület, ahol éppen a nagyobb literes, kétliteres nagynyomású palackba átfejhetõ, nagyobb kiszerelés lenne kelendõ. Ez pedig a gyorsulási versenyek világa, és a ?fekete sufni tuning" birodalma.
Egész világon, Amerikában és Európában divatosak az illegális gyorsulási versenyek. Ezeken a normál forgalomban lévõ, de sokszor házilag a sufniban alaposan átalakított járgányokkal vesznek részt az öngyilkos jelöltek. Nos az egyik ilyan átalakitás a Dinox vagy másképpen Nitrox tuning.
A dinitrogén-oxidul viszonylag könnyen leadja a benne laza kötésben lévõ oxigént. Így igen erõsen oxidáló hatású. Olyannyira – Mint a mitoszvadászok sorozatban a Discovery csatornán láthattuk, hogy szalámi üzemû rakéta készíthetõ a segitségével, vagy akár a paraffin töltetet is képes hajtóanyagként oxidálni.
Nos a Dinox tuning lényege, hogy az autóba olyan feketén kapható – bár gyári és biztonságos – ketyerét szerelnek be, amely a szivótorokba a vezetõ utasitására nitrogén-oxidul (N2O)gézt fecskendez be. Ennek hatására a motor által leadott teljesitmény drasztikusan megnõ. Az USA-ban igy leléphetnek a rendõrök elõl (ha hamis rendszámuk van a bûnelkövetõknek) vagy éppen gyorsulási versenyen a hagyományos kocsikkal szemben borítékolható az elsõbbség.
Ez a rendszer átalában 1-2 literes kis palackokban tárolja a gázt, hacsak nem kapcsol rá egy nagyobb palackot az illetõ. (Általában a fokozott tûz és balesetveszély, no meg a feltûnõ plussz szerelék miatt nem szokták ezt tenni.) Nagy az Isten állatkertje, és a kerítés is hiányos. Nagyon valószínûsíthetõ, hogy akik loptak, rendelésre loptak és tudták mire kell. Így a lakosság félre (fél) informálása teljesen felesleges volt, szakemberek körében tovább rontja a hivatalos szervek amúgy sem magas hitelképességét.
A kéjgáz (dinitrogén-oxid, N2O, nevetõgáz) színtelen, édeskés zamatú szintetikus gáz. Egy Joseph Priestley nevû angol tudós fedezte fel 1772-ben. A XVIII. század végétõl kezdõdõen használták kikapcsolódás céljából- modern kábítószerként -, a XIX. század közepétõl pedig közkedvelt fogorvosi érzéstelenítõ. Ma is használják az egészségügyben enyhe érzéstelenítõként. Biztonságos szerként tartják számon.
Ezt a gázt tartalmazza a habpatron is, és ez az a bizonyos ?nitró", amivel a versenyautók teljesítményét növelik. A légkör dinitrogén-oxid tartalma sajnos hozzájárul az üvegház-hatáshoz.
http://hmika.freeweb.hu/Lexikon/Html/Dinox.htm
http://www.mazda-auto.hu/mazda+tuning/227/?sid=
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dinitrog??n-oxid
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide
http://www.carstyling.hu/tuning_shower.php?id=279