Gazdasági válság idején sok cég hajlamos borúsan szemlélni a jövőt, pedig a helyzet korántsem olyan kilátástalan, mint ahogy egyesek gondolják. A cégek most szembesülnek a nemzetközi krízis hatásával, ám legtöbbjüket a hazai gazdasági helyzet régóta tartó válságos állapota már megedzette. A Xerox Magyarország Kft.-t éppen ezért felkészülten érte a válság. Anton Borodikhin, a vállalat ügyvezetője külföldi és magyarországi tapasztalatai alapján foglalta össze a krízis túlélésével kapcsolatos legfontosabb tanácsait.

 

Gazdasági válság idején sok cég hajlamos borúsan szemlélni a jövőt, pedig a helyzet korántsem olyan kilátástalan, mint ahogy egyesek gondolják. A cégek most szembesülnek a nemzetközi krízis hatásával, ám legtöbbjüket a hazai gazdasági helyzet régóta tartó válságos állapota már megedzette. A Xerox Magyarország Kft.-t éppen ezért felkészülten érte a válság. Anton Borodikhin, a vállalat ügyvezetője külföldi és magyarországi tapasztalatai alapján foglalta össze a krízis túlélésével kapcsolatos legfontosabb tanácsait.

„A válság nem a világ vége, de még csak nem is zsákutca. Olyan kihívásokat és lehetőségeket hordoz, amelyekre máskor éveket kell várni. Ez egy nagyon kemény, nehéz időszak, amikor nem tudhatjuk, mi történik holnap vagy akár ebéd után. Ugyanakkor utat nyit számos, korábban megközelíthetetlen üzleti terület előtt" – kezdi az ügyvezető, majd hozzáteszi: „Jó példa erre a nyomdaipar, ahol a digitális nyomtatás nyújt új lehetőségeket: a szűk anyagi keretek miatt csökkennek a nyomtatott példányszámok, ami gazdaságosabbá teszi a digitális technológia alkalmazását."

„A magyar gazdaság válsága nem most kezdődött, hanem már évek óta tart, ezért a legtöbb magyar cégnek volt ideje a szervezet felkészítésére. A Xerox Magyarország Kft. túlélésének és sikereinek zálogát épp ez jelentette" – árulja el Anton Borodikhin. „Fontos ilyenkor, hogy a nehézségek ellenére se essünk pánikba: a válság a fejekben van, nem az utcán. Ha megvizsgáljuk és elemeire szedjük a helyzetet, rájövünk, hogy szinte mindenre van megoldás, és akár nyertesen is kijöhetünk a szituációból "

A válsággal kapcsolatban gyakran merül fel a költségek befagyasztása. A szakember véleménye szerint ez fölösleges, sokkal inkább a költségoptimalizációra kell koncentrálni. „Át kell csoportosítani a cég tevékenységeit, és előtérbe helyezni a rövid távú megtérülést hozó folyamatokat. Nem szabad megijedni az erőfeszítések ellenére időlegesen csökkenő profittól, válság esetén ez természetes" – állítja Borodikhin.

"Két és fél éve vezetem a Xerox Magyarország Kft.-t, és előtte több évet töltöttem külföldön vezető beosztásban, ahol szintén szembesültem pénzügyi kihívásokkal. A tapasztalatok azt mondatják velem, hogy mindegy, mekkora a céged, a lényeg, hogy tartsd kézben a cash flow-t. Válság idején a külső finanszírozás, hitel felvétele szinte megoldhatatlan, ezért a készpénzáramlás irányítása kulcsfontosságú." Anton Borodikhin úgy véli, hogy ilyen nehéz időszakban a cégeknek érdemes megfontolniuk a bérlés vagy a lízing lehetőségét. A Xerox felismerte ezt a piaci igényt, ezért ajánlja termelő berendezései mellé a finanszírozás ezen formáit is, hogy ügyfelei jelentős beruházás nélkül, havi díj fizetése mellett alakíthassák ki eszközparkjukat.  

Az ügyvezető igazgató további tanácsa, hogy alaposan vizsgáljuk át a vállalati struktúrát és a különböző osztályok működését. Koncentráljunk a fő tevékenységi körre, és csak a jól működő részlegeket tartsuk meg. Természetesen érdemes megkeresni a piaci réseket, de ha sikeresek akarunk lenni, arra összepontosítsunk, amiben jobbak vagyunk versenytársainknál. Ezeket a területeket fejlesszük, és szabaduljunk meg minden egyéb tevékenységtől. „15 évvel ezelőtt minden vállalat úgy gondolta, hogy teljesen függetlennek, önállónak kell lennie, mint egy jól felszerelt tengeralattjáró. Ma már azonban – és válságban különösképpen – az outsourcing jelenti a megoldást" – fogalmaz az ügyvezető. A kompetencián kívül eső tevékenységek kiszervezésével a dolgozói létszám is optimalizálható, hiszen a feladatokat külső szakértőkre bízhatjuk. A Xerox egyik fő profilja éppen a teljes körű dokumentumkezelés, amellyel jelentős költségeket tud megtakarítani a megrendelők számára.

„És ami az egyik legfontosabb tanács: még válság idején se hanyagoljuk el a kutatás-fejlesztést. A tavalyi év nehézségei ellenére a Xerox több mint 600 szabadalmat jegyeztetett be, és a vállalat most is folytatja K+F tevékenységét. Hogy miért áldozunk innovációra ezekben a nehéz időkben? Mert előbb-utóbb minden visszatér a normális kerékvágásba, és úgy tudunk versenyképesek maradni, ha képesek vagyunk folyamatosan innovatív termékekkel előállni" – zárja Anton Borodikhin

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük