Titkos EU és kevésbé titkos USA terv az autók rendőrség (és a tikosszolgáltok) általi távoli megállítására, követésére
Az Európai Unió titokban egy autóba szerelhető „távirányításos megállító" eszköz kifejlesztésén dolgozik, ami lehetővé tenné a rendőrség számára, hogy az irányító központból egyetlen gombnyomással bármilyen járművet megállítson.
Az Európai Unió titokban egy autóba szerelhető „távirányításos megállító" eszköz kifejlesztésén dolgozik, ami lehetővé tenné a rendőrség számára, hogy az irányító központból egyetlen gombnyomással bármilyen járművet megállítson.
A titokban ülésező EU bizottság rangidős rendőrtiszt tagjaitól származó titkos dokumentumok szerint a „Távirányításos járműmegállítás" címet viselő terv egy kiterjedtebb rendfenntartói megfigyelő és nyomonkövető intézkedéscsomag része.
„A projekt egy olyan technológiai megoldás kidolgozását célozza, ami az EU-ba belépő valamennyi járműre alkalmazható szabványt eredményez majd," áll a titkosított dokumentumban.
Az eszközt, ami az évtized végére elvileg minden új járműben benne lehetne, az irányító központban, a számítógép lőtt ülő rendőrtisztek tudnák aktiválni. (A technológia alapjai működnek, a kábeltévéken futó a csaliautó rendőr reality sorozatban ezek prptotipusait használják)
Aktiválást követően a menekülő ember vagy gyanúsított autója megállna, az üzemanyag utánpótlás megszűnne és a gyújtás is lekapcsolna.
A technológia célja (a dokumentum szerint), hogy véget vessen a veszélyes autós üldözéseknek és megszüntesse az eddig használatos feltartóztatási módszereket, mint például az abroncsok kilukasztását.
A javaslatot a rendőri együttműködés EU-n belüli összehangolásáért felelős európai munkacsoport égisze alatt, „Európai Rendvédelmi Technológiai Hálózat" (Enlets) néven, a nyilvánosságtól védve működő szervezet készítette.
A dokumentumokat a rendőri intézkedéseket, állami megfigyelést és az állampolgári jogokat figyelő Statewatch nevű európai szervezet szivárogtatta ki, mivel tartanak attól, hogy a technológia súlyosan sértheti az állampolgári jogokat.
Tony Bunyan, a szervezet igazgatója a következőket nyilatkozta:
„Már most is komoly gondok vannak a rendőri járműleállítási és átvizsgálási eljárásokkal és nem tudni, hogy ezeket az autókat miért akarják megállítani. Jó lenne tudni, hogy tényleg egy széleskörű problémáról van-e szó. Lássuk a bizonyítékokat, hogy tényleg létezik a probléma, és ha igen, akkor fektessük le az alkalmazás szabályait."
A megállító és megfigyelőrendszer kifejlesztését az EU Belső Biztonsági Operatív Együttműködéssel Foglalkozó Állandó Bizottsága (COSI) már jóváhagyta.
A szintén titokban ülésező COSI bizottságot a 2010-es Lisszaboni Szerződéssel állították fel, az európai biztonságpolitika kifejlesztésére és bevezetésére.
A terv ellen több uniós képviselő is tiltakozott.
Nigel Farage, az UKIP elnöke „hihetetlennek és drákóinak" nevezte a lépést.
„Már az ötlet is visszataszító," mondta. „Tiltakoznunk kell a szabadságunk ilyen módon történő megcsorbítása ellen és szavazzunk az EU Nagytestvér-állama ellen májusban."
Eközben az óceán túlpartján egy olyan rendszer kidolgozásán fáradoznak, amiben a hálózatra kötött járművek kommunikálni tudnak majd egymással, folyamatosan közölve mindenkori helyzetüket a többi autóval.
Az Egyesült Államok kormánya olyan vezeték nélküli kommunikációs technológia bevezetését tervezi, ami szerintük lecsökkenti majd a balesetek számát és idővel az üzemanyag fogyasztás csökkenéséhez is vezethet.
Az amerikai közlekedési hatóság (TSA) hamarosan kiadja a kezdeményezésről készült jelentését a 3000 gépjármű bevonásával végzett kísérletről. A gépjárművek közötti kommunikációt vizsgáló kísérletet 2012-ben kezdték a Michigan állambeli Ann Arbor-ban.
A jelentés nyilvánosságra hozatalát követően élesben is elkezdődhet a technológia bevezetése. A hivatal tervei szerint az úgynevezett V2V eszközök minden új járműben a kötelező felszereltség részét képeznék.
A V2V kommunikáció a laptopok és mobil telefonok által is használt 802.11 vezeték nélküli hálózati szabvány egyik változatát használja, csak telefonok és laptopok helyett autókat kapcsol össze, amelyek így másodpercenként 10 alkalommal képesek egymással a sebességre és pozícióra vonatkozó információkat cserélni. Ez például elég arra, hogy jelezze egy autónak, hogy az előtte haladó éppen tövig nyomta a féket.
A hatóság tervei szerint idővel a technológiát tovább fejlesztenék, hogy az a vezető beavatkozása nélkül is tudjon fékezni vagy félrerántani a kormányt.
Az amerikai közlekedési minisztérium még az idén elkezdi tesztelni a rendszert és annak a lakosság általi elfogadását hat nagyvárosban.