ETIKOPPAKA Mahátma Gandhi nyomában, avagy egy dél-indiai falu élete
13 perc olvasás"Gandhi a Globalizált Világban" címmel, 2008. december 1-3. között, a Közép-Európai Egyetemen, az Indiai Nagykövetség közreműködésével rendeznek konferenciát, kísérőrendezvényeként nyílt meg Fabian da Costa fotoművész kiállítása az Arany János utcai Centralis galériában.
"Gandhi a Globalizált Világban" címmel, 2008. december 1-3. között, a Közép-Európai Egyetemen, az Indiai Nagykövetség közreműködésével rendeznek konferenciát, kísérőrendezvényeként nyílt meg Fabian da Costa fotoművész kiállítása az Arany János utcai Centralis galériában.
A kiállítás képei, a megjelenített idézetekkel együtt bemutatják, hogyan valósulnak meg Gandhi eszméi egy kis dél-indiai faluban, s hogy a gandhiánus gondolkodás nem korlátozódik a passzív ellenállás elvére és gyakorlatára, leginkább a mindennapi életben válik valóra. A kiállítás üzenete; az önmérséklet, találékonyság, alkalmazkodás és közösségi együttműködés szellemében a világ más tájain, akár Magyarországon is meg lehet valósítani hasonló kezdeményezéseket.
A megnyitón Sumitra Gandhi Kulkarni asszony, Mahatma Gandhi unokája tartott beszédet, „Gandhi eszméinek jelentősége a mai világban" címmel. Mint elmondta:
…Gandhi filozófiájának legfontosabb vonása az, hogy a félelem-nélküliséget gyakorolta és hirdette, félelem-nélküliséget a nagyobb hatalommal, a fenyegető veszélyekkel vagy éppen a nemkívánatos következményekkel szemben. Hitt abban, hogy az ember azért folyamodik hazugsághoz és erőszakhoz, mert fél valamitől.
Az emberi természet sajátja az őszinteség és az erőszakmentesség. Az őszinteség és erőszaknélküliség gyakorlata nyilvánvalóan felsőbbrendű a csalás és erőszak gyakorlatához képest az emberi kapcsolatok kezelésében.
Mahatma Gandhi hangsúlyozta azt is, hogy egyforma tisztelet és méltóság illet meg minden emberi lényt, tekintet nélkül társadalmi és gazdasági helyzetére. A szegények és jogfosztottak felemelésére irányuló igyekezete mindazokat, akik munkatársai akartak lenni, arra indított, hogy konstruktiv munkába kezdjenek olyan eldugott, nehezen elérhető területeken, ahol szegények és jogfosztottak éltek. Ez biztosította, hogy ne szakadjanak el a valóságtól.
Gandhi híres mantrája: ha kétségeid támadnak, tedd fel magadnak a kérdést, hogy az, amit tenni készülsz, hasznára van-e a szegények legszegényebbjeinek. Ezt jól megértették az emberek az egész országban, nagyon sokféle ember, gazdagok és szegények, fiatalok és idősek csatlakoztak hozzá.
Gandhi nem kereste a vezetői szerepet. Filozófiájának és annak az átláthatóságnak, amellyel filozófiáját gyakorolta, számtalan követője akadt, akik betű szerint is és lélek szerint is a nyomaiban lépkedtek. „Az éIetem az üzenetem" – ezt a világon mindenütt, mindenki ugyanúgy értelmezte és ültette át a gyakorlatba.
Gandhi úgy tartotta, hogy nincs semmi új abban, amiről beszél: ,olyan öreg dolog ez, mint a hegyek", mondogatta. Ezért filozófiája, újrafogalmazva és a mai korra alkalmazva ugyanolyan fontos ma is, mint a múltban volt. A hegyek ott állnak ma is.
Fontos megértenünk, hogy ha van is gandhianus út, nem létezik gandhianus technika vagy technikák, amelyeket ,,a körülményektől függően" időről időre alkalmazhatnánk. Gandhi eszméi visszavezetnek bennünket az élet alapjaihoz és a gyakorlat tisztaságához.
A közhittel ellentétben, Gandhi nem ellenezte a modern gazdasági fejlődest, habár elfogult volt ,,a kicsi szép" eszméje iránt. Azt akarta, hogy a gazdasági fejlődés széles alapokon nyugodjék, és ne tegyen erőszakot az emberek méltóságán. Használta a vasutat, az autót, a telefont, az irógépet stb., de gyülölte azt a folyamatot, amelynek nyomán a gépek rabszolgává teszik az embereket. Az ,,embereknek emberi bánásmódot" elvében hitt.
A legtöbb válság, beleértve a jelenlegi gazdasági válságot is, annak következménye, hogy eltávolodtunk életünk alapjaitól. A jelenlegi válságot az robbantotta ki, hogy a pénzügyi intézmények a hazugságot gyakorolták.
A félelem vezetett a pénzkölcsönzők és kölcsönfelvevők közötti bizalmi válsághoz.
….a „hét főbűn" Gandhi felfogásában, amelyek szerinte ,,el fognak pusztítani bennünket":
gazdagság munka nélkül,
gyönyör lelkiismeret nélkül,
tudás jellem nélkül,
kereskedelem erkölcs nélkül,
tudomány emberség nélküI,
vallás áldozathozatal nélkül,
politika elvek nélkül.
Ebben rejlik a Gandhi-féle gondolat lényege, s ez a lista éppen olyan érvényes ma is, mint bármikor a múltban.
Nincs szükség különösebb elemzésre ahhoz, hogy levonjuk a következtetést: az összes válság körülöttünk, legyen az a világgazdasági válság, az afganisztáni krízis, India kormányzati válsága, vagy bármely más krízis, amellyel a világ szembesül, a fenti főbűnök egyikében vagy másikában gyökerezik, esetleg többen is egyszerre.
Félő, hogy nem létezik olyan büvös gandhianus technika, amelyet a válság után a status quo helyreállítására alkalmazhatnánk.
Nem szabad félnünk attól, hogy megfizessük a büntetést, és tovább haladjunk a jövő felé, Gandhi útját követve.
A megnyitón beszédet mondott maga az alkotó francia fotoművész, Fabian da Costa is.
Előadásának címe; Etikoppaka a fényképész szemével
Köszönetet mondott a kiállítás létrejöttében segítőknek, a Centrális Galériának, a CEU-nak, valamint az indiai közreműködőknek. Üdvözölte a megjelent budapesti indiai nagykövetet, Ranjit Rae-t és a CEU elnök-rektorát, Yehuda Elkanát.
Mint elmondta: "Amikor a múlt héten előszor látogattam az Önök városába, mindenekelőtt ellátogattam a Mai Manó Házban lévő fotográfiai múzeumba, ahol az egyik utolsó XIX. századi fényképészműhely berendezését őrzik, Párizsban pedig még Nadar műhelye sem maradt meg…
Ez a látogatás egyben tiszteletadás is volt a magyar fotóművészetnek, és a főként Franciaországban jól ismert magyar fotósoknak, Moholy-Nagy Lászlónak, Andre Kertésznek, Almásy Pálnak, Robert Capanak, Lucien Hervének, Elkán Lászlónak) és Brassainak (Halász Gyulának). Most hallottam, hogy a Mai Manó Házban nem is olyan rég Lucien Hervé kiállítás volt, amelyet özvegye rendezett. Lucien Hervé egyike volt a Rapho fotóügynökség alapítóinak, amelyhez én is tartozom, Brassairói pedig el kell mondanom, hogy alighanem őmiatta lettem fotós. Legkorábbi emlékeim erről a művészetről az ő éjszakai Párizsról készített fotói voltak.
Serdülőkoromban, tizennégy-tizenöt évesen, elkezdtem kis szobámat szüleim párizsi lakásában sötétkamrává alakítani, várva az előhívó-fürdőben a képek varázslatos megjelenését… Emlékszem rá, hogy kis fotóállványommal és Kodak Retinette kamerámmal éjszaka próbáltam képeket készíteni Brassai modorában a lakásunk környéki utcákon, néha az esőben, az utcai lámpák fényénél.
Brassai Éjszakai Párizs képei abban az időben közismertek voltak, és fotoi nagyon lenyűgöztek. Nem tudtam, hogy az expozíciós időt úgy kalkulálta, hogy éppen egy cigaretta, általaban egy francia Gitane Boyard elszívásáig tartson. Ha tudtam volna, ebben is követtem volna. Ma már a digitális kamerák feleslegessé tették a dohányt, ami nem csekély hozzájárulás a fotósok egészségének javulásához.
Brassai képei talán az első találkozást jelentették a művészi fotóval, és ma sem tudok ellenállni az indíttatásnak, hogy mint Brassai, régi falak és utcák feliratait fényképezzem, még ha ezeket a képeket nem is fogom soha felhasználni. Talán mindabban, amit Brassaitól tanultam, a legfontosabb a fény iránti érzékenység és a hangulat, amelyet a fotó felidézhet.
Brassaival való találkozásom óta kutatom, hogyan változtatja át a világot a kép. Ezt keresem és próbálom élni a mai napig. Múlt héten Budapesten sok éjszakai képet készítettem a hóborította zsinagógáról…
Nem elég, hogy a fotós nyitva tartsa a szemét, ha mint én, a humanista fotós hagyományt szeretné követni.
Ezért csatlakoztam a Rapho ügynökséghez is, ahol Robert Doisneau és Edouard Boubat dolgozott. Mindketten mesterei voltak annak, hogyan teremtsenek harmóniát a fotós és témája között. Mint mondogatták, a kép ajándék a kép témájától vagy modelljétől, s annak, aki a fényképezőgép mögött áll, ezt az ajándékot hálával kell fogadnia.
Élete végén megismerkedtem Boubatval. Csodálatos ember volt, és Doisneau lánya fogadott el engem a Rapho ügynökségnél…
Henri Cartier Bresson mondta: fényképezni annyi, mint egyszerre felismerni – egy pillanat tört része alatt – a fotó témájául szolgáló tényt és a vizuálisan érzékelt formák szigorú rendjét, amely a tény jelentését adja. Annyi ez, mint egyetlen tengelyen helyezni el fejünket, szemünket és szívünket.
Egyetlen tengelyen helyezni el fejünket, szemünket és szívünket… Szivünket, talán ez a legnehezebb, de nem Etikoppaka-ban!
Valahogy Gandhi országában nem olyan nehéz elérni a léleknek ezt az áttetszőségét, amely által különösen és varázslatosan, egészen hihetetlenül, a fénykepezőgép többé-kevésbé megszűnik elválasztani a fotóst és témáját.
Amikor átnéztük etikoppakai képeimet ehhez a kiállításhoz, feleségem és én megdöbbentünk a falusiak arcán tükröződő kedvességen, a zavart gyöngédségen, amellyel az idegent nézik, aki hirtelen megjelenik az utcáikon, amelyeket soha korábban nem látogattak túristák és idegenek, szahibok, amint ott mondjak.
Megdöbbentett munkám iránti együttműködő megértésük, az a természetesség amellyel a lencse elé álltak, nem kívánva semmit cserébe, csak egy mosolyt, vagy egy rövid választ ismétlődő kérdéseikre: mi a jó neve, uram?
Amikor Uday Balakrishnan javasolta, hogy látogassuk meg Etikoppakat, ami által lényegi tapasztalatokkal fogunk gazdagodni Indiáról, nagyon örültem, de kicsit féltem is a csalódástól.
Az a négy-öt nap, amelyet ott töltöttünk, felfedte előttem Indiát, és bizonyos értelemben azt is mondhatom, hogy India felfedett engem önmagam előtt. Nem ez a megfelelő pillanat, hogy hosszabban beszéljek indiai tapasztalataimnak erről az oldaláról, de azert javaslom Önöknek, hogy ha ellátogatnak Indiába, menjenek el ezekbe a kis falvakba, ahol megérezhetik Gandhi országának lényegét.
Úgy éreztem, hogy a falu egy élőlény, saját vérkeringéssel és szervekkel. Éreztem és láttam, hogyan ébred a falu reggel 5 és 6 óra között, amint az újonnan született nap beleolvad egy egyedülállóan új élettapasztalatba.
Ez talán túl romantikusan hangzik, de így éreztem a falut, és remélem, hogy ebből valamit az itt bemutatott fotók és videok is éreztetnek. Olyan volt ez, mint egy utazás az időn kívülre, ahol az ember találkozik egy ezeréves hagyomány életének folytonosságával, amely mégis mélyen a mában gyökerezik és a jövőbe néz…
Amint pár nappal ezelőtt e sorokat írtam a Centrális Galéria Kávéházában, egyszerre éreztem magam Indiában, Magyarországon és Franciaországban, vagyis planétánkon, amely ugyanazokkal az életbevágó problémákkal küzd, ahol ugyanaz az eső hull mindenhol, ahol ugyanahhoz a világmeretű faluhoz tartozunk.
Nagy szerencsének tartom, hogy a mai időkben könnyebben átérezhetjük, mint valaha, hogy ugyanahhoz az emberi fajhoz tartozunk, amely különféle kulturális környezetekben küzd az életért és a fennmaradásért.
Ragadjuk meg az alkalmat, és használjuk fel a modern technikát, hogy jobban megértsük egymást a faji, kulturális és vallási határokon keresztül.
A föld eleget terem mindenki szükségleteinek kielégítésére, de nem terem eleget senki mohóságának kielégítésére, mondta Gandhi.
Gandhi azt kívánta, hogy India ötszázezer, önmagát kormányzó és önellátó falu országa legyen, amely lehetővé teszi az alapoktól történő, helyi szükségleteken alapuló fejlődést, amelyben mindenki részt vehet. Úgy éreztem, Etikoppaka egyike ennek az ötszázezer falunak.
Etikoppaka egy hagyományos, festői, kb. 12 ezer lakosú falu a délkelet-indiai Andhra Prades államban, Visakhapatnam közelében, ilyen falvakat fényképezett Indiában hatvan évvel ezelőtt a nagy francia fotóművész, Henri Caertier-Bresson is.
Mahátma Gandhi 1930-ban ellátogatott ide barátja és a függetlenségi küzdelemben harcostársa, C.V. Naraszimhá Rádzsu meghívására. Naraszimhá Rádzsu és ősei voltak Etikoppaka hűbérurai. Naraszimhá Rádzsu megértette és elfogadta a Mahátma (a Nagy Lélek) eszméit a „letéteményesség" elvéről.
Ennek lényege; a gazdagok vagyonukat letéteményként kapták, hogy azt a köz javára és a szegények felemelésére fordítsák. Ennek szellemében alapította meg Rádzsu India első cukornád szövetkezetét, elindítva ezzel egy egész Indiára kiterjedő mozgalmat, melynek nyomán India lett a világ legnagyobb cukortermelő országa.1989-ben a Rádzsu család egy másik leszármazottja, C. V. Rádzsu újabb szövetkezetet alapított, Padmávathi Társaság néven, a célból, hogy felélesszen egy kézműves mesterséget, amelyről Etikoppaka régebben híres volt. Szövetkezete esztergált fatárgyakat készít, amelyeket természetes lakkban feloldott növényi festékekkel festenek meg. Rádzsu kettős célt követett; megőrizni a hagyományos falusi kézművességet, és egyben tisztes megélhetést biztosítani a falu lakóinak, s ezáltal megállítani elvándorlásukat a közeli Visakhapatnam nagyvárosának nyomor-negyedeibe. A szövetkezet kizárólag környezetbarát termékeket készít, láthatóan szépséget és mesterségbeli tudást sugárzó környezetben.
A faluban működik még egy tejszövetkezet is, az egész Indiára kiterjedő tejszövetkezeti mozgalom részeként, amelyet Dr Kurien Vargíz alapított. Kurien Vargíz, aki szintén Gandhi eszméin nőtt fel, különös elkötelezettséget érzett az indiai vidék és főként az ott élő szegények iránt. A hatvanas években, Gudzsárat államban indította el India tejszövetkezeti mozgalmát, amely a korábban élelmiszer-segélyre szoruló országot a világ legnagyobb tejtermelő országává tette. Gudzsárat mellett Andhra Pradesh a tejszövetkezeti mozgalom és a marhatenyésztés központja.
A kiállításon láthatjuk a falu hagyományos és modern valóságát, a maga történeti és társadalmi környezetében, s azt, hogyan valósulnak itt meg a Mahatmának a letéteményességről, a falusi háziiparról, az önerőre támaszkodásról és a szegények felemeléséről vallott eszméi, valamint Fritz Schumacher eszméi a köztes technológiáról.
Etikoppaka olyan gazdasági dinamizmussal rendelkezik, amely példaként szolgálhat abban a Közép-Kelet Európában is, ahol a falufejlesztés a legelhanyagoltabb területek egyike.
Fabian da Costa fotói és a kiállítás egésze álló- és mozgóképekben jeleníti meg Etikoppaka mezőgazdaságát, falusi és kézműves iparát, különös hangsúlyt fektetve a szövetkezetekre. Bemutatja a falu mindennapi életét is, beleértve az iskolákat, a postahivatalt, a templomokat és a falusi vallásosság formáit (a falu különösen tiszteli Hanumánt, a majomistent). Bemutatja azokat a helyeket is, amelyeket itt jártakor a Mahátma "megérintett". A kiállítás tárlóban helyet kapnak a faluban gyártott lakktárgyak is.
A kiállítást Udáj Balakrisnán, Fabian da Costa és Perczel István rendezte,
kísérő fénykép- és filmanyag: Fabian da Costa.
http://www.youtube.com/watch?v=SEI05V1viMY
Harmat Lajos