Vásárlások üzlettipusonként 2006 XII. hó 2007. XII. hóVásárlások üzlettipusonként 2006 XII. hó 2007. XII. hó 

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései a karácsonyi szezon eredményeképpen decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2007 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 254 milliárd forintért vásároltak – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszó és az autónavigáció mellett háztartási kisgépek és játékkonzol is szerepel majd a top termékek között.

Vásárlások üzlettipusonként 2006 XII. hó 2007. XII. hóVásárlások üzlettipusonként 2006 XII. hó 2007. XII. hó 

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései a karácsonyi szezon eredményeképpen decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2007 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 254 milliárd forintért vásároltak – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszó és az autónavigáció mellett háztartási kisgépek és játékkonzol is szerepel majd a top termékek között.

A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2007-ben 2544 milliárd forint volt. Ez – 12 hónapra leosztva – átlagosan 212 milliárd forintnyi havi forgalmat jelent, ám a decemberi költés az éves összforgalomnak mintegy 10 százalékát adja, 2007-ben tehát 254 milliárdot tett ki – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya.

„Mindezek alapján megállapítható, hogy az év legutolsó időszaka a legerősebb a kiskereskedelem számára. A kérdés azonban az, hogy ez az intenzitás megmarad-e 2008 utolsó heteire, és a fenti megállapítás érvényes lesz-e a kiskereskedelemre. Az eddigi adatok és ismeretek alapján a GfK a karácsonykor szokásos vásárlási és fogyasztási kedv lanyhulását jelzi előre" – mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

A tavalyi év karácsonyi szezonjában, azaz decemberben a háztartások havi átlagos költésüknél mintegy ötödével nagyobb összeget hagytak az üzletek kasszáiban. Tekintve, hogy három évvel ezelőtt ez az arány még 24 százalék, 2006-ban pedig 25 százalék körül alakult, e tekintetben beszélhetünk a megszorító intézkedések hatásáról.

Ha karácsonyi bevásárlás, akkor a vásárlók jellemzően a szélesebb termékskálát felvonultató, nagyobb eladóterű üzletekbe térnek be. Ezt támasztják alá a számok is: tavaly decemberben ugyanis az üzletek piaci részesedése novemberhez képest mintegy 3 százalékponttal – 25 százalékról 28 százalékra – emelkedett, majd, a korábbi években tapasztalt tendenciának megfelelően, januárban visszaállt 23 százalékra. A napi fogyasztási cikkek év végi forgalmából egyre nagyobb részesedést hasítanak ki a hipermarketek: 2005-ben és 2006-ban 27 százalékot, 2007-ben pedig már 28 százalékot. Ezzel ellentétesen alakul a folyamat a kisbolt-láncok és a független kisboltok esetén: az év utolsó hónapja számukra jellemzően nagyjából 2 százalékpontos visszaesést hoz piaci részarányukban az éves átlaghoz képest.

Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések az elmúlt évhez hasonlóan a hipermarketekre koncentrálódnak. Ezt támasztja alá az a tény, miszerint tavaly decemberben a vásárlási intenzitás – azaz a bolton belül egy vásárlóra jutó FMCG költés – ebben az üzlettípusban mintegy 35 százalékkal nőtt az átlagos havi vásárlási intenzitáshoz képest. A tavalyi évhez képest azonban kizárólag a Cash & carry értékesítési csatornákban történt növekedés az átlagos havi költéseket illetően. Míg 2006-ban 27 százalékkal költöttek többet a vásárlók ebben a csatornatípusban, addig a 2007. évben ez 41 százalékos eltérést mutat.

Az év utolsó hónapját tekintve a láncba szerveződött kisboltokban átlagosan 6 százalék, a független kisboltokban 10 százalék, míg a drogériákban mintegy 20 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.

A háztartások FMCG összköltésének a havi átlagtól való eltérése az egyes értékesítési csatornák tekintetében 2006. és 2007. december hónapban (az adatok százalékban kifejezve) – lásd címképünket!

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A napi fogyasztási cikkek vásárlásával kapcsolatos trendeket nyomon követő ConsumerScan adatok szerint az ilyenkor fontos alapanyagok, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab iránti kereslet megnő és e termékkategóriák mennyiségi értékesítése a havi átlag másfél-kétszeresére emelkedik, és 2007-ben sem volt ez másképp. Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek – Mikulás és Karácsony – alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.

A ruházati termékek esetében még ennél is jobban érződik a szezonalitás: a ConsumerScope adatai szerint az év utolsó hónapja rendkívül erős. Azonban míg az ezredforduló környékén a decemberi forgalom értékben kifejezve több mint kétszer akkora volt, mint egy átlagos hónapban, addigra 2007 végén már csak 63 százalékos többletforgalom mutatkozott.

A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia   területének mérései szerint a 2007. évi karácsonyi szezon (november-december) szórakoztató elektronika, fotó és háztartási gépek forgalmát tekintve nem érte el a 2006-os forgalmat. Sok termék esetében ebben az időszakban realizálódik az éves forgalom 20-30 százaléka, így az előző hónapokhoz képest megsorozódik a forgalom.

Alapul véve a tavalyi enyhe visszaesést, illetve az idei pénzügyi válságot az idei karácsonyi szezon értékben nem fogja meghaladni a tavalyit. Sőt, lehetséges, hogy a 2007-es november-decemberi forgalmi számait sem érik el a kereskedők. Bizonyára idén is lesznek kiugrások, ugyanúgy, mint a tavalyi évben (LDC TV, Plasma TV, autónavigáció, konyhagép, játékkonzol, hajformázó, borotva kategóriában), de valószínűsíthető, hogy adott kategórián belül az olcsóbb termékeket fogják preferálni" – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country menedzsere.

Az egyes szórakoztató elektronikai árucsoportok mennyiségi értékesítésében bekövetkező változások 2007. szeptember-október és 2007. november-december időszakok között (az adatok százalékban kifejezve)

Termék

Mennyiségi értékesítés változása

Hajformázó

343

Elektromos szőrtelenítő készülékek (férfi és női egyaránt)

340

Olajsütő

292

Digitális fényképezőgép

211

Autónavigáció (hordozható)

187

Forrás: GfK Hungária, Kereskedelem és Technológia

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük