Az Európai Bizottság a 2008 július 24-én elfogadta annak a „feketelistának" a nyolcadik alkalommal frissített változatát, amely az Európai Unió országaiban biztonsági okokból repülési tilalom alá eső légitársaságokat tartalmazza. Az új lista a régi helyébe lép és már elérhető a Bizottság internetes honlapján[1].

Az Európai Bizottság a 2008 július 24-én elfogadta annak a „feketelistának" a nyolcadik alkalommal frissített változatát, amely az Európai Unió országaiban biztonsági okokból repülési tilalom alá eső légitársaságokat tartalmazza. Az új lista a régi helyébe lép és már elérhető a Bizottság internetes honlapján[1].

Antonio Tajani, a Bizottság közlekedésért felelős alelnöke így nyilatkozott: „Ez újabb jelentős előrelépés a Bizottság által a valamennyi utas érdekeit szolgáló polgári légi biztonság fokozására tett folyamatos erőfeszítésekben. A Bizottság továbbra is folytatja az együttműködést az egyes országokkal, azok polgári légiközlekedési hatóságaival és légitársaságaival, illetve támogatást nyújt számukra a repülésbiztonság nemzetközileg elismert szabványainak megfelelő végrehajtásához."

E frissítés keretében a Bizottság feloldotta a működési tilalom alól a Mahan Airlines iráni légi fuvarozót, tekintettel annak figyelemreméltó erőfeszítéseire és elért eredményeire, amelyekről a Bizottság Iránban végzett helyszíni ellenőrzés keretében győződött meg.

Tekintetbe véve a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) Gabonra vonatkozó ellenőrzési jelentéseinek aggasztó eredményeit, a Bizottság úgy döntött, hogy nem engedélyezi ezen ország légi fuvarozóinak a közösségi légtérbe való közlekedését. Mindazonáltal a Bizottság elismeri, hogy a gaboni kormány – az ICAO közvetlen segítségével – gyors és drasztikus erőfeszítéseket tett polgári közlekedése biztonsági helyzetének tényleges megváltoztatására, ide értve az új polgári légiközlekedési szabályzat sürgősségi eljárással történő elfogadását. A Közösségbe már közlekedő két légi fuvarozó – a Gabon Airlines és az Afrijet – továbbra is folytathatja az EK-ba irányuló tevékenységét, azzal a megkötéssel, hogy jelenlegi szolgáltatásaik körét nem bővíthetik, illetve szisztematikus és alapos felszállás előtti vizsgálatokkal járó szigorú rendszernek kell alávetniük magukat.

A Bizottság úgy határozott, hogy továbbra is fenntartja az Ukraine Cargo Airways-re vonatkozó teljes működési tilalmat, mivel e légi fuvarozó még nem képes korrekciós intézkedési tervének sikeres végrehajtására. A Bizottság emellett emlékeztette az ukrán hatóságokat arra is, hogy a biztonsági szabványok hatékonyabb betartatására van szükség.

Indonézia esetében a Bizottság és a valamennyi uniós tagállamot tömörítő repülésbiztonsági bizottság három légi fuvarozót hallgatott meg azok saját kérésére – nevezetesen a Garuda, a Mandala és az Air Fast vállalkozásokat -, az indonéz polgári légiközlekedési hatóságokkal együtt. A repülésbiztonsági bizottság egyhangú véleménye alapján a Bizottság úgy értékelte, hogy Indonézia hatóságai egyelőre nem képesek hatékony felügyeleti program kidolgozására és végrehajtására a szabályozási felügyeletük alá tartozó egyik légi fuvarozó tekintetében sem. Ezenkívül az ICAO még nem értékelte az általa és a Bizottság által feltárt biztonsági hiányosságok kiküszöbölése érdekében meghatározott korrekciós intézkedéseket.

A Bizottság megvizsgálta Kambodzsa és a Fülöp-szigetek helyzetét is: ami Kambodzsát illeti, az ország polgári légiközlekedési hatósága várhatóan szeptemberig megegyezik az ICAO-val a Kambodzsa helyzetének javítását szolgáló megfelelő korrekciós intézkedéscsomagról. A Bizottság sürgeti Kambodzsát, hogy minden szükséges lépést tegyen meg a fennálló biztonsági problémáknak a lista következő frissítéséig történő tényleges megoldására. A Fülöp-szigetek esetében a Bizottság elismeri, hogy a kormány már számos intézkedést hajtott végre, és arra ösztönzi a Fülöp-szigetek hatóságait, hogy – az Európai Unió szigorításait elkerülendő – mielőbb találjanak végleges megoldást a biztonságfelügyeleti rendszerükben meglévő hiányosságok orvoslására.

Végül a Bizottság megvizsgálta a Yemenia Airways légi fuvarozó biztonsági teljesítményét is, és úgy határozott, hogy utóbbi köteles a korrekciós intézkedési tervét a repülésbiztonsági bizottság következő üléséig kidolgozni.

A fentiek értelmében a Bizottság teljes működési tilalmat rendel el Egyenlítői-Guinea, Indonézia, a Kirgiz Köztársaság, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) valamennyi légi fuvarozója tekintetében, illetve Gabon esetében a Gabon Airlines és az Afrijet kivételével, amelyek tevékenységét a jelenlegi szintre korlátozza. Továbbá nyolc egyéni légi fuvarozó működése is átfogó tilalom tárgyát képezi az Európai Unión belül.


[1] http://ec.europa.eu/transport/air-ban/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük