A tanoda nem iskola
3 perc olvasásAz OKM a következő közleményt tartotta szükségesnek kibocsátani: Az október 3-án, a Magyar Nemzetben a tomori tanoda működéséről megjelent cikk súlyos szakmai hibákat tartalmaz. Ezzel rontja a tanoda-program hitelességét, amely egy pártfüggetlen, mindenki által támogatott, a hátrányos helyzetű és cigány gyerekek iskolai eredményességét növelő program.
Az OKM a következő közleményt tartotta szükségesnek kibocsátani: Az október 3-án, a Magyar Nemzetben a tomori tanoda működéséről megjelent cikk súlyos szakmai hibákat tartalmaz. Ezzel rontja a tanoda-program hitelességét, amely egy pártfüggetlen, mindenki által támogatott, a hátrányos helyzetű és cigány gyerekek iskolai eredményességét növelő program.
A tanoda nem iskola, az intézményben nem középiskolai oktatás folyik, oda nem lehet másik iskolából átjelentkezni. Nem igaz, hogy Derdák Tibor, volt SZDSZ-es országgyűlési képviselő a szóban forgó tanodának az igazgatója. A tomori tanoda és a Sajókazán működő, OM azonosítóval rendelkező, Dr. Ámbédkar Gimnázium és Szakképző Iskola nem ugyanazon intézmény, közöttük nincsen semmiféle szervezeti kapcsolat. A környéken egyetlen érettségit adó középiskola diákjai alkalmanként, a szabadidejük eltöltésére használják a tomori tanoda épületét.
A tanoda nem szeptemberben indult, hanem évek óta működik. A tanoda nem arra kapta a pénzt, hogy „megoldja a környéken élő hátrányos helyzetű – főként roma – fiatalok középiskolai oktatását, szakképzését". A tanoda-program célja az, hogy az oda járó gyermekek iskolai eredményességét iskolán kívüli fejlesztésekkel javítsa oly módon, hogy sikereiket a közoktatási intézményekben éljék meg, és mind nagyobb számban fejezzék be az általános iskolát, érettségit adó középiskolában tanuljanak tovább, lehetőleg olyan eredménnyel, hogy a felsőfokú oktatásba is bekapcsolódhassanak. A tanoda épületében így iskolaidőben nem találhatnak az érdeklődők diákokat.
Mivel a tanoda nem közoktatási intézmény, ezért nincs szüksége oktatási azonosítóra, az pedig nagyon súlyos szakmai tévedés, hogy a körzeti iskolából tanodába lehetne „átiratkozni". A tanoda feladata egészen más jellegű, mint az iskoláé, annyi hasonlóság van a két intézménytípus között, hogy mindkettő a készségek és képességek fejlesztésére törekszik.
A Rom-Som Alapítvány 2004-ben és 2005-ben is nyert a tanodai tevékenységre meghirdetett pályázatokon. A 2004-es projekt lezárult, a szakmai és pénzügyi ellenőrzés során nem merült fel probléma. A 2005-ös projekt még fut. Minden esetben, így itt is sor került folyamatkövető ellenőrzésre (2007. május 30.), amely a program előrehaladását hivatott vizsgálni. Ez mind szakmai, mind pedig pénzügyi ellenőrzést jelentett. Ezeken az ellenőrzéseken nem találtak szabálytalanságokat.