Az "Öreg hölgy"Az "Öreg hölgy"120 éve, 1896. május 2-án adták át a Millenniumi Földalatti Vasút Vörösmarty tér (akkor: Gizella tér) és a Széchenyi fürdő (akkor: Artézi fürdő) között megépített vonalát. Az átadást követően, május 8-án a millenniumi ünnepségekre érkező Ferenc József is utazott a kontinens első kéregvasútján. A jubileumhoz kapcsolódó kiállítás május 3-ától  látogatható a Földalatti Vasúti Múzeumban, valamint a 11-es pályaszámú MillFAV nosztalgia motorkocsi is megmutatja magát mindazoknak, akik szeretnék közelebbről is megtekinteni a BKV egyik legszebb járművét.

Az "Öreg hölgy"Az "Öreg hölgy"120 éve, 1896. május 2-án adták át a Millenniumi Földalatti Vasút Vörösmarty tér (akkor: Gizella tér) és a Széchenyi fürdő (akkor: Artézi fürdő) között megépített vonalát. Az átadást követően, május 8-án a millenniumi ünnepségekre érkező Ferenc József is utazott a kontinens első kéregvasútján. A jubileumhoz kapcsolódó kiállítás május 3-ától  látogatható a Földalatti Vasúti Múzeumban, valamint a 11-es pályaszámú MillFAV nosztalgia motorkocsi is megmutatja magát mindazoknak, akik szeretnék közelebbről is megtekinteni a BKV egyik legszebb járművét.

Sokan talán nem is tudják, hogy a Deák téren, üvegajtók mögött a kisföldalatti egy régen leválasztott szakasza a mai napig megtekinthető. Az egykori alagút és a megálló ma már a Földalatti Vasúti Múzeum kiállítótere, ahol az eredeti Zsolnay csempék és korabeli járművek között a látogatók megismerhetik a MillFAV történetét és ízelítőt kaphatnak a kisföldalatti 120 éves múltjából. A több mint egy évszázados  történetet bemutató állandó kiállításunk mellett erre az alkalomra időszaki fotókiállítással várjuk a múzeumi látogatókat. A kiállítás május 3-ától tekinthető meg a BKV Deák téri múzeumában.
http://www.bkv.hu/hu/muzeumok/foldalatti_vasuti_muzeum_budapest

A vonal megnyitásának évfordulóján, május 2-án időutazásra hívják a kisföldalattin közlekedő utasaikat. 1896-ban ugyanis, pár nappal az átadás után, Ferenc Józsefet, az Osztrák-Magyar Monarchia első uralkodóját is utasként köszönthették a Millenniumi Földalattin. Ennek emlékére a századfordulós arculatukat megőrző megállókban korhű ruhákba öltözött utasok – vagyis korabeli ruhába beöltözött hostessek   –  segítenek abban, hogy mindenki kicsit átérezhesse, milyen volt egykor Budapest, ahol épp elindult a földalatti közlekedés. És ha a megszokott forgatagban megtalálják 1896-ből érkező időutazókat, készítsenek „önportrét", azaz szelfit különc utasokkal és küldjék el  a millfav120@bkv.hu<mailto:millfav120@bkv.hu> címre. A legjobbakat feltöltjik  facebook oldalura.

A közlekedést, különösen a MillFAV-ot figyelemmel kísérők számára talán az Öreg Hölgy megjelenése lehet a legizgalmasabb program. A 120 éves jubileum tiszteletére több lehetősége is lesz azoknak, akik közelebbről szeretnék megtekinteni a BKV 11-es pályaszámú nosztalgia kocsiját, azaz az Öreg Hölgyet. Május 2-ától 5 éjszakán át kigördül a kocsiszínből a jármű, hogy végigfusson az örökségvédelem alatt álló megállók között. A programon részt venni csak regisztrálás után, érvényes nosztalgia jeggyel lehet, a férőhelyek száma korlátozott. Regisztrálni a www.bkv.hu oldalon lehet.

Május 7-én szombaton és 8-án vasárnap 9 és 15 óra között pedig a MillFAV járműtelep 6-os kapuja megnyílik az érdeklődők előtt, ahol a mozgalmas hétvégén megpihen az Öreg Hölgy, így azok is láthatják majd, akik lemaradnak a túráról.  Bár a telephely egésze nem látogatható, a kijelölt területen megtekinthető lesz az egyetlen ma is működő, 120 éves MillFAV nosztalgia kocsi. Cím: Mexikói út, Millfav telephely, 6-os kapu, a 69-es villamos végállomása. Eső esetén a jármű nem tud kiállni, ezért ebben az esetben a program elmarad.

További részletek a programokról, részvételi feltételekről a http://www.bkv.hu oldalon és facebook oldalon olvashatók.

Várnak minden érdeklődött programjaikon!

Érdekes adatok a Millenniumi Földalatti Vasút múltjából és jelenéből:

Az elkészült földalatti vasútvonal teljes hossza akkor a föld alatt 3225,56 m; míg 463,20 m felszíni szakasz volt, azaz összesen: 3688,76. Ma 4,4km.
A megállóhelyek száma akkor 11 (kilenc földalatti és két felszíni) volt, míg ma szintén 11 állomás van, azonban már mind felszín alatti, és a korábbi díszes, fedett lejáratok helyett ma már egyszerűbb, nyitott lejáratokon közelíthetjük meg az állomásokat.
A földalatti vasút forgalmának lebonyolítására akkor 20 motorkocsit szereztek be. Az összefogó közlekedési társaságok megállapodása szerint a tíz fémborítású kocsi a BVVV villamosainak sárga fényezését, a tíz amerikai fenyőléc burkolatú pedig a BKVT járműveinek barna színét kapta, ez utóbbiak egyike a királyi kocsi. Ma 23 jármű bonyolítja le a MillFAV forgalmát.
Az indulás időszakában reggel 6 és este 23 óra között közlekedtek a járművek, míg ma az első vonat 4:32 perckor indul, az utolsó pedig 23.58-kor érkezik.
Akkor 4 perces időközönként jártak a járművek, ma munkanapokon nap közben 2-5 perc a követési idő.
Akkor a maximális sebesség 40 km/h volt, míg ma már 50 km/h.

 A programváltozás jogát fenntartják!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük