Ahhoz hogy a mobilfizetés elterjedjen a magyar piacon, több feltételnek is teljesülnie kell, például a távközlési szolgáltatóknak is össze kell fogniuk – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. elnök-vezérigazgatója csütörtökön egy konferencián.

 

Ahhoz hogy a mobilfizetés elterjedjen a magyar piacon, több feltételnek is teljesülnie kell, például a távközlési szolgáltatóknak is össze kell fogniuk – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. elnök-vezérigazgatója csütörtökön egy konferencián.

 

    A Joint Venture Szövetség Budapesten megrendezett MobilFizetés konferenciáján Christopher Mattheisen kifejtette, a mobilfizetés az emelt díjas SMS-ekkel kezdődött, amit a szolgáltatók a bevétel növelése érdekében vezettek be. Később elterjedt a mobilvásárlás, amivel lottót, autópálya matricát lehet venni, parkolási díjat lehet vele fizetni, illetve az interneten keresztül banki tranzakciókat lehet végrehajtani a mobiltelefonokkal.

    A mobilfizetés azonban csak akkor fejlődhet tovább, ha sokkal egyszerűbben meg lehet valósítani: most úgy tűnik, a technológiák közül a rádiófrekvenciás near field communication (NFC) lehet az egyik út, de a piacon más megoldások is versenyeznek.

    A Magyar Telekom már lehetővé teszi a távoli elérésű fizetést, a remote payment wallet megoldásával számlát lehet fizetni, egyenleget lehet feltölteni, illetve vásárlásra is használható. Hat hónap alatt a megoldással 8 ezer tranzakciót hajtottak végre az ügyfelek és 5 ezer számlát fizettek ki vele.

    Christopher Mattheisen elmondta, a mobilfizetés sikere függ azonban a versenytársak, például a mobilszolgáltatók összefogásától, ami ha nem történik meg, nem lesz torta, amiből szeletekért versenyezi lehet.

    A siker másik kulcsa az, hogy legyen sok SIM-kártya alapú NFC-tudású mobilkészülék a piacon, ami várhatóan bekövetkezik. További feltétel a biztonság, illetve az iparági standardok kialakítása.

    Az elnök-vezérigazgató szerint, ha gyorsan beépül az NFC az okostelefonokba és táblagépekbe, akkor olcsóbban elterjedhet, mert nem kell egy teljesen új eszköz a vásárláshoz. Ehhez hasonlóan lényeges az is, hogy minél több eladási pont csatlakozzon a mobilfizetési rendszerhez.

    Forrai Péter, az OTP Bank Nyrt. ügyvezető igazgatója elmondta, az igazán nagy ugrásokra várni kell, hasonlóan az atlétikában a távolugráshoz, ahol sok tényezőnek kell összejönnie az új csúcsokhoz. Ha azonban a feltételek adottak, akkor előbb-utóbb meglesz a nagy ugrás.

    Úgy vélte, most a mobilfizetésben is kezdenek kialakulni az áttöréshez a feltételek. Így például a magyar piacon is terjednek az okostelefonok, a bankoknak van megoldása az NFC-vel és más fizetési lehetőséggel kapcsolatos biztonság megteremtéséhez, s a pénzintézeteknek már elegendő tapasztalata van a folyamat vezényléshez.

    A konferencián Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke elmondta, a társaság már teszteli az NFC-alapú mobilfizetési rendszert, s azt tapasztalják, hogy a használók nagyon elégedettek vele, alapvetően az egyszerűsége miatt.

    Kis Ede, a VISA Europe magyarországi vezérigazgatója szerint az elektronikus fizetés elterjedésének az egyik legnagyobb gátja a szürke-fekete gazdaság, mivel ez a fizetési mód teljesen nyomon követhető.

    Az NFC rádiófrekvencia alapú vezeték nélküli kommunikációs szabvány, amely a tárolt adatok átvitelére szolgál. Az NFC különböző digitális készülékek, mobiltelefonok, digitális fényképezőgépek, notebookok közötti adatátviteli kapcsolat létesítését is megoldja közeli, néhány centiméteres távolságból. Először a plasztikkártyák piacán jelent meg a technológia, de használják már fizetési megoldásokban, illetve néhány külföldi nagyvárosban intelligens közlekedési bérletként.

 

gry \ gtr

 

MTI 2012. április 19., csütörtök 12:03

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük