A festékgyártó cég évértékelőjét 2012.március 19-én tartotta a Budapest Molnársziget városrészben lévő úgynevezett Trilak Festőakadémián.  Az eseményen résztvett Raskó Attila marketingvezető, valamint a Lakberendezők Országos Szövetségének (LOSZ) elnöke,  Ács Erzsébet,  és a színek szakavatott alkalmazója, Herczeg Zoltán divattervező.

 

A festékgyártó cég évértékelőjét 2012.március 19-én tartotta a Budapest Molnársziget városrészben lévő úgynevezett Trilak Festőakadémián.  Az eseményen résztvett Raskó Attila marketingvezető, valamint a Lakberendezők Országos Szövetségének (LOSZ) elnöke,  Ács Erzsébet,  és a színek szakavatott alkalmazója, Herczeg Zoltán divattervező.

 

A cég elődjét, a korabeli gyárat a jelenlegi telephelyen 1907-ben alapította Kráyer Emil. Sok tulajdonos-váltáson ment keresztül, az államosításkor zajlott a legnagyobb változás, összevonták az összes hazai festékgyárat Budalakk név alatt. A piacgazdaság felé nyitáskor ebbe a gyáregységbe a német Herring csoport szállt be, majd különböző váltások után 2,5 éve a Trilak egy amerikai szakmai befektető, a PPG  tulajdonába került.

 

Raskó Attila marketingvezető az elmúlt 2-3 év cég-történéseit jellemezve elmondta, a recesszió felgyorsította a folyamatokat.  A magyar festékpiac meglehetősen koncentrált, hiszen három gyártó (Trilak, Akzo Nobel, Polifarbe) képviseli a forgalom 70%-át. Ezen három gyártóból a recesszió miatt már csak kettőnek van magyarországi gyártása, az Akzo Nobel 2010 végén zárta be itthoni gyárát. 

A festék-piac általános volumene az elmúlt évben csökkent, az 538 féle festéket előállító Trilak azonban az elmúlt három évben ezen a csökkenő piacon 2%-al növelni tudta részesedését, ami most már 40% felett van, majdnem minden második vásárló Trilak terméket választott. A siker és a piacvezető pozíció titka a hagyományokra való odafigyelés. A Trilak festékgyártás több mint 100 éves hagyományra tekinthet vissza Magyarországon. Tradicionális, ugyanakkor folyamatosan megújuló magyar márkák jelentik bázisát. 2011-ben 418 millió Ft-ot fektettek beruházásba,  2012-ben 338 millió Ft-ot fordítanak fejlesztésekre, ennek során állandó figyelemmel kísérik az aktuális színtrendeket is,  hogy a divatnak megfelelő árnyalatokkal jelenhessenek meg piacon. 

 

A 2012-es előrejelzések a piac további 3%-os mennyiségi visszaesését prognosztizálják, mely további kihívások elé állítja a szereplőket. Bíztató jel ugyanakkor az első két hónap ingatlan adásvételeinek száma (ez a szám nagyban befolyásolja a dekoratívfesték-piacot), mely majdnem duplája a 2011-es évinek, a februári emelkedés pedig már nem köthető az előtörlesztéshez.  A recesszió mellett a piaci szereplőknek nagyon erős nyersanyag-áremelkedéssel is szembe kell nézniük, amit recessziós környezetben nem lehet teljesen a fogyasztókra hárítani. Ugyanakkor sajnos a 2012-es értékbeli növekedést az áremelések fogják adni.

 

A Trilak erősségei: 

Odafigyelnek munkatársaikra, a cégnél nem voltak csoportos leépítések, közel 300 embernek biztosítanak megélhetést, 2011-ben összesen 18 millió Ft-ot költöttek továbbképzésükre. 

Odafigyelnek partnereikre, kiemelt fontosságúként kezelik a független festékboltokat és szakkereskedéseket, legszorosabb kapcsolatot a Trilak Stúdiókkal ápolnak. Ez az üzlettípus egységes bolt-képen és szakmai hozzáértésen alapuló szakmai tanácsokkal várja a vásárlókat. Jelenleg 34 Trilak Stúdió működik országszerte, ezek száma idén további 30-al bővül.   

 

A Trilaknál nagyon fontosnak tartják a festőszakma népszerűsítését, az utánpótlás képzését. Ennek érdekében, a Színnel Szívvel gyakorlati program keretében a szakiskolákat alapanyaggal és gyakorlati helyekkel támogatják. 

Ingyenes, okleveles szakképzés keretében felvállalták a szakma jó hírének ápolását, és az utánpótlásképzést, gyakorló festők számára az új technológiák megismertetését. 2010-ben, 45 millió Ft-os beruházással épült újjá a Trilak Festőakadémia 300 négyzetméteres helyszíne, ahol egyedülálló, ingyenes továbbképzést biztosítanak szakképzett festők számára.  2011 szeptembere és 2012  februárja közt 270 főt képeztek elméleti és gyakorlati órákon. A Szakma Kiváló Tanulója Versenyen ötödik éve vállaltak főszponzori szerepet, a szakiskolák számára folyamatosan adományoznak anyagot a gyakorlati képzésekhez (2011-ben 18 iskola számára összesen 4.260 litert), szerveznek szakmai oktatást vagy gyárlátogatást.  Az elmúlt évben indították  Az Év Festője versenyt, melynek elsőként Maczó Dénes lett a díjazottja. Ezen túlmenően,  2011-ben két tehetséges magyar festőt szponzorált és készített fel a cég a londoni WorldSkills versenyre, mely a világ legnagyobb, fiatal szakemberek számára szervezett megmérettetése. A Lakberendezők Országos Szövetségének aranytámogatójaként arról született külön megállapodás, hogy lakberendező tanulóknak és LOSZ-tagoknak külön lakberendező modul képzést indítanak.  

 

Odafigyelnek szakmai partnereikre, új szakmai szövetséget kötöttek a Lakberendezők Országos szövetségével. 

Odafigyelnek a kommunikációra és tájékoztatásra, online és offline médiumokban egyaránt interaktív face-book oldalt hoztak létre,  a negyedévenként  megjelenő Színmester Magazin kiadásával teszik teljessé ezt a tevékenységet.

 

Odafigyelnek a rászorulókra, a cég azzal segít, amiben a legjobbnak érzi magát.  Rászoruló közintézmények, vagy katasztrófa-helyzetbe került egyének egyaránt számíthatnak a Trilakra.  2011-ben  32 intézmény felújításához 93 alkalommal ajándékoztak, összesen 18 ezer liter festéket.  Iskolák, óvodák, kórházak, könyvtárak, színházak, játszóterek és közösségi terek felújítása valósult meg minőségi Trilak termékekkel.  A felsőzsolcai árvízkatasztrófa után a cég a Karitásszal együttműködve, húszezer liter festéket adományozott a károsultaknak, ami mintegy 300 ház felújítására volt elegendő. Az iszapkatasztrófa áldozatait a Napfény Alapítvány segítségével támogatták az újjáépítésben.

 

A Csr-programok és környezetvédelem terén kiemelt figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra, zöld megoldásaikkal folyamatosan csökkentik a környezetre ható negatív hatásokat, arra törekednek, hogy ember-, és környezetbarát termékeket tudjanak nyújtani vásárlóiknak. 2010-től 30%-kal csökkentették fajlagos vízfelhasználásukat, 2011-től pedig 30%-kal csökkentették fajlagos szén-dioxid-kibocsátásukat és különös figyelmet fordítanak rá, hogy ne kerüljön semmilyen káros anyag a talajba és a vizekbe. Mérnökeik folyamatosan dolgoznak környezetkímélőbb alapanyagok és technológiák bevezetésén.  Ennek eredményeként csökkentették a felhasznált biocidok és csomagolóanyagok mennyiségét, felhasznált alapanyagaik  72%-a természetes eredetű. 2011-ben a hagyományos lakkbenzint aromás-mentes lakkbenzinre cserélték termékeikben.

 

A Budapesti Városszépítési Program keretében klasszikus művészeti produktum, egy hatalmas szemet ábrázoló kép került a pesti alsó-rakpartra. Nem csak a városlakóknak szeretnének örömet okozni, hanem fiatal képzőművészeknek is teret adnának az önmegvalósításra. Ehhez a programhoz kapcsolódik a városi graffiti-verseny, ahol mindenki kiélheti kreativitását, a háromdimenziós aszfaltverseny, a Tűzfal projekt keretein belül Budapesten a Király utcában és a Dohány utcában valósult meg játszótéri tűzfalak kifestése. Jelenleg egy különleges, óriás méretű faldekoráció készítését támogatják, a Nemzeti Színház 10. évfordulója alkalmából, amely a Nemzet Színészei közül kilenc elhunyt, kiváló és elismert magyar  művészt jelenít meg a Rákóczi híd pesti lábazatán.

 

Összefoglalva, a Trilak sikerének összetevői: 

Az erős termék-márkák;  TrilaK, Trinát, Héra, Lazurán, mindegyike jól ismert, piacvezető. Ezek az elmúlt néhány évben független szakmai szervezetek elismerését is elnyerték. Négyszeres Superbrand minősítéssel rendelkeznek,

a Trinát Diszperzit termékek pedig többszörös Magyar Brand minősítéssel bírnak. Folyamatosan újít a cég, minden évben új termékekkel, ill. sok esetben kapcsolódó szolgáltatással is jelentkeznek. A Trilak volt az első cég amely a kereskedőknek a recesszió idején olyan ajánlatot tett, amivel lehetőségük nyílt túlélni ezt a gazdasági környezetet, sőt megerősödve jöhessenek ki belőle. 

A szakember képzés nagyon fontos a Trilak számára. A Trilak elsőként kezdett a '90-es évek végén szakember képzésbe, s a LOSZ-al való együttműködés lehetővé teszi a belsőépítészekkel való közös munkát, a piacon a szakirányú ismeretterjesztést is. Az első évben a moduláris rendszerbe beépül a cégnek a belsőépítészekkel közösen kifejlesztett modulja, amely a színek alkalmazásáról szól. Folyamatos beruházás során, évente mintegy 400 millió Ft-ot fektet be a cég gyártásba, új termékek kifejlesztésébe. Az új termékek 8%-át képezik a vállalat forgalmának. 

A dedikált munkaerő, közel 300 dolgozó munkálkodik a márkák létrehozásán.  A vezetés büszkeségét jelenti az alacsony, 5% alatti fluktuáció. Vannak olyan munkavállalóik, akiknek szülei is a cégnél dolgoztak. 

 

Az Euroastra megkérdezte:

Léteznek-e színváltó festékek, amelyek akár a környezethez is képesek alkalmazkodni?

A válasz: a vállalat-csoportban vannak ilyen irányú fejlesztések is, bár nálunk még nem lehet kapni a terméket. Olyanra falfestékre is van példa, amely az ember hangulatához képes alkalmazkodni. 

Javító festés esetén létezik-e olyan festék, amely a meglévő festéshez képes alkalmazkodni?

A válasz: falfesték esetén még nem, de autófesték esetén már létezik olyan gyakorlat, hogy megkérdezik, hány éves az autó, milyen színe volt, és milyen ártalmaknak volt kitéve, szabadban tárolták-e, vagy fedett helyen, s milyen éghajlaton. Utána tudnak menni a festék színnel, hogy gyakorlatilag ne látszódjon rajta a porszemnyi javítás sem.

(Mindent lehet, csak pénztárcával kell bírni…)  A technológia létezik. 

Milyen arányban szerepelnek a cég kínálatában a hagyományos oldószeres és a vizes bázisú termékek, szem előtt tartva az uniós előírásokat? A megmaradt festékek sorsa hogyan alakul, hogyan történik megsemmisítésük?

A válasz:  a termelés több mint két-harmada vizes technológiát eredményez, 2010-ben jelent meg a VOC rendelet, amelyet Magyarországon is alkalmazni kellett, a Trilac az országban elsőként, ennek már 2009-ben megfelelt. Az oldószeres termékeknél, az előírásoknak megfelelően, nagyon erősen leszorította a káros anyag kibocsátást.   

A vizes termékeknél akár festés közben is ott lehetnek a gyerekek, annyira biztonságosak.  A megmaradt, lejárt szavatosságú festékeket a boltoktól és áruházaktól visszaveszik, s nem tárolják, hanem azonnal égetőbe küldik. 

(Égető több  helyen működik Magyarországon, legismertebb a dorogi.)  A Trilak jónéhány terméke rendelkezik gyermekjáték minősítéssel, a mai európai jogszabályoknak megfelelő vizsgálatokkal igazolja a cég a gyermekjátékoknál való használhatóságukat.

 

 

Ács Erzsébet, a LOSZ elnöke az együttműködésről szólva elmondta, a szövetség az elmúlt évben kapott megkeresést a Trilaktól a közös együttműködésre.  Ez mind a tervezők, lakberendezők, mind pedig a festő szakemberek részére nagyon kedvező, új lehetőséget teremt. A lakberendezőnek nagyon fontos, hogy a lakástervezésnél, berendezésnél, felújításnál közreműködő társszakmákkal jó kapcsolatot ápoljon, s szinte valamennyi szakmához kell kicsit értenie ahhoz, hogy a megrendelő igényeit sikeresen szolgálja. Az induló Festőakadémián gyakorlati képzés során lehet kipróbálni, hogy a különböző festékek és színek hogyan működnek a falfestésnél, milyen új technológiákat lehet alkalmazni a lakberendezésnél. A jó szakember feladata a folyamatos tanulás, igaz ez a lakberendezőkre is, s itt adva van a lehetőség. 

A 2012-es év divatszíne a Tengerine Tango  fantázianevű színárnyalat, ez a szín uralja az első közös kiállítást is. 

Ez a szín egyszerre kifinomult, drámai és csábító, mondja az elnök, összeköti a vörös elevenségét a sárga barátságosságával és melegségével. Mint minden divatszín, lakásban, otthonban ez is csak finoman alkalmazható. 

Minden stílus megkívánja a maga színharmóniáját, a lakberendezőnek arra kell törekednie, hogy a kiválasztott színek mindig az ottlakónak, tulajdonosnak az egyéniségét tükrözzék, elsősorban ő érezze ott jól magát.  

Az idei Fundamenta Lakásvásár kiállításon idén a LOSZ a Trilakkal együtt jelent meg a MaxCity standon, ahol már a Trilak színeit használták. Minden színhez ajánlottak megfelelő parkettát, anyagokat, kiegészítő tárgyakat a lakásfelújítással foglalkozóknak, arra készülőknek.  

 Herczeg Zoltán divattervező a színekről szólva elmondta, tizenhat éve kezdett divattervezéssel foglalkozni, s már akkori erős színérzékét jelenítette meg munkáiban. A lehető legvadabb színeket kombinálta, alkalmazta. A színek bátor alkalmazásától jutott el a felismeréshez, hogy a divattervezés másról is szól. Sok pályatársa ma sem jött erre rá.  Saját szakmai fejlődése során egyre kevésbé a színekkel, mint inkább a fazonokkal kezdett foglalkozni.  Rájött, a színeknek nem csak az öltözködésben, de a tágabb környezetben, a lakberendezésben is hasonlóan nagy szerepe van, pl. saját üzlete kialakításakor sokat foglalkozott azzal, hogyan tudja stílusban, hangulatban tartani azt.

Egy divattervezőnél az is fontos, hogyan kommunikál üzletfeleivel, ehhez hogyan használja a színeket. Korábban mindig gondot jelentett számára, hogy azokat a színeket, amelyeket ruháinál alkalmazott, meg tudja jeleníteni eltérő designban is, pl.  üzlete falán. Tizenöt évvel ez előtt sajnos nem léteztek ilyen termékek, a maihoz hasonló erős színek, volt fehér Diszperzit és abba kellett színező pasztákat belekeverni. A gyakorlat során rájött,  sok-sok pasztával sem lehet egy liter Diszperzitet sötétre színezni, elment hát néhány fellelhető színkeverő mesterhez a megoldásért. Az évek során a ruhák és az enteriőr is változott, mindig újra törekedett, s öt évvel később már több cég foglalkozott színkeveréssel, akikkel szót lehetet érteni.  Két évvel ezelőtt a Trilak megjelent a Héra festékkel és közös divatbemutatón tudták azt bemutatni, azóta léteznek készre kevert színek az üzletekben, amelyek kész színkódok alapján választhatók ki. Ez azért fontos, mert az ember elfelejtette a színeket használni. A globalizáció, az individuum visszaszorulása, a tömegtermelés és az új kor irányzatai a művész szemében elszürkülést jelentenek. 

Nemcsak a ruháknál, de a fejekben is. Van egyfajta szürkülés a divatban és környezetünkben egyaránt. Az ókor embere rendkívül színesen öltözködött, férfiak és nők tele voltak arannyal, ékszerekkel, festették, szépítették, ékítették magukat, nem csak az európai kultúrkörben, de az egész világon. Ma már mindenki szürke és fekete öltönyben jár, férfi és nő, egyformán nézünk ki. Autóink feketék, szürkék és fehérek, ha valakinek piros kocsija van, akkor kirí a sorból. Az országra mi jellemző? Épületeink szürkék, környezetünk szürke, külföldön ez másként fest.

A külföldiek sokkal bátrabban bánnak a színekkel, legyen szó építészetről, ruházkodásról, bármi olyan területről, amiben ki tudjuk magunkat fejezni. Ez a különbség hatással van az ember lelkére is, egy szürke közegben élő ember az szürke lesz. Nem tudni, azért lesz a közeg szürke, mert az ember szürke, mivel azt szereti, vagy azért szürkülünk be agyilag, mert szürke közeg vesz bennünket körül. A válasz nem is érdekes, a lényeg; használjuk ugyanolyan bátran a színeket 2012-ben is, mint a Teremtő a környezetben. A legnagyobb piktor az Úr, a kolibritől kezdve a pipacson, napraforgón át a zölden ringó rétekig, hihetetlen szín-kavalkádot teremtett. A természetben sokkal több szín létezhet, mint amit vegyileg elő tudunk állítani. Mégis az ember valamiért elrugaszkodott a színektől, egyszerűen nem meri vállalni, alkalmazni, nem örül neki és valamiért a szürkébe, kékbe, feketébe, fehérbe vagyunk beleszorítva. Bizakodjunk, hogy a technika fejlődésével az emberek próbálnak nyílni és nyitni, annál is inkább, mert ma már millió féle színt állít elő az ipar is. A divat területén léteznek olyan szindikátusok, akik hihetetlen színeket találnak ki, ezeknek nevet adnak, és ma már nem létezik olyan szín, amit nem lehet megvenni, alkalmazni és felvenni. Egy színből is előállítanak millió féle árnyalatot. Sok szín-elnevezés eltűnt, pl. a drapp, viszont vannak olyan nevek, amihez alapból nem tud az ember színt kötni.  Könnyű dolgunk van ma már, ha egyéniségünkhöz, személyiségünkhöz illő színt szeretnénk kiválasztani, ami nagyon fontos, hogy jól érezzük magunkat benne és azt érezzük, hogy a környezetünkben olyan helyet foglalunk el, ami bennünket megillet. Hasonlóképpen, a lakásunk belseje is legyen fontos számunkra, mert hatással van az elme-állapotunkra és kedélyállapotunkra. A színek egyéni felfogása az élet során változik, fejlődik, ehhez mindenki megtalálhatja a hozzá illő festéket is. Gyakorlati tanács; az erős színeket nem kell a teljes környezetre kiterjeszteni, alkalmazzuk egy-egy hangsúlyos felületre.

 A továbbiakban Horváth József, a Festőakadémia képzési vezetője tartott gyakorlati „tanórát" a festékek mibenlétéről a megjelent újságíróknak.

 www.trilak.hu   

http://trilak.hu/a-ppg-rol  

http://trilak.hu/festoakademia   

http://www.pantone.com/pages/pantone/category.aspx?ca=88  

 

Harmat Lajos/Foto: Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük