Új korszerű informatikai rendszer a Bethesda Gyermekkórházban: menekülés előre
8 perc olvasás2007. október 9-én a Cisco Magyarország és a T-Systems képviselői átadták a Bethesda Gyermekkórház számára azt a világszínvonalú kórházi informatikai rendszert, amelynek adományozásáról még ez év tavaszán határozott a két vállalat.
2007. október 9-én a Cisco Magyarország és a T-Systems képviselői átadták a Bethesda Gyermekkórház számára azt a világszínvonalú kórházi informatikai rendszert, amelynek adományozásáról még ez év tavaszán határozott a két vállalat.
A legmodernebb informatikai és kommunikációs megoldások bevezetése mellett a projekt megvalósításának egyik legfőbb eredménye a Fehér Könyv, amelyben egészségügyi szakértők bevonásával a kezdeti lépésektől egészen az átadásig részletesen dokumentálták a fejlesztés minden lépését. A számos minőségi és mennyiségi mutató konkrét számításokkal támasztja alá az új infokommunikációs rendszer gyors megtérülését, így a Fehér Könyv a benne felhalmozott know-how átadása révén nagy segítségére lehet más intézményeknek is hasonló rendszerek kiépítéséhez.
Rékasi Tibor, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója és Tankó Zoltán, a T-Systems vezetője ünnepélyes keretek között adták át a 130 millió forint értékű rendszer elkészültét jelképező jegyzőkönyvet dr. Velkey Györgynek, a Bethesda Gyermekkórház főigazgatójának, illetve a projekt részletes leírását tartalmazó Fehér Könyvet dr. Horváth Ágnes egészségügyi miniszternek.
Az elmúlt 7 hónapban a 135 aktív ággyal működő Bethesda Kórház két budapesti épületében bevezették a legmodernebb infokommunikációs eszközöket és szolgáltatásokat, többek között új vezetékes és vezeték nélküli hálózat, új számítógépek és nyomtatók kerültek az intézménybe, klinikai és kórházmenedzsment-szoftver, beteghívó és betegirányító rendszer, IP-telefónia és ehhez kapcsolódó dual-phone megoldás, rádiófrekvenciás helymeghatározó (RFID) rendszer, elektronikus aláírás, távoktatási megoldás és számos más újdonság készült el, amelyek mind a betegellátás színvonalának, a betegek komfortérzetének és a működés hatékonyságának növelését segítik. Az adomány keretében a T-Systems 3 évig biztosítja az eszközök üzemeltetését, háttértámogatását.
Az új rendszer komplett infokommunikációs eszközsorát a Cisco, zökkenőmentes bevezetését, üzemeltetését és a projektmenedzsmentet a T-Systems kompetenciája biztosította a projekt során.
„Az új infrastruktúra kedvező hatásait nap mint nap tapasztaljuk. Az orvosaink telekonzílium segítségével tarthatnak szakmai megbeszéléseket, a betegek vizsgálati eredményeihez és valós idejű adataihoz a kórház területén belül vezeték nélküli számítógéppel, a kórház területén kívül pedig biztonságos internetkapcsolaton keresztül férhetnek hozzá. A beteghívó és betegirányító rendszer révén csökkent a várakozási idő és gördülékenyebbé vált az orvosok munkája." – mondta dr. Velkey György, a Bethesda Kórház főigazgatója a rendszer újdonságait ismertetve. „A beruházás gazdasági szempontból is jelentős előrelépést jelent, hiszen például a korábbi párhuzamos (telefon és számítógépes) hálózatok helyett csupán egyetlen, az összes hang, adat és képi információ továbbítására alkalmas IP-hálózat üzemeltetésére van szükség, emellett az alkalmazottak ingyenesen telefonálhatnak házon belül vezetékes és egyes mobiltelefon-készülékeikkel, sőt, az RFID-rendszer a nagyértékű berendezések eltűnését is megakadályozza" – tette hozzá.
„Ez a fejlesztés több szempontból is örömmel tölt el. Egyrészt a megvalósuló beruházások kézzelfogható előfutárai annak a minőségi és egyre javuló egészségügyi rendszernek, amely a reform célja. Másrészt a kezdeményezés szép példája az üzleti szektor szereplői és az egészségügy, a civil szféra összefogásának. Mindenképpen fontosnak és üdvözlendőnek tartom a magyarországi vállalatok ehhez hasonló, a társadalmi felelősségvállalást megjelenítő kezdeményezését. Harmadrészt különösen nagy örömmel tölt el, hogy a fejlesztés helye éppen egy gyermekkórház, hiszen az egészségügyi tárca maga is kiemelten figyel a gyermekek minél magasabb színvonalú, minél gyorsabb, kényelmesebb és megbízhatóbb ellátására. Köszönetemet fejezem ki a támogatást felajánló két cégnek, és remélem, a példájukat sokan fogják még követni!" – mondta dr. Horváth Ágnes egészségügyi miniszter a Fehér Könyv átvételekor.
„Mára az egészségügyi döntéshozók is felismerték, hogy az informatikai hálózat fontos szerepet játszhat stratégiai céljaik elérésében. Az egészségügyi intézmények esetében az intelligens hálózat olyan digitális idegrendszerként működik, amely összeköti egymással a különböző kórházi alkalmazásokat, rendszereket és eszközöket, legyen szó vezeték nélküli berendezésekről, a specialisták közötti virtuális konferenciákról, vagy éppen a betegek és családtagjaik kapcsolattartását vagy a páciensek kikapcsolódását szolgáló alkalmazásokról. Ezek az informatikai megoldások nem csak a hatékonyság növeléséhez járulhatnak hozzá, hanem olyan újszerű bevételi forrást is teremthetnek az egészségügyi intézmények számára, amelyek korábban elképzelhetetlennek tűntek. Ilyen például a távdiagnosztika, amelynek keretében a világ bármely pontján működő partnerintézménnyel kötött szerződés alapján az onnan érkező leletekből – például nagyfelbontású röntgen, CT- vagy MR-képekből – a hazai orvosok állítják fel a diagnózist" – mondta Rékasi Tibor, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.
„A projekt célja olyan infokommunikációs rendszer kialakítása volt, amely a kórház számára jelentős minőségi javulást hoz a betegellátásban, az orvosi munka hatékonyságának a növelésében. A kórház dolgozói minden infokommunikációs támogatást megkapnak munkájuk során, az orvosok korszerű informatikai eszközök használata mellett idejük és energiájuk döntő részét a betegek gyógyítására fordíthatják. Mindemellett az elkészült rendszerrel olyan modell jött létre, amely a jövőben számos más magyarországi kórháznál referenciaként alkalmazható a magas minőségű hálózati infrastruktúrák kiépítésére és üzemeltetésére. Hosszabb távon hasonló rendszerek kiépítésével és több kórház bekapcsolásával olyan egységes és hatékony rendszer teremthető meg, amely a hazai egészségügy egészének színvonalát javíthatja" – mondta Tankó Zoltán, a T-Systems vezetője.
A projekt kapcsán létrehozott Fehér Könyv az új informatikai rendszerrel elért eredményeket tényszerűen, ezen belül a mérhető adatokat számszerűsítve tartalmazza, így rávilágít a fejlesztésekkel nyerhető előnyökre és az ilyen jellegű beruházások gyors megtérülési idejére. A Fehér Könyvből látható, hogy a járóbeteg-adminisztráció javulásával például évi 5,5 millió forintot, az integrált működésből adódó alacsonyabb üzemeltetési költségekkel évi 5,2 millió forintot takaríthat meg egy olyan „kicsinek" számító kórház is, mint amilyen a Bethesda. Az adatokból kiolvasható, hogy a kórház évi 712 munkaórát takaríthat meg az elektronikus röntgen-, ultrahang- és laborbeutalóknak köszönhetően, további évi 2000 adatrögzítési munkaórát szabadíthat fel a laborautomaták rendszerbe kapcsolásával, vagy hogy évi 1,7 millió Ft megtakarítást jelent a kazánház és a fűtési rendszer távoli felügyelete és vezérlése. Még néhány érdekes adat a Fehér Könyvből, a teljesség igénye nélkül:
– Az ellátási esetszámra vetített informatikai költség 197-ről 164 Ft-ra csökkent.
– Az eszközértékre vetített üzemeltetési költség 10-ről 0,3 Ft-ra csökkent.
– A beteglogisztikai funkciók száma 2-ről 10-re nőtt.
– Az egy évre eső rendszerleállás 120-ról 2 órára csökken.
– Az informatikai eszközök átlagéletkora 5,5 évről 1,5 évre csökkent.
– A vezeték nélküli berendezések aránya 0,7%-ról 22%-ra nőtt.
– Az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó telefonkészülékek aránya 2%-ról 30%-ra nőtt.
– A digitális aláírás aránya 1,6%-ról 9,6%-ra nőtt.
– Az internetet elérő munkahelyek száma 70-ről 177-re emelkedett.
Az összesen 130 millió forintos beruházást a Cisco Magyarország 65 millió forint értékű eszközzel és 5 millió forint értékű szolgáltatással, míg a Magyar Telekom T-Systems 20 millió Ft értékű eszközzel és 30 millió forint értékű szolgáltatással támogatta. A kórház 10 millió forint önerővel járul hozzá a fejlesztéshez, és emellett további évi 10 millió forintot fordít a rendszer üzemeltetésére.
A két vállalat közel egyéves folyamat során választotta ki a Bethesda Gyermekkórházat. A kiválasztás szempontjai között a jól definiálható projekt-méret, az átlátható kórházi működési folyamatok, a pozitív vezetői hozzáállás, a kórház részéről a projekt sikerre viteléhez szükséges szakértői háttér biztosítása valamint a saját hozzájárulás szerepeltek.