Visa: a jövő üzenete avagy az @-kiskereskedelemé a jövö
5 perc olvasásEgyes feltételezésekkel ellentétben, melyek az online értékesítés várható dominanciáját vetítik előre a hagyományos üzleti értékesítéssel szemben, a Visa Europe legújabb tanulmánya rámutat arra, hogy a kétféle eladási csatorna a jövőben egymást kiegészítve létezik majd.
Egyes feltételezésekkel ellentétben, melyek az online értékesítés várható dominanciáját vetítik előre a hagyományos üzleti értékesítéssel szemben, a Visa Europe legújabb tanulmánya rámutat arra, hogy a kétféle eladási csatorna a jövőben egymást kiegészítve létezik majd.
2012-2015-re az internetes értékesítés várhatóan közel 20 százalékát teszik majd ki a forgalomnak, a honlapok pedig sokkal inkább tranzakciós, mint információs szerepet töltenek be, amely egyben azt is jelenti, hogy a technológia alkalmazása gyakoribbá válik a kereskedők körében. Ennek eredményeképpen egyre gyakoribb lesz az automatizált termékazonosítás és a raktárkészlet valós idejű nyomon követése a rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) által, valamint a célzott promóciók pedig közvetlenül érik el a fogyasztókat vásárlás közben. Emellett valószínűleg az üzletekben a PC/web-alapú eszközök segítségével hozzáférhetőek lesznek a termékhez fűződő vásárlói vélemények is.
„A Jövő Üzlete 2012-2015" elnevezésű tanulmány szerint, amelyet a Visa Europe megbízásából készített a Nottingham-i Kereskedelmi Kutatóközpont, hét év múlva kérdésessé válik az utcai üzletek sorsa, ugyanis a kereskedők több mint egynegyede (28.7%) szerint csökkeni fog az üzletek száma. Valószínűsíthető, hogy változni fognak az üzlettípusok is, mivel a kereskedők 70 százaléka úgy gondolja, hogy újfajta megoldásokat és több információs szolgáltatást vezetnek be addigra.
A vásárlók rendelhetnek a weboldalon vagy vásárolhatnak az üzletekben, míg a kisebb üzletek inkább a szolgáltatásokra és a tájékoztatásra koncentrálnak majd a nagy készletek felhalmozása helyett. Az automatizált azonosítás egyre elterjedtebb lesz, mivel várhatóan a kiskereskedők több mint 22 százaléka fogja bevezetni azt valamilyen formában. A rádiófrekvenciás azonosító címkéket várhatóan a kereskedők 34 százaléka vezeti majd be a könnyebb készletgazdálkodás, valamint a vásárlóknak szóló vásárlási akciók miatt. A kiskereskedők 50 százaléka – várakozásuk szerint -, a technológiát a demográfiai, valamint a hűségkártya adatok alapján célzott email és sms promóciók lebonyolítására használja majd.
Dr. Steve Perry, a Visa Europe ügyvezető alelnöke a következőt mondta: „Mindenki számára világos, hogy az új technológiáknak mekkora szerepe lesz a jövő kiskereskedelmi terének alakításában. A tanulmányból kiderül, hogy bár a változások viszonylag rövid idő alatt zajlanak le és a Jövő Üzletét a digitális korszak technológiái alakítják majd, a közös cél ugyanaz: minél nagyobb kényelmet teremteni a vásárló számára, amely cserébe fokozottabb megkülönböztetést és üzleti sikert eredményez a kiskereskedő számára."
Az Európa hét országára kiterjedő tanulmány további fő tanulságai:
– A kereskedők csaknem 60%-a véli úgy, hogy a kiskereskedelmi honlapok fő célja a tranzakció lesz, és a weboldalaknak csak az egyötöde fog információs szerepet betölteni.
– A kiskereskedőknek körülbelül 60 százaléka véli úgy, hogy honlapjuk és az üzletük hasonló lesz, míg 23 százaléka szerint a kettő egymástól teljesen eltérő lesz, jelentősen eltérő funkciókkal.
– Azok közül, akik szerint az üzletük és a weboldaluk nem lesz teljesen hasonló, több mint fele nyilatkozta azt, hogy különböző megoldásokat vezetnének be.
– A kereskedők két-harmada új megoldásokat vezetne be: például információs szolgálatok felállítása vagy helyi felvevő pontok létesítése a meglévők mellé. Erre leginkább a brit és a holland kereskedők mutatnak hajlandóságot.
– 2012-15-re a fogyasztók több mint 71 százaléka használja majd az internetet információszerzésre a vásárlást megelőzően.
– 2015-re a kiskereskedők várhatóan 48 százaléka biztosít valamilyen elektronikus készüléket a vásárlók számára önkiszolgáló automata vagy interaktív számítógép formájában. Ezt feltehetően leghamarabb a svéd (52,7%) és a német (52,6%) kiskereskedők valósítják meg.
– A kiskereskedők 48 százaléka szerint az elektronikus fizetés fontos, illetve nagyon fontos szerepet tölt be abban, hogy a vásárlás automatizálttá váljon (önkiszolgálás, automatizált fizetés). Legtöbben az Egyesült Királyságban (53%) és Hollandiában (50%) voltak ezen a véleményen.
A jövőben alkalmazott fejlett fizetési technológiák alkalmazásának tekintetében az európai kiskereskedők magas fokú hajlandóságot mutatnak – legfőképpen az Egyesült Királyságban – leginkább az érintés nélküli kártyák, a többfunkciós kártyák (melyek választhatóan lehetnek betéti-, hitel- és feltöltő kártyák), key fobok (biztonsági hardver eszköz beépített hitelezési funkcióval) és a mobil fizetési lehetőségek terén.
A Visa Europe megbízásából a Nottingham-i Kereskedelmi Kutató Központ (Centre for Retail Research) által készítette „A Jövő Üzlete 2012-2015" tanulmányt, amely 2008. február ás márciusában végzett felmérésen alapul, mely 300 nagy és közepes méretű kereskedésre terjedt ki Európa hét országában (Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Svédország és az Egyesült Királyság). A tanulmány fő vásárlással, fizetéssel, technológiával és társadalmi felelőséggel kapcsolatos témát vizsgál, melyek befolyással bírnak a kiskereskedelem várható fejlődésére Európában.
A Nottingham-i Kereskedelmi Kutató Központot (Centre for Retail Research, Nottingham) 1997-ben hozták létre azzal a céllal, hogy hiteles és független felméréseket végezzen a kiskereskedelmi szektorban az Egyesült Királyságban és Európában.