Több milliárdos marketing a kötelezőt váltó 800 ezer autósért – A CLB előrejelzése a jövő héten kezdődő kötelező kampányról
7 perc olvasás
A CLB Független Biztosítási Alkusz piaci prognózisa szerint az idei évfordulóval közel nyolcszázezer autós köt új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést. Immár várhatóan tizenöt biztosító száll ringbe a közel négymillió autós bizalmáért. Minden eddiginél erősebb marketinggel kísért, kiélezett küzdelemre van kilátás az idei kampányban.
A CLB Független Biztosítási Alkusz piaci prognózisa szerint az idei évfordulóval közel nyolcszázezer autós köt új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést. Immár várhatóan tizenöt biztosító száll ringbe a közel négymillió autós bizalmáért. Minden eddiginél erősebb marketinggel kísért, kiélezett küzdelemre van kilátás az idei kampányban. A kampány hátterén kívül az elemzés igyekszik előre jelezni az egyes biztosítók várható stratégiáját is.
Ismét átkötési rekord?
A díjak évek óta tartó folyamatos és erőteljes csökkenése az idei kampányban már várhatóan nem folytatódik. Noha a váltással megtakarítható összegek nagysága kisebb lesz, mint a korábbi években, a CLB arra számít, hogy számos tényező miatt minden eddigit meghalad majd a biztosítást váltók száma. „Az internet-penetráció emelkedése, az aktív marketing, illetve a korábbi MÁV-ügyfelek zömének újabb váltása együttesen akár a 800 ezres tartományba is emelheti az új kötések számát" – összegzi a legfontosabb tényezőket Bravik Attila, a CLB Független Biztosítási Alkusz ügyviteli igazgatója.
Az internet-hozzáférések száma fél év alatt újabb 5 százalékponttal emelkedett, és mára már a 15-69 éves korosztályból mintegy 3,1 millió ember használja az Internetet legalább heti rendszerességgel[1]. A bizalom is erősödik az Internet iránt, egyre többen vásárolnak terméket és szolgáltatást a világhálón.
Az előzetes foglalások adatai alapján novemberben a biztosítótársaságok és nagy online alkuszok médiavásárlási költségei (tv, rádió, print, Internet) összesen több milliárd forintot tesznek majd ki. A harc hevességét jól mutatja, hogy egyes felületeket már 2007-ben lefoglaltak, és sok cég már a múlt héten online akciókba kezdett. A CLB kifizeti a teljes éves kötelező biztosítását mindazoknak, akik helyesen megtippelik az autójukra köthető jövő évi legolcsóbb biztosítást. A Generali Biztosító közlekedésbiztonsági videópályázatot hirdetett. A Genertel ajándékokra váltható pontokat, míg a Netrisk sorsjegyeket kínál az oldalain próbálkozó, illetve új érdeklődőket hozó látogatóknak.
Ismét fókuszban a MÁV volt ügyfelei
A MÁV ÁBE megszűnése nyomán évközben közel 160 ezer kötelező esetében kellett az ügyfeleknek biztosítót váltaniuk. Mivel ők augusztusban nem kaphatták meg a kampányban elérhető időszakos kedvezményeket, ezért a CLB által kezelt http://www.biztositastipp.hu/ oldal adatai szerint a novemberi átlagos 30-32 ezer forintos éves díjjal szemben 42-48 ezer forintos díjjal tudtak csak szerződni. Ezek az ügyfelek a novemberi váltással előreláthatóan 15-20 ezer forintot spórolhatnak, vagyis ezt a lehetőséget nagy eséllyel ki is fogják használni.
Alkuszok: az egyre kézenfekvőbb csatorna
A CLB várakozása szerint az összes váltás mintegy 40-50 százaléka, vagyis közel 400 ezer szerződéskötés a négy nagy online alkusz rendszerén keresztül zajlik majd. Az alkuszok is egyre többet költenek reklámra, és a rendszereik gyorsasága valamint biztonsága egyre több autóst győz meg arról, hogy érdemes igénybe venni ezt az ingyenes szolgáltatást.
Díjak és kedvezmények
Több piaci szereplő is emelkedő novemberi díjakat prognosztizált a MÁV megszűnése nyomán. Szintén a növekedés irányába hat a pénzügyi válsághoz kapcsolódó bizonytalanság: a díjakkal a biztosítóknak több mint egy évvel előre kell kalkulálniuk, és a forintárfolyam miatt is megnövekedő kockázatot valamilyen módon kénytelenek beárazni. A CLB mindezek ellenére sem várja az átlagdíjak meredek emelkedését, azok összességükben a tavalyi szint közelében maradnak – csupán a biztosítók megoszlása fog eltérni. Az új szereplőknek ugyanis (MKB, Wabard) mindenképpen olyan díjat kell kínálniuk, hogy a rentábilis működés biztosítása érdekében legalább 20-25 ezer szerződést szerezzenek.
A kedvezmények száma biztosan csökkenni, míg mértékük esetleg nőni fog. Az elmúlt évek gyakorlata ugyanis bebizonyította, hogy a kedvezmények számának növelése nem hoz jelentős számú ügyfelet, ugyanakkor bonyolítja az adminisztrációt. Várhatóan jelentősebb mértékű lesz a gyerekkedvezmény, amit olyan társaságok is bevezetnek, amelyek azt korábban nem alkalmazták. A Genertel által alkalmazott megelőlegezett (de kárkifizetésnél azonnal elveszthető) kármentességi kedvezmény most más társaságoknál is megjelenhet, és néhány biztosító az egyes bonusz-fokozatokhoz tartozó kedvezményszorzókat is jelentősen módosíthatja.
Mit lépnek az egyes biztosítók?
Előző évi eredmények
A várható piaci fejlemények előrejelzéséhez érdemes a tavalyi adatokból kiindulni. Az előző évi kampányban a korábbinál egyenletesebben oszlottak meg az új szerződések a biztosítók között. Immár nem egy biztosító vitte a teljes piac 40-50 százalékát, hanem több nyertes született, és egy széles középmezőny alakult ki. A tavalyi kampányt az újonnan megjelenő Genertel, a 40 százalékos gyerekkedvezményt kínáló AEGON, illetve a fővárosban és nagyobb városokban, valamint a nagyobb hengerűrtartalmú gépjárművek kategóriájában taroló KÖBE együttesen nyert: az összes szerződés 55-60 százalékát vitték el.
Az újak
Az MKB Biztosító már tavaly novemberben meghirdette a tarifáit, de szerződéseket még nem fogadhatott be a kampányidőszakban, így az első nagy megmérettetésre gyakorlatilag most kerül majd sor. A CLB szerint a 2008-as évet arra használták fel, hogy az igazi dömping előtt kialakították a biztonságos ügymenet feltételeit. Bár működési engedélyének megszerzése a mai napig folyamatban van, piaci hírek szerint a Wáberer György által fémjelzett Wabard Biztosító is elindul novemberben. Mindkét társaság részéről várható, hogy kedvező díjakkal próbálnak minél több ügyfelet megszerezni
Törekvő régi nyertesek
A Genertel mindenképpen ebbe a kategóriába sorolható. Tavaly kedvezményes díjaival mintegy 75-80 ezer szerződést szerzett, ezért kisebb korrekciókon kívül a díjstruktúra jelentősebb megváltoztatására nincsen semmi oka. A KÖBE a többi biztosítót ismét egy hónappal megelőzve hirdette meg a tavaly novemberi díjával megegyező tarifáit, így azok az autósok, akik elégedettek a KÖBE díjszintjével, már most dönthetnek a KÖBE mellett. Persze érdemes lehet kivárni a KÖBE végleges díjhirdetését, mert a legszélesebb kört érintő. kategóriákban az elmúlt évben a novemberi díj még kedvezőbb lett. Azokban a szegmensekben, ahol eddig is erős volt, a KÖBE várhatóan további ügyfeleket fog szerezni.
Az évközi átkötések már bebizonyították, hogy a MÁV megszűnése nem okozott bizalomvesztést a biztosítási egyesületek iránt, így a KÖBE mellett a TIR-nek sem kell attól tartania, hogy ügyfeleik elfordulnának tőlük. A jó kárhányadnak is köszönhetően az AEGON valószínűleg folytatja az évek óta megfigyelhető tudatos üzletpolitikáját: a gyermekkedvezményt megtartva pozitívan fogja zárni az idei kampányt is.
A tavalyi középmezőny
Tavalyhoz képest sokkal nagyobb az a kört, amelynek stratégiáját nagyon nehéz előre kiszámítani. Közöttük van az Allianz, amelyik minden évben képes valami újat kitalálni. Az Uniqa főleg azért kiszámíthatatlan, mivel egyes években nagyon kedvező díjakkal jelenik meg a piacon, máskor teljesen eltérő díjszintet alkalmaz.
Mára a kötelező kampányt minden biztosító igyekszik nagyon komolyan venni. A különböző szegmenseket mindenki más-más, féltve titkolt taktikával igyekszik meghódítani. Arra a többi biztosító (Garancia, Generali-Providencia, Groupama, K&H, Posta, Signal, Union) esetében is nagy eséllyel számíthatunk, hogy kárhányaduk függvényében igyekeznek majd – ellensúlyozandó az amúgy is csökkenő gépjárműeladások okozta kieséseket – a tulajdonosi elvárásoknak megfelelő piacszerzést központba helyező offenzív üzletpolitikát kialakítani.
[1]Az NRC Piackutató Kft. adatai alapján