Brüsszel továbbra is bízik a Nabuccóban
4 perc olvasásAndris Piebalgs energiaügyi biztos Oroszország Kaszpi-tenger környéki "aknamunkája" ellenére bizakodó a Nabucco projekt sikerét illetõen. A Bizottság rövidesen egy speciális koordinátort fog kinevezni a projekt meggyorsítása érdekében.
Andris Piebalgs energiaügyi biztos Oroszország Kaszpi-tenger környéki "aknamunkája" ellenére bizakodó a Nabucco projekt sikerét illetõen. A Bizottság rövidesen egy speciális koordinátort fog kinevezni a projekt meggyorsítása érdekében.
Andris Piebalgs a június 5-i isztambuli energiakonferencia alkalmával az EUobservernek elmondta, hogy ?az európai koordinátor azt vizsgálja majd, hogy az Unió mit tehetne a folyamat felgyorsítása érdekében." ?Tudom, hogy nehézségeink vannak a forrásokat illetõen, és nem az Unió, hanem a vállalatok tárgyalják a gázszerzõdéseket, de amennyiben tõkebefektetésre van szükség, az Európai Befektetési Bank, vagy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank tökéletesen megfelel ennek a feladatnak" – tette hozzá Piebalgs.
A Nabucco projekt jelenleg holtponton van, mivel ?nincs gáz a vezetékbe" – mondta a biztos, de szerinte mind Törökország, mind az Unió elkötelezett aziránt, hogy a 3300 km hosszú csõvezeték építését 2008 elején elkezdjék. A Nabucco megépítése – amely alternatívája lenne az orosz hálózatnak – eredetileg iráni gázt szállított volna Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül az ausztriai baumgarteni gáztárolóba, amely kapcsolódik az európai hálózathoz. Az osztrák fõvállalkozó, az ÖMV vállalat alá is írt egy memorandumot Iránnal, de a megállapodás holtpontra jutott az iráni urándúsítás politikai következményei miatt.
Az Unió alternatívaként a tagjelölt Törökországgal együtt a Kaszpi régióban keres gázt, jelenleg az egyik megoldás az azerbajdzsáni Shah Deniz gázmezõhöz vezetõ csõvezeték. ?Shah Deniz az egyetlen garancia jelen pillanatban" – mondta Piebalgs, hozzátéve, hogy ?a török energiaügyi miniszter közelgõ látogatása Türkmenisztánba és Kazahsztánba nagyon fontos esemény lesz".
A Nabucco-projektre a május 11-i orosz, türkmén, kazah és üzbég megállapodás vetett árnyékot, ami felvetette a kérdést, vajon Moszkva nem blokkolta-e már a hozzáférést azokhoz a gázmezõkhöz is, amelyekre az európaiak szemet vetettek. Piebalgs jelezte, hogy Moszkva lépése tökéletesen megerõsíti azt a vélekedést, hogy érdekében áll további csõvezeték-kapacitást vásárolni. A biztos hozzátette, hogy amíg a térség országai továbbra is nyitottak egyéb befektetések irányába is, nem lát aggodalomra okot.
Ezen kívül egy második megállapodás az orosz Gazprom és az ÖMV között a baumgarteni tárolási kapacitás kérdésében – itt érne véget a Nabucco -, mintha megkérdõjelezné Ausztria elkötelezettségét is az európai terv iránt. Wolfgang Ruttenstorfer, az ÖMV igazgatója ugyanakkor a Nabucco támogatásáról biztosította a résztvevõket az isztambuli konferencián. ?Nincs kapcsolat a két projekt között, az orosz féllel is megértettük, hogy a Nabucco biztos kötelezettségvállalás. Ugyanakkor Oroszország marad Kelet- és Közép-Európa fõ ellátója, ezért fontos ápolni a Gazprommal a jó kapcsolatokat" – mondta Ruttenstorfer az EUobservernek. Néhány török szakértõ pesszimistább nézeteket vall az orosz taktika kapcsán. ?Az orosz nyomás miatt a Nabucco majdnem holtpontra jutott, ezért nagyobb figyelmet kell erre a kérdésre fordítani." – mondta Arzuhan Dogan Yalcindag, a Török Ipari és Üzleti Szervezet elnöke.
Az Euobserver cikkében emlékeztet rá, hogy a Gazprom tervei között szerepel a Nabucco alternatívájának megépítése Kékáramlat 2 projekt néven, amelyik Törökországot szelné át Dél-Európa felé. A csõvezeték a Kékáramlat már meglévõ útvonalán vezetne Törökországig, majd onnan Nyugat-Európa felé fordulna. Ezen a vezetéken keresztül a Gazprom Olaszországba, Görögországba és valószínûleg Magyarországra, illetve Bulgáriába szállíthatna gázt.
BRUXINFO