Az elmúlt hetek enyhe, tavaszias időjárásának egyik pozitív hatása volt, hogy az autósok viszonylag kevés kátyúval találkozhattak. A legutóbbi hétvégén beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen megnőtt az úthibák száma.

Az elmúlt hetek enyhe, tavaszias időjárásának egyik pozitív hatása volt, hogy az autósok viszonylag kevés kátyúval találkozhattak. A legutóbbi hétvégén beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen megnőtt az úthibák száma.

A kátyúk miatt keletkező károk komolyabb esetben több százezer forintos kiadást is okozhatnak az autótulajdonosoknak, ám az adott útszakasz kezelője csak szigorú feltételek teljesülése esetén fizet kártérítést – így az igények mintegy felét elutasítják. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.

 

Kihez tudunk fordulni?

Magyarország különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:

 

Útszakasz

Kezelő

Érdemes tudni

Lakott területen kívüli út, 2013 novemberétől az autópályákat is beleértve

Magyar Közút Zrt.

www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap

Lakott területen belüli útszakasz

Az illetékes önkormányzat

 

Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai

Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.

www.fkf.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.)

 

Hogyan igazoljuk a kárt?

A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:

1.      Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!

2.      Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.

3.      A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.

 

A visszautasítás további okai

A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:

1.      A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt

2.      Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát

3.      A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni

 

Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?

„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni."

 

A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény.

 

A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

 

Kárenyhítési tanács: Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük