A Concerto Budapest Új Dimenziók márciusi koncertje tisztelgés a francia karmester és zeneszerző, Pierre Boulez előtt. Bár a 20. század második felének zenéjére páratlanul nagy hatással volt, életműve alig-alig ismert a magyar közönség előtt – legtöbb műve még el sem hangzott hazánkban. Ezen a koncerten három, életműve különböző szakaszaiban keletkezett darabjával ismerkedhetünk meg.

 

A Concerto Budapest Új Dimenziók márciusi koncertje tisztelgés a francia karmester és zeneszerző, Pierre Boulez előtt. Bár a 20. század második felének zenéjére páratlanul nagy hatással volt, életműve alig-alig ismert a magyar közönség előtt – legtöbb műve még el sem hangzott hazánkban. Ezen a koncerten három, életműve különböző szakaszaiban keletkezett darabjával ismerkedhetünk meg.

 

Pierre Boulez (1925) a közép-franciaországi Montbrison-ban született. Matematikusnak készült, és csak 1944-ben döntötte el, hogy muzsikus lesz, ekkor iratkozott be a párizsi Conservatoire-ra, ahol Messiaen növendéke volt. A tizenkétfokú rendszerrel 1945-ben, René Leibowitz irányításával ismerkedett meg. Miközben kompozícióival világszerte nagy feltűnést keltett, megélhetését színházi karmesterként biztosította. 1954-ben megalapította az avantgarde zenét támogató Domaine musical nevű hangversenytársaságot. Ennek keretében mint karmester is működött, és hamarosan Európa legjobb zenekarainak vezénylésére hívták meg. 1963-ban a Harvard Egyetemen tartott előadásokat, a következő évben a londoni BBC Szimfonikus Zenekar New York-i vendégszereplése alkalmával, mint karmester mutatkozott be. Magyarországon is nagy sikert aratott. 1969-ben vezényli először a New York-i Filharmonikusokat, azt a zenekart, amelynek 1971-1977 között vezető karmestere lesz.  A XX. század legfontosabb zeneműveinek tolmácsolása mellett Mahler, Bruckner és Wagner műveiben is otthonosan mozog.

Boulez az avantgarde viszonylatában is az élen halad a kísérletezés, merész újra törekvés tekintetében. A hatvanas évek elején áttért az aleatorikus komponálásra. Mint matematikus, a tizenkétfokú rendszert is kápráztató logikával és kombinációs készséggel alkalmazta.

 

Új Dimenziók III. – Boulez 90

Program:

Rituel – In memoriam Bruno Maderna

Incises (magyarországi bemutató)

Sur Incises (magyarországi bemutató)

Közreműködik:

Balog József, Borbély László, Fejérvári Zoltán – zongora

Sipkay Deborah, Polónyi Ágnes, Szilvásy Júlia – hárfa

Holló Aurél, Fábry Boglárka, Rostislav Sharaevskiy – ütőhangszerek

Vezényel: Rácz Zoltán

 

Három darabon keresztül nyerhetünk egy estényi bepillantást Pierre Boulez világába. Elsőként a legidősebb szerzemény, az 1974-75-ben íródott – és ahogy a cím is utal rá, Boulez társszerzőjének ajánlott – Rituel in memoriam Bruno Maderna hangzik el a Rácz Zoltán vezényelte zenekar előadásában. Az 1990-es évek közepén íródott Incises hosszú idő után az első zongoradarab volt, amit Boulez írt – a szerző azóta kétszer is átdolgozta, legutóbb 2001-ben. A Sur Incises című, az este zárásaként elhangzó, kéttételes darab már címében is utal rá, hogy az Incises zenei anyagán alapul, szerzője a művet az akkor 90 éves svájci dirigens és impresszárió, Paul Sacher tiszteletére írta.

 

2015. március 25., szerda 19:30

Zeneakadémia

 

http://hu.concertobudapest.hu

 

Lantai József

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük