Fogyasztói Bizalom Index 2008 DecemberFogyasztói Bizalom Index 2008 December Az ország gazdasági helyzetének hosszú távú megítélése az egyetlen komponens, amely nem csökkent

Fogyasztói Bizalom Index 2008 DecemberFogyasztói Bizalom Index 2008 December Az ország gazdasági helyzetének hosszú távú megítélése az egyetlen komponens, amely nem csökkent

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 utolsó negyedévében 26 százalékpontnyit csökkent és ezzel elérte történetének második legalacsonyabb negatív rekordját. Az egész világot érintő pénzügyi és gazdasági válság első hónapjaiban, 2008 utolsó negyedévében a komplex mutatószám minden komponense csökkent, kivéve a  az ország gazdasági helyzetének hosszú távú (a következő 5 évre vonatkozó) megítélését, amely változatlan maradt.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2008 decemberében szeptemberhez képest 26 ponttal lett alacsonyabb, jelenleg 124,4 ponton áll. Ennél alacsonyabb értéket csak a mérés első évében (1996-97) tapasztaltak a kutatók, az azonban inkább bázisnak tekinthető, és nem a kedvezőtlen bizalomnak tudható be. Mindazonáltal nem ez volt az index legnagyobb mértékű esése, mert ezt megelőzően 2006 második negyedévében 52 százalékpontot zuhant.

Ezúttal az öt komponensből felépülő komplex mutatószám minden komponense csökkent, egyetlen kivétellel. Az ország következő 5 évre vonatkozó, hosszú távú gazdasági kilátásait illetően nem változott a megkérdezettek álláspontja.

A háztartások jelenlegi és várt pénzügyi-anyagi helyzetének megítélése egyaránt romlott (előbbi 12, utóbbi 13 ponttal).

A Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI) szintén számottevően, 27 pontot esett, értéke 117,6 pont. Az index ilyen mértékű süllyedésére korábban még nem volt példa.

A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) jelentős, 24,9 pontos csökkenés után jelenleg 130,5 ponton áll.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások gyökeresen megváltoztak a korábbi időszakokhoz képest. A korábbi 48 százalékkal szemben a megkérdezettek többsége, számszerűsítve 89 százaléka a munkanélküliség növekedésére számít a következő egy évben.

Az inflációs várakozások kedvezőbb képet mutatnak: jelentősen csökkent azok aránya, akik az árak emelkedésére számítanak. A korábbi 91 százalékkal szemben 2008 utolsó negyedévében a válaszadók 66 százaléka számít az árak emelkedésére.

A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások szerint a megkérdezettek kétharmada (66%) az inflációnál kisebb mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő 1-2 évben.

Az előző negyedévhez képest némileg módosult a megkérdezettek véleménye a hitelfelvételről. Tízből mintegy hat válaszadó (58%) sohasem venne fel hitelt, 34 százalékuk szerint a jelenlegi időszak nem megfelelő a hitelfelvételhez. A megkérdezettek kevesebb, mint fele (44%) számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban.

Az előző negyedévhez képest 43 százalékról 57 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nem alkalmas az idő a megtakarításaik felhasználására. A korábbi periódushoz képest némileg kevesebben vannak olyanok (17%), akiknek nincs megtakarításuk.

Számottevően csökkent a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: 2008 végén tízből csupán négy válaszadó véli úgy, hogy érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.

2008 utolsó negyedévében csökkent mind a lakásvásárlást, mind a lakáseladást érdemesnek tartók aránya.

Az autóvásárlással kapcsolatban viszont megoszlanak a vélemények. A válaszadók egyharmada szerint érdemes, ugyanennyi válaszadó szerint pedig nem érdemes autót vásárolni.

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.

A kutatásról

A GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem 2004 tavasza óta közösen készíti el minden negyedévben a Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérést. A komplex FBI mutató a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságának mértékét, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítélését, jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásaikat, valamint az ország következő 12 hónapban és az elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítélését összegzi. A felmérés célja annak kiderítése, hogy hogyan változnak a fogyasztói attitűdök és várakozások, illetve hogyan befolyásolják ezek a változások a fogyasztók vásárlási és megtakarítási döntéseit.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük