Eto-kommunikáció – egy új tudományág születik
2011. május végén mutatta a BME, az ELTE és a MTA SZTAKI kutatóiból alakult csoport a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara Távközlési és Médiainformatikai Tanszékén azt a tudományos-kutatói kezdeményezést, melynek célja; új tudományos diszciplína, új tudományág létrehozása.
2011. május végén mutatta a BME, az ELTE és a MTA SZTAKI kutatóiból alakult csoport a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara Távközlési és Médiainformatikai Tanszékén azt a tudományos-kutatói kezdeményezést, melynek célja; új tudományos diszciplína, új tudományág létrehozása.
Az eto-informatika, vagy más néven eto-kommunikáció az ember és az informatikai rendszerek kölcsönös együttműködésének új, nemzetközileg is frissnek számító alapjait építi.
A kutatók elképzeléseinek megvalósulása során természetesebbé és egyszerűbbé válik az informatikai rendszerek használata, az okos-telefonoktól egészen az egészségügyi távdiagnosztikai rendszerekig.
A projekt során, matematikai-informatikai és etológiai alapokból kiindulva, új kutatási irányvonalat határoztak meg, melynek révén eddig ismeretlen kommunikációs módszerek, rendszerek kerültek az informatikai eszközöket fejlesztők kezébe. A fejlesztés döntő eleme: biztosítani az infokommunikációs használati eszközök és rendszerek emberhez való „kötődését”, egyénre szabásának lehetőségét, eddig ismeretlen megközelítésben, egyfajta „informatikai társat” képezni az okos eszközökből. A megközelítésben nem a pszichológiai összetevő, hanem az etológiai a lényeg.
Az új fogalmak:
EtoPhone: kutatási eszköz az etológiai (viselkedés-alapú) kommunikációhoz
Az etológiai alapú kommunikáció (röviden etokom), egy új tudományterület, ahol azt tanulmányozzák, hogy egyes élőlények milyen viselkedési mintákat használnak érzelmeik kifejezésére és információk átadására. Ezeket a viselkedési mintákat próbálják a kutatók számítógéppel felismerni és reprodukálni. Az eredményeket személyes informatikai eszközökben fogják alkalmazni, hogy az ember és a számítógép jobban megértse egymást.
Az elmúlt évek kutatásai alapján, melyben több hazai egyetem (BME, ELTE) és kutató intézet (MTA SZTAKI) vett részt, megszületett az a mobiltelefonon futó szoftver, mellyel a kapott eredményeket a kutatók tesztelhetik.
Az EtoPhone nyomon követi a telefon működését, akár több tucat eseményre is figyel egyszerre. A figyelt események egészen hétköznapiak, mint pl. telefonhívások, zenehallgatás, a telefon leejtése vagy zsebre tétele. A bekövetkezett események alapján egy Eto-Motor nevű szoftver-rész számítással összegzi az eredményekt, s meghatároz egy olyan érzelmi állapot-mutatót, ami az öröm, a harag és más érzelmek erősségét együttesen adja meg. A telefon ezen érzelmi állapot alapján, válaszként egy adott, számunkra értelmezhető viselkedést jelenít meg, képeket és színek mutat fel, hangokat és videókat játszik le válaszul, stb.
A jövő feladatai közé tartozik, hogy etológusok, mérnökök és más szakemberek megfelelő képeket és hangokat rendeljenek az egyes érzelmi állapotokhoz. Az így létrejött viselkedési konfigurációk helyességét kontroll csoportokon kell ellenőrizni. A legjobb „viselkedések” aztán meg is oszthatók másokkal az Interneten.
Az a cél, hogy személyes informatikai eszközeinket és a rajtuk futó programokat olyan módon tudjuk megérteni, értelmezni, mint ahogyan erre a minket körülvevő élőlények, elsősorban a kutyák esetében képesek vagyunk. (Az állat jelzéseit értelmezni tudjuk; farokcsóválás, fülhegyezés, stb.) Ilyen módon, nem veszünk el az eszközök értelmezésének adat-rengetegében, nem a használati kézikönyveket kell majd tanulmányoznunk, hanem az eszköz „érzelmi kifejezését” értelmeznünk. Ezáltal az ember idegenkedése is csökkenhet saját használatú gépeitől. Kicsit úgy tekinthet rájuk, minta háziállataira.
Elhangzott, az emberhez legközelebb álló kutya viselkedésének „mintázatával” olyan „informatikai bőrt” hozhatunk létre, olyan holisztikus képet kapunk, melyet eszközeinkre húzva érzelmi információ-cserére válnak alkalmassá.
Az alkalmazás jelenlegi stádiumában mindenki számára ingyenesen elérhető a http://etophone.sztaki.hu oldalról, ill. az Apple App Store-ból.
Az Etocom projekt néhány eredménye VirCa (Virtual Collaboration Arena) 3D virtuális valóság környezetben:
-Idegen helyzetteszt szimuláció:
A projekt egyik eredménye, a kutya viselkedését leíró Fuzzy automata működése látható a 3D virtuális valóságban. A képernyőn egy szoba látható, ahol egy kutya, a gazdája, egy idegen és a kutya játéka jelennek meg. A szereplők a kezelő utasításainak megfelelően mozognak és ezek a változások kihatnak a kutya viselkedésére, amely élethű módon jelenik meg a virtuális térben.
-Párbeszéd informatikai rendszerekkel:
A virtuális térben megjelenő nőalakkal folytatott beszélgetésnek lehet tanúja a szemlélő. A projektben kifejlesztett beszédtechnológiai alkotórészek (automatikus beszédfelismerés, beszéd generátor, érzelemfüggő szinonima szótár, stb.) alkalmazásai futnak ebben az összeállításban.
-Robotrendszer állapotát tükröző emocionális megjelenítő:
Az ETO motorok egyik lehetséges alkalmazási területe az informatikai eszközök, berendezések összetett belső állapotainak kifejezése.
Ezt a lehetőséget szemléIteti az ipari robottal végzett példafeladat. A kezelői utasítások sorozata kvázi érzelmi reakciókat vált ki a rendszerből, amelyet egy kialakított emocionális megjelenítőn kísérhetünk figyelemmel.
EtoCom néven futó kutatási TAMOP-projektet Baranyi Péter, a MTA doktora vezette. Az EtoPhone fejlesztését Kifor Tamás irányította, Gianifranco Pedone, Hajnal Ákos, Ruotsalainen Werner, D. Tóth Balázs, GottdankTibor, Korondi Péter, Varga László Zsolt és Szántó György részvételével. A hangalapú viselkedési minták fejlesztését Németh Géza (BME TMIT) vezette.
http://www.hrportal.hu/index.phtml?page=article&id=64396
http://cis.coginfo.sztaki.hu/etocom/people.html
Harmat Lajos