Kortárs közösségi opera Budapesten
7 perc olvasásTóbiás és az angyal – Jonathan Dove és David Lan közösségi operája Göttinger Pál rendezésében a Csíkszerda kórus előadásában. A Csíkszerda napjaink egyik legizgalmasabb és legfontosabb amatőr kórusa. Az elmúlt évek során mind műfaji, mind előadásmódbeli sokszínűség jellemezte darabválasztásait.
Tóbiás és az angyal – Jonathan Dove és David Lan közösségi operája Göttinger Pál rendezésében a Csíkszerda kórus előadásában. A Csíkszerda napjaink egyik legizgalmasabb és legfontosabb amatőr kórusa. Az elmúlt évek során mind műfaji, mind előadásmódbeli sokszínűség jellemezte darabválasztásait.
2016. november 18-án Jonathan Dove Tóbiás és az angyal című közösségi operáját mutatták be a hazai közönségnek. Tóth Árpád, a kórus művészeti vezetője és a Csíkszerda kórus a tőlük megszokott profizmussal nyúlt a darabhoz, hogy saját képükre alakítsák azt, megtartva annak műfaji jellegzetességeit. A közösségi operát Göttinger Pál, az operarendezést újragondoló, Junior Prima díjas rendező állította színpadra. A Csíkszerdára jellemző formabontó előadásmód és a komolyzenét közkinccsé tévő előadásmód garantálja, hogy a közönség különleges élményekkel gazdagodik az este folyamán.
A legújabb Csíkszerda produkciót a november 18-ai bemutató után az alábbi időpontokban láthatja a közönség a Kelenföld Montázs Központban:
2016. november 25. 19:00
2016. november 26. 19:00
2016. november 27. 18:00
2016. december 2. 19:00
2016. december 3. 19:00
2016. december 4. 18:00
Jonathan Dove operáját David Lan librettójával először 1999-ben mutatták be a londoni Christ Church-ben. Érdekesség, hogy ezzel a darabbal nyitotta meg kapuit néhány évvel később a szintén londoni Young Vic színház, ahol a kórustételeket ehhez a hazai bemutatóhoz hasonlóan nem profik, hanem a helyi közösség amatőr tagjai adták elő, míg a szólista szerepeket profi énekesek szólaltatták meg. A közösségi opera műfaja, amatőr és profi énekesek közös munkájának lehetősége tette a darabot Göttinger Pál rendező és Tóth Árpád karnagy számára különösen vonzóvá.
A "Tóbiás és az angyal" bibliai történet, és mégsem az.
Csak a katolikus Szentírásban szerepel, a kanonizált protestáns változatból kihagyták többek közt mesés, sámánisztikus részletei miatt. Dove és Lan lényegében hű maradt az eredeti történethez, csak néhány elemén változtattak. Az opera, vagy méginkább zenedráma jelenetei egyetlen ívbe illeszkednek, nincsenek benne zárt számok, kiállások, a zenekar mindig azonnal átvezet a következő jelenetbe. Tóbit feleségével, Annával és fiúkkal, Tóbiással Ninivében él, ahol nap mint nap gyilkolják honfitársaikat, és a halottak eltemetése is tilos. Tóbit azonban a Tóra parancsa szerint cselekszik: saját kezűleg földeli el az áldozatokat. Egy nap, mikor fáradtan a szabad ég alatt alszik el, arra ébred, hogy a rápiszkító verebek miatt elvesztette szeme világát. A család kétségbeejtő helyzetében némi reményt nyújtana, ha Tóbiás visszakérné azt az óriási kölcsönt, amit egykor Tóbit rokonuknak, az Ekbatánában élő Raguelnek adott. A fiút útján egy titokzatos, új ismerős, Rafael kíséri el. A színpadon az indulás pillanataiban egy másik helyszín is megelevenedik: Ekbatánában Raguelék Sára lánya immár a hetedik nászéjszakáját hálja el, amiből minden alkalommal egyedül ébred fel. Újdonsült férjeit rendszeresen holtan találják, mert a Sárába szerelmes démon, Ashmodeus kegyetlenül meggyilkolja őket. Ehhez a gyönyörű, ám balszerencsés lányhoz indul el Tóbiás a darab kezdetén, akibe természetesen első látásra bele is szeret. Ahhoz azonban, hogy apja igazi megmentője és a szépséges Sára kezére is méltó férfi legyen, nem csupán a Ninive és Ekbatána közti utat kell megtennie az eleinte kissé kamaszos, szertelen Tóbiásnak.
Vajon valóban létezik-e Sára démona?
Miért buzdítja folyton Rafael fülelésre, hallgatásra Tóbiást?
Mi vagy ki az, ami, aki a szereplők életét átjárja, átrendezi?
Vigyázat!
A Csíkszerda kórus nem ígéri, hogy egyértelmű választ tud nyújtani akár a fenti, akár a darab nyomán felmerülő egyéb kérdésekre.
Jonathan Dove neve már ismerősen csenghet a hazai koncertlátogatók számára, hiszen a Halastó Kulturális Egyesület 2011-ben nagy sikerrel vitte színre a kortárs brit komponista meseoperáját, Az elvarázsolt disznót. Dove 1959 júliusában született Londonban, építész szülők gyermekeként, de zenei irányultsága hamar megmutatkozott: gyermekkorától játszott zongorán, orgonán és brácsán, később pedig zeneszerzés szakon végezte egyetemi tanulmányait Cambridge-ben. Ugyan zongorakísérőként bőven volt alkalma énekesekkel együtt dolgozni, az opera műfaja felé a híres Glyndebourne-i Operafesztivál terelte, ahová 1987-ben szerződött le. Első, áttörést hozó saját operáját is az ő megrendelésükre írta Flight címmel 1998-ban. Azóta több mint 20 operát vagy jellegében ahhoz fogható színpadi művet írt, és a szakma határtalan lelkesedéssel fogadja azt a közvetlen és tiszta hangvételt, aminek köszönhetően Dove új lendülettel képes meghódítani a közönséget az opera már-már elveszettnek hitt műfaja számára. Ebben nem kis szerepet játszik az a törekvése is, hogy meghonosítsa a „közösségi opera" műfaját. Ennek első darabja az 1999-es Tóbiás és az angyal, ami – azóta több társával, a Life is a Dream, a The Walk from the Garden és a The Monster in the Maze című, részben amatőrök által színpadra vitt előadással – megtöri azt az elitizmust, ami az opera műfaját övezi, valamint a profi zenészeket és szólistákat összekovácsolja a zene szeretete miatt szabadidejükben együtt éneklő amatőr kórusokkal és gyermekkarokkal.
A szabadúszó Göttinger Pál, a közösségi opera rendezője mögött fiatal kora ellenére már elég gazdag és sokrétű rendezői pálya áll. Több műfajban is otthonosan mozog, rendezett klasszikus, modern és kortárs darabokat, prózai műveket éppúgy, ahogyan operákat is. Dolgozott a Pesti Magyar Színházban, az Operaházban és a Szputnyik Hajózási Társaság produkciójában is. Rendhagyó módon nyúl a színdarabokhoz, s teszi ezt úgy, hogy az a mai néző számára is közérthető legyen. A színházkedvelő közönség leginkább az operabeavatókról ismerheti nevét, amely beszélgetős, operaelemző előadásmód Göttinger Pál saját ötletei alapján valósulnak meg. Emellett rendszeresen dolgozik együtt az improvizációs színház műfajában alkotó Momentán Társulattal, valamint évek óta az Ördögkatlan Fesztivál munkatársa is. A Prima Primissima alapítvány Junior Prima díjjal ismerte el munkáját. Néhány éve együtt dolgozott Halas Dóra és Tóth Árpád karnagyok együttesével, a Halastó kórussal a Cupido és a halál angol kisopera, majd később Az elvarázsolt disznó című – szintén Jonathan Dove zeneszerző által írt – meseopera színre vitele kapcsán. Göttinger Pál szemléletmódja hasonlatos a Csíkszerda kórus mondanivalójához: önként és dalolva hozzunk létre a valami egyedit, szórakoztatót és magával ragadót.
Jonathan Dove – David Lan: TÓBIÁS ÉS AZ ANGYAL
közösségi opera egy felvonásban
Kelenföld Montázs Központ
Budapest, XI., Vahot utca 14/b
www.facebook.com/events/314710082241545
Lantai József