Az Accenture nyilvánosságra hozta legújabb kutatását, amelyből kiderül, hogy a nagyvállalatok jól teljesítő informatikai (IT) részlegei nagy lendülettel indultak újra a közelmúlt gazdasági válsága után. A sikeres IT részlegek minden erejüket arra koncentrálták, hogy minél nagyobb üzleti értéket teremtsenek az informatikából, maguk mögött hagyva kevésbé ügyes ellenfeleiket. (A teljes angol nyelvű tanulmány a cikk végén lévő linkről PDF-ben letölthető!)

 

Az Accenture nyilvánosságra hozta legújabb kutatását, amelyből kiderül, hogy a nagyvállalatok jól teljesítő informatikai (IT) részlegei nagy lendülettel indultak újra a közelmúlt gazdasági válsága után. A sikeres IT részlegek minden erejüket arra koncentrálták, hogy minél nagyobb üzleti értéket teremtsenek az informatikából, maguk mögött hagyva kevésbé ügyes ellenfeleiket. (A teljes angol nyelvű tanulmány a cikk végén lévő linkről PDF-ben letölthető!)

Az Accenture harmadik "Globálisan jól teljesítő IT" című tanulmánya azt vizsgálja, hogy az informatika hogyan tudja elősegíteni az üzleti teljesítmény magasabb szintjeit. Az Accenture osztályozása alapján azok a vállalatok számítanak jól teljesítőnek, akik kiváló eredményeket érnek el az IT végrehajtás, az IT agilitás valamint az IT innováció terén, és jól reagálnak a mai, IT funkcióval szemben támasztott állandó és néha ellentétes igényekre.

Míg számos vállalat stagnálási módba csúszott a válság során és csökkenteni kényszerült költségvetését, addig a jól teljesítő szervezetek az üzlet növekedési motorjának tekintették az IT-t, a gazdasági körülményeket pedig jó lehetőségnek tartották arra, hogy képességeiket továbbfejlesszék.

Bacsó Tibor az Accenture Magyarország ügyvezetője szerint a magyar nagyvállalatok IT részlegei a következőképp reagáltak a válság hatására:

  • Minden olyan beruházást halasztottak, amelyek nem bírtak alapvető fontossággal;
  • Külső partnerek helyett, megpróbálták belső erőforrásaikkal megvalósítani a különböző projekteket. Annak ellenére, hogy ez a megoldás több időt vett igénybe és esetenként nem zárult olyan eredményesen, mintha külső szakértői csapattal működtek volna együtt;
  • Jelentősen fölerősödtek az igények az un. „staff augmentation" üzletekre, amikor az adott ügyfél egy bizonyos kapacitást vásárol IT partnerétől, és ő maga menedzseli ezeket az erőforrásokat;

Ráadásul, mivel ezek a vállalatok csökkentett módban üzemeltek a válság alatt, a gazdaság beindulása után sem költöttek jelentősen többet, hiszen rájöttek, hogy visszavágott költségekkel is képesek működni. A helyzetet tovább rontotta a tavaly bevezett különadó, amely adott iparágakat súlytott. Emiatt az IT részlegek további halasztásokra, visszavágásokra kényszerültek.

„Az innovációra koncentráló beruházásokat azonban nem lehet büntetlenül halogatni. Szolgáltatásainkkal abban segítünk, hogyan lehet az IT részleget kevesebb költségből átalakítani úgy, hogy értékteremtő maradjon, és az üzlet integráns részét képezze." – tette hozzá Bacsó Tibor.

Az Accenture kutatásából továbbá kiderül, hogy a jól teljesítő IT szervezeteknél az informatikai vezetők (CIO) meghatározó alakítói az üzleti eredményeknek, miközben teljes mértékben a – jelenlegi és jövőbeni – üzleti igényekre összpontosítanak. Ezek a vezetők sikeresen építik le régebbi rendszereiket, és új technológiákat karolnak fel. Értenek ahhoz, hogy megteremtsék az egyensúlyt a költségek optimalizálása és a költségvetés, képzettség valamint az erőforrások meglétének biztosítása között, ami az üzleti növekedés táplálásához szükséges.

A jól teljesítők nemcsak néhány dolgot tesznek helyesen; ők minden téren kitűnnek a gyengébben teljesítő IT részlegek közül:

  • Ügyfélkapcsolataik terén 42 százalékkal többet, beszállítói kapcsolataik terén pedig 93 százalékkal többet alakítottak web-alapúvá;
  • 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel felismerik, hogy az IT-nek stratégiai szerepe van az ügyfélelégedettség növelésében;
  • Nyolcszor nagyobb a valószínűsége, hogy mérik az IT kezdeményezésekből eredő hasznot;
  • Évente 29 százalékkal költenek többet új alkalmazások fejlesztésére és implementálására, mint a meglévők karbantartására;
  • Kétszer olyan valószínű, hogy a munkatársak teljesítményét prioritásként kezelik azáltal, hogy megfelelően kezelik a kihívásokat, pl. a munkatársak öregedését vagy a kollaborálást, valamint fejlesztik a technikai és más képességeket (üzleti tudás, kapcsolatmenedzsment)

A jól teljesítők még jobbnak bizonyulnak

Az Accenture 2010-ben végzett kutatása kimutatta a jól teljesítők és a többi IT szervezet közötti különbséget. Ez a differencia jelentősen nőtt azóta, hogy az Accenture 2008-ban legutóbb vizsgálta a jól teljesítő IT szervezeteket. A jól teljesítők és társaik közötti eltérés ugyanis, az IT innováció vonatkozásában a 2008-as 31 százalékról 42 százalékra nőtt. A végrehajtási kiválóság terén a különbség hét százalékponttal 30 százalékról 37-re nőtt két év alatt.

A technológiai változás könyörtelenül folytatódik

„A technológiai változás könyörtelenül folytatódik. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nehéz és megfontolandó választás elé néznek, amikor az új technológiák felkarolásáról van szó. Ugyanis, ha túl gyorsan karolsz fel egy vesztest, értékes időt és pénzt pazarolsz, vagy egy régebbi technológiához maradsz kötve a következő évekre. Ha viszont túl későn karolsz fel egy győztest, piaci részesedést veszítesz a versenytársakkal és új belépőkkel szemben." – hangsúlyozza Bacsó Tibor.

A technológiai és piaci trendek átfogó elemzése alapján, az Accenture úgy gondolja, hogy nyolc egymással összefüggő trend (Accenture Technology Vision 2011 kutatás) konvergál és hoz létre egy új technológiai környezetet, amely újra fogja definiálni az IT-t.

8 trend, amely újradefiniálja az IT-t:

1) Az adatok szerepe felértékelődik az egyes platformokon
2) Az üzleti intelligencia alapú elemzések egyre nagyobb jelentőséget kapnak
3) A felhő alapú számítási rendszerek még több értéket képviselnek
4) Az architektúra terén a szerverközpontúság a szolgáltatás központúság felé fog elmozdulni
5) Az IT biztonság rohamos mértékben fejlődik
6) Az adatvédelem egyre inkább kockázat-központúvá válik
7) Az új közösségi platformok az üzleti intelligencia új forrásaivá válnak
8) Az IT-t egyre jobban a felhasználói tapasztalatok határozzák meg

A kutatásról

A "Globálisan jól teljesítő IT" kutatási program 2005 óta működik. A 2010-ben készült tanulmány CIO-kkal együttműködve több mint 226, a világ legnagyobbjai közé tartozó magán és állami szervezet részletes értékelése alapján készült a következő országok részvételével: Észak-Amerika, Latin-Amerika, Európa valamint az ázsiai-csendes-óceáni térség. Az Accenture rendszeresen végzi ezt a kutatást, hogy meghatározza a jól teljesítő IT szervezetek jellemzőit.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük