A Titanic Nemzetközi Filmfesztivál hagyományosan erős bűnügyi filmválogatása idén is jó néhány kuriózumot kínál még a hazai nézőknek. A Sárga-tenger mellett ilyen például Gyilkosság és lelki béke című krimi, az első thai film, amely Bangkokban játszódik, és hivatalos engedéllyel fest hiteles képet a lottózó, mobiltelefonozó buddhista szerzetesek igazi mindennapjairól. Az izraeli Veszettséget a fanyar szellemesség, a műfaji konvenciókat kiforgató újítások és a nem elhanyagolható mennyiségű véres őrület teszi az utóbbi évek egyik legeredetibb horrorfilmjévé.

A Titanic Nemzetközi Filmfesztivál hagyományosan erős bűnügyi filmválogatása idén is jó néhány kuriózumot kínál még a hazai nézőknek. A Sárga-tenger mellett ilyen például Gyilkosság és lelki béke című krimi, az első thai film, amely Bangkokban játszódik, és hivatalos engedéllyel fest hiteles képet a lottózó, mobiltelefonozó buddhista szerzetesek igazi mindennapjairól. Az izraeli Veszettséget a fanyar szellemesség, a műfaji konvenciókat kiforgató újítások és a nem elhanyagolható mennyiségű véres őrület teszi az utóbbi évek egyik legeredetibb horrorfilmjévé.

 

A dél-koreai filmes, Na Hong-jin neve talán nem cseng ismerősen túl sok nézőnknek, az azonban biztos, hogy aki látta 2009-ben a Titanicon a rendező első, Cannes-ban debütált egész estés filmjét, Az üldözőt, nem felejtette el. Azóta elkészült új akciókrimije, A Sárga-tenger is, amit a Titanic már csak egyszer, szerdán vetít az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Taxisofőrből lett alkalmi bérgyilkos érkezik a fővárosba a határon túlról. Mire hosszú megfigyelés után lecsapna a kiszemelt áldozatra, más fejezi be a véres munkát. Ám hősünknek menekülnie kell a rendőrség, közvetlen megbízói, illetve a szöuli maffia elől, miközben eltűnt feleségét is megkeresné ez az elfoglalt ember. Kisbaltára, késre és disznó combcsontra hangszerelt haláltánc megbízható koreai minőségben – az idei program egyik legizgalmasabb darabja!

 

A sötét oldal elnevezésű szekciónkban szerepel még az Élni! című film, melynek hőse, az orosz kultúrából ismert klasszikus, együgyű pacák teljesen véletlenül egy készülő leszámolás kellős közepébe csöppen. Jurij Bijkov erőteljes bemutatkozó munkája a felszínen jól felépített hajsza thriller, de erkölcsi-etikai kérdéseket is feszeget. Bruegel pokolképeit, ugyanakkor egy kegyetlen mesevilágot is idéz a Midori-Ko című japán anime. Midori-ko egyszerre hús és zöldség: „álométel", az egyetlen megoldás a föld filmbeli élelmiszerválságára. Kísérőfilmje, a kilenc perces Felöltözöm hasonlóan bizarr utazást ígér. A Bogliano testvérek a Coen fivérek horrorfilmes, sötét humorral és jó ritmusérzékkel megáldott argentin megfelelői. Legfrissebb munkájuk, a Penumbra a Rosemary gyermekének klasszikus felállására hajaz.

 

Ha valaki esetleg lemaradt a Finnországban dolgozó Jelinkó Márton Tartozás című, első nagyjátékfilmjéről, holnap még ezt is megnézheti a KINO-ban. Ez az utolsó alkalom a fesztiválon, hogy a vetítés után beszélgethetünk a magyar származású rendezővel.

 

Kedd délelőtt tartották az Uránia mozi kávézójában a visegrádi régió fiatal filmeseinek lehetőségeiről szóló kerekasztal-beszélgetést, melyet a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál és a Daazo.com utazó rövidfilmfesztiválja, a Visegrad Shorts on Tour szervezett. Mindenki szereti a kisfilmeket, de kit érdekel?

 

A beszélgetésen a Magyar Nemzeti Filmalap képviseletében Havas Ágnes elmondta, hogy véleménye szerint a kisfilmek helye a mozi helyett a televízió, éppen ezért került nemrégiben a finanszírozásuk a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH). A Filmalap azonban a filmes oktatást nyújtó intézményeken keresztül továbbra is támogatja majd a vizsgafilmek készítését. Fülöp József a MOME részéről hangsúlyozta, hogy a filmes oktatás az innováció és a tehetséggondozás egyetlen működő területe, ezért kiemelten fontos a vizsgafilmek támogatása. Lakos Nóra kisfilmkészítő pedig kiemelte: elérhető hazai támogatás hiányában koprodukcióban sem tud kisfilmet készíteni, hiszen az NMHH nem írt még ki pályázatot, így a hazai önrész hiányzik a költségvetéséből. Bollók Csaba javaslata szerint a fiatal filmeseknek egységesen kellene fellépniük, hogy a kisfilmes finanszírozás ne csak a vizsgafilmekre szűküljön, hanem legyen elérhető más filmkészítők és kívülállók számára is.

 

A beszélgetés nemzetközi résztvevői a régió további problémáira világítottak rá: a kisfilmes finanszírozás mellett a forgalmazás és a promóció is komoly gondot jelent a visegrádi négyeknek.  Lengyelország hatalmas piaca a kisfilmekre is nyitott, sőt külön szervezet foglalkozik kifejezetten a kisfilmek promóciójával. A szerencsésebbek közé tartozik Csehország is, ahol ugyan vetítenek rövidfilmeket a mozikban és televíziókban is, de az ingyenes terjesztés nem jelent megoldást a műfaj anyagi problémáira.

Szlovákiában a vizsgafilmek kizárólagos jogával a gyártó iskolák rendelkeznek, ami tovább nehezíti a fiatal filmesek egyébként is problémás jogi helyzetét. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy egy kisfilm csak kivételes esetben járhat anyagi haszonnal, mégis elengedhetetlenül szükséges a filmiparba való belépéshez. A beszélgetésen az International Visegrad Fund részéről Beke Mihály vett részt, aki nyitott volt a résztvevők gondolataira, és ígérte, hogy figyelemmel kíséri a felvetett problémák orvoslására létrehozott projekteket az Alapnál.

 

A Daazo.com kisfilmes videómegosztó továbbra is elkötelezett a kisfilmek iránt. Az alapítók a pénzügyi gondok mellett elsősorban a kommunikáció hiányában látják a problémák gyökerét. Deák Dániel szerint további találkozók és beszélgetések és egy közös, visegrádi adatbázis építése lehet az első lépés a megoldás felé.

 

http://www.titanicfilmfest.hu/2012/index.php

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük