RICOH magyarországi jelenlét – eredmények, tervek 2008-ra
2008.január 31-én a Ricoh Hungary Kft. vezetése kapcsolatépítő beszélgetésre hívta a szaksajtó munkatársait. Halász Gábor, a Ricoh Hungary ügvezető igazgatója és Tóth István üzletfejlesztési vezető beszámolt a piaci trendekről, az elmúlt időszak eredményeiről, a következő években várható új Ricoh termékekről és szolgáltatásokról.
2008.január 31-én a Ricoh Hungary Kft. vezetése kapcsolatépítő beszélgetésre hívta a szaksajtó munkatársait. Halász Gábor, a Ricoh Hungary ügvezető igazgatója és Tóth István üzletfejlesztési vezető beszámolt a piaci trendekről, az elmúlt időszak eredményeiről, a következő években várható új Ricoh termékekről és szolgáltatásokról.
Az 1936-ban, Tokióban alapított cég 150 országban 2 ezer munkatársat foglalkoztat. Legutolsó üzleti évében nyeresége 17 millió dollár volt. A képfeldolgozó eszközök (faxok, multifunkciós berendezések, szkennerek, digitális másolók, nyomtatók),valamint optikai és egyéb termékek (digitális fényképezőgépek, hőpapírok, félvezető-chipek, órák, szoftverek), gél-technológia, gyártástechnológia, környezetvédelmi megoldások, növényi-alapú műanyag fejlesztője és gyártója a Fortune Magazine-nak a 2000 élenjáró céget tartalmazó globális besorolásában a 448.helyre tudta pozícionálni magát, versenytársai közül a HP az 55., a Canon a 159., a Xerox a 392. (Magyar cégek közül a MOL és az OTP szerepel ezen a listán.) A magyar leányvállalat az első csoportba tartozó termékekkel foglalkozik.
A cégcsoport éves árbevételének 10%-át (300 millárd Ft-ot) fordítja K+F-re, ehhez 11 fejlesztőközpontot működtet
3.500 tudós, kutató és mérnök munkatárssal. Magyarországon a közelmúltban történt megállapodás a SZTAKI-val a fejlesztésbe való bekapcsolódásra.
A gyártás 19 gyárban zajlik világszerte (Kína, Korea, Japán, USA, Mexikó) összeszerelés folyik Franciaországban és Angliában.
A cég fejlődése során számos felvásárlást eszközölt, ide sorolható a nashuatec, a Gestetner, a Lanier, a Savin,
a Hitachi nyomtató üzemága, az Infotec, valamint az IBM nyomtató-üzemágának megvétele, utóbbi üzlet 3 év alatt, folyamatosan perfektuálódik. Az egyes termékek eredeti márkanevét eddig megőrizték, később, fokozatos átmenet után, mindegyik Ricoh név alatt fog szerepelni.
A piaci részesedést illetően, a Ricoh az európai piacon 8. éve őrzi első helyét, mögötte a második helyet a Canon foglalja el, Japánban és az Egyesült Államokban az első, Ázsiában pedig a szereplés további javítását tervezik.
Környezetvédelmi területen a Ricoh élenjárónak számít, minden egyes gyártója és kereskedelmi egysége ISO 14001 szerint működik. Az EU RoHS szerint, termékeinél mérgező gázoktól mentes, áramtakarékos kivitelre törekszik, (70%-al alacsonyabb fogyasztásúak, mint a versenytársak megfelelő termékei), figyel az alacsony zajszintű működésre.
A cég magyarországi szereplése 1990-ben kezdődött, disztribútorral, 1995-ben leányvállalattal folytatódott.
A hazai cég az európai központ alá tartozik, ennek székhelyét egy központosító művelettel összefüggésben, most helyezik át Hollandiából Angliába. Hazánkban a forgalmazást 50 cégből álló, stabil márkakereskedelmi hálózat intézi, 2007-es adat szerinti forgalmuk 3 milliárd Ft volt, melyhez hasonló eredményt várnak idén is.
A cég hazai minőség-tanúsítványi eredményei:
ISO 9001/2001 (minőségbiztosítás),
ISO 14001 (információ-biztonság),
„Kiválósági elismerés".
Környezetvédelmi, „Zöld Tölgy" elismerést kapott 2003-ban fekete-fehér multifunkciós termékeire, 2007-ben a színes kivitelűekre. A Ricoh csatlakozott a vállaláshoz, mely szerint a széndioxid kibocsátást 2010-ig 12%-al csökkenti.A Ricoh hazai referenciái közé olyan vállalatok tartoznak, mint az Audi, Malév, T-Kom, Metro, Budapest Bank, stb.
A piaci trendekről :
Az analóg-digitális váltás lezajlott, az irodatechnikai üzlet egyre inkább integrálódik az informatikai piacba, de a ráfordított költségek egyre csökkennek, az átlagos nyomtatási díj csökkenésével. Ez két évvel ezelőtt színes nyomtatásnál kb. 25-30 Ft volt, idén 20 Ft körüli, jövőre 12-15 Ft/lap körüli érték várható. Fekete-fehér nyomtatásnál hasonlóan csökkennek az árak, van már a piacon 7,9 Ft/lap-os ajánlat is…
A színes nyomatok elterjedése fokozódik, Nyugat-Európában az eladott berendezések 30%-a, a nyomatok mintegy 10%-a színes. Magyarországi számok: 10-12% – 3% (2-3 évnyi a késés.)
A középkategóriás termékekre egyre jobban csökken a kereslet, a Ricoh is a felsőkategóriára és az alapkategóriára fog összpontosítani. („Egy-gombos" és dokumentum-kezelő központ megoldások maradnak a piacon.)
Tehát; a Ricoh új low-end és high-end termékeket hoz ki, fejleszti a zselés technológiát és további új megoldásokat is tervez.
A távdiagnosztika további térhódítása várható, ezt a funkciót a Ricoh gépekbe mintegy másfél éve már beépítik.
A diagnosztikai eredmények egy független, Japánban elhelyezett szerverre futnak be, várhatóan 2-3 év múlva a gépek 50%-a így fog működni, amely a számlázást is megkönnyíti. Ugyanez vonatkozik a szervizre is.
A testre szabhatóság témakörével még csak egy-két cég foglalkozik, a Ricoh egy év múlva kijön megoldásával.
Az irodai szolgáltatások témakörében erősen terjed a tartós bérlet, Nyugat-Európában az értékesített berendezésekre vonatkozóan, ennek értéke 90%, Magyarországon 40%.
Üzemeltetési szerződéseknél felfutóban van az „all-inclusive", PpP (pay-per-page) , ahol a bérlet és az üzemeltetés költségét együtt számolják. A költség- és flottamenedzsment megoldás nagyobb cégeknél működtethető hatásosan, Nyugat-Európában terjed a Document Process Outsourcing is, ez hazánkban még ismeretlen.
Harmat Lajos