A közelmúltig tartó enyhe, tavaszias időben a tavalyinál jóval kevesebb kátyúval találkozhattak az autósok. Az elmúlt héten beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen robbanásszerűen megnőtt az úthibák száma. A tapasztalatok szerint még mindig nehéz érvényesíteni az adott útszakasz kezelőjénél a kártérítési igényeket. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.

 

A közelmúltig tartó enyhe, tavaszias időben a tavalyinál jóval kevesebb kátyúval találkozhattak az autósok. Az elmúlt héten beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen robbanásszerűen megnőtt az úthibák száma. A tapasztalatok szerint még mindig nehéz érvényesíteni az adott útszakasz kezelőjénél a kártérítési igényeket. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.

 

Kihez tudunk fordulni?

Magyarország különböző útszakaszait különböző szervezetek kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:

 

Útszakasz

Kezelő

Érdemes tudni

Lakott területen kívüli út

Magyar Közút Zrt.

www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap

Autópálya

Állami Autópálya-kezelő Zrt.

 

Lakott területen belüli útszakasz

Az illetékes önkormányzat

 

Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai

Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.

www.fkf.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.)

 

Hogyan igazoljuk a kárt?

A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:

1.      Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!

2.      Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.

3.      A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.

 

A visszautasítás további okai

A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:

1.      A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt

2.      Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát

3.      A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni

 

Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?

„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni."

 

A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény.

 

A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük